Årets kanske sista lite längre tur gick till ett av världens bästa länder, för jag hade lovat mig själv att ta min ”monkey” på en utlandsresa i år, så det måste man ju infria.

"Tårtsmulan" var inte sen att hänga på, så det blev dubbel glädje, och en fin weekend!
Vädret var dock en utmaning (mellan 3 och 8 grader och en del regn), även om hastigheten inte är den högsta så tar tiden ut sin rätt.
Utstickande kroppsdelar frös till permafrost innan kvällen, och bastu har sällan varit en så efterlängtad finess, dock sällan ett problem att uppbringa i Finland.
Men vi avnjöt järnvägens dubbla spårvidd i gränslandet, och magiska små grusvägar som stod för större volymen av delsträckorna, även Vitvattnet, Björkfors och Kärrbäck har sin charm – jag lovar!
Och hatten av för Morjärvs närbutik som har öppet 24/7, det är anledningen till att jag inte behövde amputera fingrarna - att få hålla i en varm kaffekopp kan framkalla tårar hos den tuffaste knuttern.
Men sammanfattningsvis:
-Den har snittat 0,2l/mil på 80mil.
-Det går att köra bra precis "lastbil" med den på allmän väg.
-Och om man vill stanna och sträcka på benen så behöver man faktiskt inte kliva av hojen.
-Som moped på steroider - otroligt roligt!