Dagens bild

Dagen etapp blev att ”slicka gränsen” och tog en häftig väg.
Blev stoppad av gränspolisen en gång, men dom kollade bara var jag kom från, regplåt och id-kort.
Han som såg ut som chef ville att jag skulle stänga av hjälmkameran när vi pratade, men jag tänkte skämta lite om att ”-Du ser inte så tjock ut i motljuset”.
Men….han såg inte så skämtsam ut, och hade vapen..
Men ändå trevligt och sa att vägen går att åka, om man undviker Ryssland.
På knackig engelska var det ”Fuck the russians” som var återkommande, och jag höll naturligtvis med.
Svart att fatta riktigt vad han menade, men kul att ha kört vägen, ca 3 mil var grus, men i övrigt asfalt/betong.

IMG_5686.jpeg

Sedan en missilbas från sovjettiden som nu är museum, riktigt intressant om man är lagd åt det hållet.

IMG_5623.jpeg
Rejäl whisky på det, och så vidare…

Hur hårt kan ett drev sitta egentligen? Första bytet sedan ny. Så ca 5 år sedan den blev ihopskruvad i Indonesien.

Först fick jag gå och leta upp farsans övergrova hylssats vi brukar använda för jordbruksmaskiner för att få loss muttern sen avdragare för att få loss drevet.

900 mil på drivpaket. Bakdrevet ser oanvänt ut fortfarande. Positivt med låg effekt och låg vikt.

Snapchat-673192706.jpg

View attachment 519670Polisstationen i Eda ligger precis på gränsen och båda ländernas myndigheter delar lokal.
View attachment 519671Ett av stoppen vi hade planerat var Älvdalens musik och motorfestival, som på fredagen hade en mc träff samt tur runt i Älvdalen. Anordnad av mc klubben helmer wälters. Riktigt roligt med en fin tur. Totalt var det 106 ekipage.View attachment 519673nöjd tant.
Senare på fredagskvällen var det traktorcruising View attachment 519674View attachment 519675View attachment 519676View attachment 519677View attachment 519678View attachment 519679och ja! Jag gillar traktorer! 😂
650in ser ju ny ut. 👍

Hur hårt kan ett drev sitta egentligen? Första bytet sedan ny. Så ca 5 år sedan den blev ihopskruvad i Indonesien.

Först fick jag gå och leta upp farsans övergrova hylssats vi brukar använda för jordbruksmaskiner för att få loss muttern sen avdragare för att få loss drevet.

900 mil på drivpaket. Bakdrevet ser oanvänt ut fortfarande. Positivt med låg effekt och låg vikt.

View attachment 519703
Kawasaki använder "gänglåsning" vid montage. Jag gissar enklaste sättet få loss främre kedjedrevs mutter och kedjedrev är att "mjuka" upp låsningen med tex varmluftpistol.
En göteborgare fick låna mitt kedjeverktyg (EK från Addemoto) för kedjebyte på en ZX10R.
Efter misslyckats få loss främre kedjedrevsmutter åkte göteborgaren till en Däckfirma. Mutterknackare misslyckades.
Då hämtade den välbyggde däckbytaren ett 2 meter lång rör och satte på hylsskaftet.
Sedan tog han i så han lyfte ZX10R med Göteborgaren i sadeln innan muttern släppte.
Berättade göteborgaren när han lämnade tillbaka kedjeverktyget.

Last edited:
View attachment 519699 View attachment 519698

View attachment 519700

Kent fick (inte) som han ville, dog vid 64-års åldern 2006 😥
(Hade han som instruktör på 80-talet när jag tog licens på Karlskoga)

Jag var tvungen googla på hur han dog.
Så sent som förra veckan tävlade Kent Andersson på sin Yamaha vid en uppvisningstävling i Holland. I tisdags morse brast ett blodkärl och Kent Andersson togs till sjukhus. På kvällen stod det klart att hans liv inte gick att rädda.

Kawasaki använder "gänglåsning" vid montage. Jag gissar enklaste sättet få loss främre kedjedrevs mutter och kedjedrev är att "mjuka" upp låsningen med tex varmluftpistol.
En göteborgare fick låna mitt kedjeverktyg (EK från Addemoto) för kedjebyte på en ZX10R.
Efter misslyckats få loss främre kedjedrevsmutter åkte göteborgaren till en Däckfirma. Mutterknackare misslyckades.
Då hämtade den välbyggde däckbytaren ett 2 meter lång rör och satte på hylsskaftet.
Sedan tog han i så han lyfte ZX10R med Göteborgaren i sadeln innan muttern släppte.
Berättade göteborgaren när han lämnade tillbaka kedjeverktyget.
Bättre än min KTM som lossnar om man skrämmer den. Trots gänglås och rätt moment. Sen drevet på Kawan passade som en dyr klocka medans min KTMs drev skramlar på axeln. Skillnad på grejerna. Och KTM ska vara byggd i Österrike medan Kawan i Indonesien. Illa

Det blev en till helt övergiven missilbas i Estlands skogar, innan färjan över till världens bästa land 🇫🇮.

IMG_5769.jpeg

IMG_5772.jpeg

Och så ordnades den viktiga ”after-biken”.
Kalla redan från butik, färdiga att avnjutas omgående, dom har fattat det här 🇫🇮
Så det fick bli en riktig låångburk, och en mer ordinär.
Vidare norrut imorgon, men först bastu!

IMG_5793.jpeg

Det blev en till helt övergiven missilbas i Estlands skogar, innan färjan över till världens bästa land 🇫🇮.

View attachment 519747

View attachment 519748

Och så ordnades den viktiga ”after-biken”.
Kalla redan från butik, färdiga att avnjutas omgående, dom har fattat det här 🇫🇮
Så det fick bli en riktig låångburk, och en mer ordinär.
Vidare norrut imorgon, men först bastu!

View attachment 519749
Lång burk och extra lång burk?
Finnarna kan,både burk och bastu...

Blev en sväng till Mat och Nostalgi i Viksjö ikväll för grillbuffe, bilar och rock n roll dock med religiösa inslag. Pontus J Back spelade känner inte till snubben men han verkar ha levt ett hårt liv och hållit på dö men som Jesus räddat. Han verkar dock ha spelat med en hel del kända musiker som John Couglin från Status Quo.

Själv är jag ytterst tveksam till detta med Jesus och tror mer på slumpen än böner och lyckartade dilerium för dom där Jesus uppenbarar sig, kör man nog hårt kan man säkert se Jesus som kommer och säger att man ska sluta hålla på med sprit och knark.

Några fina bilar var där, bla en 58 Pontiac och en 55:a Cheva

20250813_174031.jpg20250813_184850.jpg20250813_184946.jpg

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back