Dagens bild

Nu har jag äntligen fått på mina rallydekaler på nya 450in. Det blev KTMs "Heritage" från SKDA. Aningens enklare att klibba på dessa än dom förra på min 350.

Det blir flera fina höstbilder inom snar framtid, väntar fortfarande på nya MEFO Explorer rally-enduro-safari-superdäck. Det här kommer bli en riktig around the world rally-trekking hoj... , sen återstår bara att gå till psykologen och älta bort komforten så att jag kommer ut på ett äventyr nån gång.

IMG_6097.JPG

IMG_6092.JPG

a8b79d27f366926bfa591289398e710d.jpg

En bra dag av fyra i skogen, på bilden deltagare som övar kurvteknik på grus i lite högre farter.

Med vänlig hälsning,

Liseberg (Älvsjö, inte Göteborg!)
Har skällt ut snabelbilsförare för ngt år sedan, men de fortsätter bara utan att skylta.
Idoiter!

Utan att skälla har jag konfronterat ett par snabelbilskillar. Dom är antingen väldigt bra skådespelare, eller också helt oinformerade kring vad som gäller:
"Vadå skyltning? Jag har inte plats för några skyltar...?"

"När sopning kommer att ske? Det behövs ingen sopning - det där blåser bort med passerande bilar."

Ganska så precis tvärtemot vad Tragikverket säger i sin kommunikation till oss och SMC.

Trafikverket, vår mest korrupta myndighet.

Edit!

Bildtråden, inte Trafikverksbashartråden.

Nå, det går att kombinera;

2cc86dac-2e9d-427b-976f-411d3196b741.jpeg

Utan att skälla har jag konfronterat ett par snabelbilskillar. Dom är antingen väldigt bra skådespelare, eller också helt oinformerade kring vad som gäller:
"Vadå skyltning? Jag har inte plats för några skyltar...?"

"När sopning kommer att ske? Det behövs ingen sopning - det där blåser bort med passerande bilar."

Ganska så precis tvärtemot vad Tragikverket säger i sin kommunikation till oss och SMC.

Trafikverket, vår mest korrupta myndighet.

Edit!

Bildtråden, inte Trafikverksbashartråden.

Nå, det går att kombinera;

View attachment 521298
Jag vann faktiskt en kamp för precis 20 år sedan mot myndigheterna angående snabellagning.
Dåvarande Vägverket.
Vid en gruppkörning i definitivt försiktigt tempo så gled jag omkull på singel i en kurva i ett skogsområde intill en snabellagning.
De hade lyckats hitta exakt samma färg på singeln som den befintliga lite ovanliga rödgråa asfalten, spritt den löst här och där i flera hundra meter.
Ingen skyltar som varnade för pågående vägarbete, pågående lagning, eller ens rullgrus.
Och de hade inte ens koll på tjäran som de hällt i gropen, helt lösrinnande.
De hade inte skyltat överhuvudtaget, inte koll på tjäran, spritt singel jätteslarvigt, inte följt upp att lagningen var okej utförd, och inte stannat tills det härdat.
Alldeles för många fel!
Första klagan från mig gav standardmässigt nej till svar.
Men vid uppföljande överklagan gav jag dem inte någon utväg från sitt ansvar.
Några väl valda (tvingande) frågor till Vägverkets jurister från mig om ansvarstagande och kvalitet.
Två månader senare kom det hem ett brev som sa att de tar ansvar och ersätter mig för självrisken.
Handläggaren på försäkringsbolaget blev eld och lågor och trodde inte sina öron, de kunde i sin tur kräva vidare ersättning för överstigande kostnader från självrisken.
Visade sig att det bara brukar vara ca fem fall om året där någon får upprättelse mot Vägverket.

Jag vann faktiskt en kamp för precis 20 år sedan mot myndigheterna angående snabellagning.
Dåvarande Vägverket.
Vid en gruppkörning i definitivt försiktigt tempo så gled jag omkull på singel i en kurva i ett skogsområde intill en snabellagning.
De hade lyckats hitta exakt samma färg på singeln som den befintliga lite ovanliga rödgråa asfalten, spritt den löst här och där i flera hundra meter.
Ingen skyltar som varnade för pågående vägarbete, pågående lagning, eller ens rullgrus.
Och de hade inte ens koll på tjäran som de hällt i gropen, helt lösrinnande.
De hade inte skyltat överhuvudtaget, inte koll på tjäran, spritt singel jätteslarvigt, inte följt upp att lagningen var okej utförd, och inte stannat tills det härdat.
Alldeles för många fel!
Första klagan från mig gav standardmässigt nej till svar.
Men vid uppföljande överklagan gav jag dem inte någon utväg från sitt ansvar.
Några väl valda (tvingande) frågor till Vägverkets jurister från mig om ansvarstagande och kvalitet.
Två månader senare kom det hem ett brev som sa att de tar ansvar och ersätter mig för självrisken.
Handläggaren på försäkringsbolaget blev eld och lågor och trodde inte sina öron, de kunde i sin tur kräva vidare ersättning för överstigande kostnader från självrisken.
Visade sig att det bara brukar vara ca fem fall om året där någon får upprättelse mot Vägverket.
Det där borde du lägga upp någonstans på forumet "Hur man vinner mot vägverket". Jag anmälde under försommaren en oskyltad sträcka mellan Färgelanda o Munkedal, där det låg mängder med löst, finkornigt grus efter fyllning av stödkanter. Läste sedan att det varit en mc-olycka där.

Det där borde du lägga upp någonstans på forumet "Hur man vinner mot vägverket". Jag anmälde under försommaren en oskyltad sträcka mellan Färgelanda o Munkedal, där det låg mängder med löst, finkornigt grus efter fyllning av stödkanter. Läste sedan att det varit en mc-olycka där.
Ska se om jag har kvar något brev från den tiden.
Sydsvenskan gjorde faktiskt en liten artikel om det senare på hösten, till min överraskning.
I grund och botten så handlar det om att ifrågasätta hur de kontrollerar utförandet.
Så om de INTE har kontollprocesser, så faller det på sin egen orimlighet. Då får de absolut ta ansvaret.
Om de HAR kontrollprocesser, varför följdes inte dessa?
Då har de brustit av den anledningen, och får ta sitt ansvar.
Saken här är att de aldrig bemötte mina frågor, för hade de gjort det så hade de öppnat Pandoras box.
Alltså att de erkänt sin egen brist.
Och det i sin tur hade lämnat dörren öppen för alla andra att åberopa samma sak.
Då hade alla trafikanter med någorlunda liknande situationer kunnat begära ersättning, och det hade ju Vägverket verkligen inte velat…

Till saken hör att VV anlitade en underentreprenör, så VV borde kunnat rikta kraven på ersättning vidare till UE.
Men upphandlingen var kanske skriven slarvigt så att det inte gick?
Hur som helst så såg nog juristerna att de inte kunde bemöta mina frågor utan att det fick långtgående konsekvenser och öppna upp för andra att begära ersättning.
Bättre då att bara bevilja mitt ersättningskrav utan att svara på mina frågor.

Ska se om jag har kvar något brev från den tiden.
Sydsvenskan gjorde faktiskt en liten artikel om det senare på hösten, till min överraskning.
I grund och botten så handlar det om att ifrågasätta hur de kontrollerar utförandet.
Så om de INTE har kontollprocesser, så faller det på sin egen orimlighet. Då får de absolut ta ansvaret.
Om de HAR kontrollprocesser, varför följdes inte dessa?
Då har de brustit av den anledningen, och får ta sitt ansvar.
Saken här är att de aldrig bemötte mina frågor, för hade de gjort det så hade de öppnat Pandoras box.
Alltså att de erkänt sin egen brist.
Och det i sin tur hade lämnat dörren öppen för alla andra att åberopa samma sak.
Då hade alla trafikanter med någorlunda liknande situationer kunnat begära ersättning, och det hade ju Vägverket verkligen inte velat…

Till saken hör att VV anlitade en underentreprenör, så VV borde kunnat rikta kraven på ersättning vidare till UE.
Men upphandlingen var kanske skriven slarvigt så att det inte gick?
Hur som helst så såg nog juristerna att de inte kunde bemöta mina frågor utan att det fick långtgående konsekvenser och öppna upp för andra att begära ersättning.
Bättre då att bara bevilja mitt ersättningskrav utan att svara på mina frågor.
En självrisk är väl ändå betydligt billigare än en jurist? :va

20250923_111615.jpg

Lågt stående sol kastar skuggor över förare och väg, temperaturen talar klart och tydligt om att säsongskiftet är på högvarv :fakta 7 grader var allt man hade när man begav sig, och det enda sällskapet man sett har varit GS gubbar, nån cruiser och nån naken :hihi Värmen verkar tillta lite, men när det blir snålare än 7 grader är det nog dags för xj6a :yoparty

Ganska mycket "snabba" bilar ute, de får mig alltid att tänka på SH hoodie, "Och bilen går bra?" :tungan

Hoppas man får lite körning gjord när löven blir till guld, helst behöver de inte vara blöta och skicka miggen på is :tummenupp

Nyheter
Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner