Dagens bild

ACAB har jag hört talas om, men...
:va

ABAB var ett vaktbolag som jag tror köptes upp av Securitas någon gång i slutet av 1980-talet. ”ABAB-vakt” var ett begrepp på den gamla onda tiden… och det var inte intellektuellt smickrande. Tror att Ugglas låt IQ kan ha syftat på ABAB-vakt faktiskt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

20250811_124209.jpg

Molnigt men väldigt fint, svalare temperatur jämfört med gassande sol, riktigt skönt för att inte säga perfekt mc-väder :tummenupp Stötte på en trevlig gubbe och gumma som skulle ut och plocka kantareller, nämnde något om att nån mc-tillställning i Katrineholm blivit inställd pga av länsstyrelsen (?) :jisses

Notera rovfågeln mitt i bild upplösningen till trots :yoparty

Faktum är att miggen är också som en rovfågel :cool: Miggen är som en ståtlig, majestätisk vråk som med 16 tusen varv akrapovic skrik målmedvetet och hänsynslöst angriper allmänhetens melankoliska metallburar :hojsmilie Allmänheten häpnar och bugar sig av vördnad när nyckeln till frihet blottas och försvinner på ett ögonblick :Bugar Tänk att få se färgglad frihet flyga otyglat i denna gråa dystopiska värld av översittare, tyranner, burar och förbud, tänk att få se supersport bränna phett bland ängar och fält, tänk att få se en vråk, en miggen, en mygga :hihi

Och till stora vita fula tjockis teslan på essingeleden som tror att blinkers ger förkörsrätt vid filbyte in i miggens högerfil där han glider i 70, karma kommer tillbaks med något stort och tungt och gör samma sak med dig, skrattar bäst som skrattar sist haha! :lol Eller nått... :va

Jahaja, hemma igen efter 12 dagar på vägen. Årets mc semester var löst planerat att vi skulle åka runt i nordnorge, men vi ändrade oss i sista sekund och beslutade att vi skulle besöka bilträffar i Rättvik och Älvdalen. Så första veckan åkte vi till Rättvik och i vanlig ordning så körde vi inte nudda europaväg 4 då jag fullkomligt hatar varenda kilometer av den. Första dagen tog vi paus redan i Umeå där vi tog en skön kvällspromenad i strålande väder.IMG_1823.jpeg
IMG_1825.jpegRedan när vi gick över bron från teg så började det komma finbilar.

IMG_1828.jpeg
Nästa dag rullade vi via bispgården och Sollefteå och vidare genom inlandet till vi tillslut var framme i Rättvik där det regnade hela kvällen.IMG_1829.jpegnatten tillbringades i Leksand.
Sen gled vi vidare ner genom landet för att stanna några dagar på hallandsåsen i Skåne hos Camillas syster. IMG_1842.jpegHittade vad jag tror är det dyraste hamburgerhaket i Sverige. IMG_1851.jpegFramme i Skåne.
Efter några dagar i skauuune så åkte vi vidare upp genom landet.
Första stopp var motorcykelmuseumet i magnor cirka 2 kilometer in i Norge. Ligger mellan Eda i Sverige och Kongsvinger i Norge. Lite fler bilder från museet:
IMG_1910.jpegIMG_1916.jpegIMG_1909.jpeg

Bifogat

• IMG_1918.jpeg
    IMG_1918.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 11
Last edited:
IMG_1918.jpegPolisstationen i Eda ligger precis på gränsen och båda ländernas myndigheter delar lokal.
IMG_1926.jpegEtt av stoppen vi hade planerat var Älvdalens musik och motorfestival, som på fredagen hade en mc träff samt tur runt i Älvdalen. Anordnad av mc klubben helmer wälters. Riktigt roligt med en fin tur. Totalt var det 106 ekipage.IMG_1932.jpegnöjd tant.
Senare på fredagskvällen var det traktorcruising IMG_1945.jpegIMG_1948.jpegIMG_1953.jpegIMG_1954.jpegIMG_1959.jpegIMG_1962.jpegoch ja! Jag gillar traktorer! 😂

Så i lördags då så var det dags för tidningen wheels sista bilträff för året
IMG_1988.jpeg
IMG_1992.jpegIMG_1991.jpegIMG_1995.jpegIMG_2009.jpegIMG_2017.jpegOch givetvis var det cruising även på lördagen IMG_2029.jpegIMG_2036.jpegvar så mycket att se så fotade knappt något.

Och på söndagen började vi åka hem mot Norrbotten igen. Färden gick även nu genom inlandet, försökte undvika Europaväg 45 så gott det gick. IMG_2040.jpegSista bilden är från dagens lunchstopp någonstans strax efter bastuträsk.
400mil ganska precis blev det denna gång. Men det kommer förmodligen bli 200mil till redan i helgen, då det är dags för Mälaren runt.

ABAB var ett vaktbolag som jag tror köptes upp av Securitas någon gång i slutet av 1980-talet. ”ABAB-vakt” var ett begrepp på den gamla onda tiden… och det var inte intellektuellt smickrande. Tror att Ugglas låt IQ kan ha syftat på ABAB-vakt faktiskt.

Nja, jag tror nog att Uggla skrev om Stockholms krogvakter.
Det är på sätt och vis inte förvånande att det var just i den staden som krogvakter blev beskjutna.

Det var statligt ägt och köptes upp av Procordia

”ABAB, Allmänna bevakningsaktiebolaget, var ett statligt ägt aktiebolag som bildades 1964 efter beslut i riksdagen. År 1988 överfördes ABAB till statliga bolaget Procordia

”År 1965 fick företaget monopol på bevakningsuppdrag inom statsverket (förordning 1984:589). Vid uppdrag på skyddsobjekt med hög säkerhetsklassning måste Försvarsmakten anlita ABAB för bevakningsuppdraget. Förordningen (1984:589) upphävdes 1991-07-01. ABAB växte under 1970-talet och bland de nya kunderna fanns Stockholmspolisen för vilken man skötte bevakningen vid Storstockholms lokaltrafik(tunnelbanan), länsstyrelser och utländska ambassader i Stockholm.”

Det var statligt ägt och köptes upp av Procordia

”ABAB, Allmänna bevakningsaktiebolaget, var ett statligt ägt aktiebolag som bildades 1964 efter beslut i riksdagen. År 1988 överfördes ABAB till statliga bolaget Procordia

”År 1965 fick företaget monopol på bevakningsuppdrag inom statsverket (förordning 1984:589). Vid uppdrag på skyddsobjekt med hög säkerhetsklassning måste Försvarsmakten anlita ABAB för bevakningsuppdraget. Förordningen (1984:589) upphävdes 1991-07-01. ABAB växte under 1970-talet och bland de nya kunderna fanns Stockholmspolisen för vilken man skötte bevakningen vid Storstockholms lokaltrafik(tunnelbanan), länsstyrelser och utländska ambassader i Stockholm.”

Dagens Awarn är det bevakningsbolag som ärvt ner mest DNA från ABAB.
Visserligen på krokiga vägar samt sammanslagningar, försäljningar och ombildningar - men ändå.
Det är bara baskern som saknas.

Dagen etapp blev att ”slicka gränsen” och tog en häftig väg.
Blev stoppad av gränspolisen en gång, men dom kollade bara var jag kom från, regplåt och id-kort.
Han som såg ut som chef ville att jag skulle stänga av hjälmkameran när vi pratade, men jag tänkte skämta lite om att ”-Du ser inte så tjock ut i motljuset”.
Men….han såg inte så skämtsam ut, och hade vapen..
Men ändå trevligt och sa att vägen går att åka, om man undviker Ryssland.
På knackig engelska var det ”Fuck the russians” som var återkommande, och jag höll naturligtvis med.
Svart att fatta riktigt vad han menade, men kul att ha kört vägen, ca 3 mil var grus, men i övrigt asfalt/betong.

IMG_5686.jpeg

Sedan en missilbas från sovjettiden som nu är museum, riktigt intressant om man är lagd åt det hållet.

IMG_5623.jpeg
Rejäl whisky på det, och så vidare…

Hur hårt kan ett drev sitta egentligen? Första bytet sedan ny. Så ca 5 år sedan den blev ihopskruvad i Indonesien.

Först fick jag gå och leta upp farsans övergrova hylssats vi brukar använda för jordbruksmaskiner för att få loss muttern sen avdragare för att få loss drevet.

900 mil på drivpaket. Bakdrevet ser oanvänt ut fortfarande. Positivt med låg effekt och låg vikt.

Snapchat-673192706.jpg

View attachment 519670Polisstationen i Eda ligger precis på gränsen och båda ländernas myndigheter delar lokal.
View attachment 519671Ett av stoppen vi hade planerat var Älvdalens musik och motorfestival, som på fredagen hade en mc träff samt tur runt i Älvdalen. Anordnad av mc klubben helmer wälters. Riktigt roligt med en fin tur. Totalt var det 106 ekipage.View attachment 519673nöjd tant.
Senare på fredagskvällen var det traktorcruising View attachment 519674View attachment 519675View attachment 519676View attachment 519677View attachment 519678View attachment 519679och ja! Jag gillar traktorer! 😂
650in ser ju ny ut. 👍

Hur hårt kan ett drev sitta egentligen? Första bytet sedan ny. Så ca 5 år sedan den blev ihopskruvad i Indonesien.

Först fick jag gå och leta upp farsans övergrova hylssats vi brukar använda för jordbruksmaskiner för att få loss muttern sen avdragare för att få loss drevet.

900 mil på drivpaket. Bakdrevet ser oanvänt ut fortfarande. Positivt med låg effekt och låg vikt.

View attachment 519703
Kawasaki använder "gänglåsning" vid montage. Jag gissar enklaste sättet få loss främre kedjedrevs mutter och kedjedrev är att "mjuka" upp låsningen med tex varmluftpistol.
En göteborgare fick låna mitt kedjeverktyg (EK från Addemoto) för kedjebyte på en ZX10R.
Efter misslyckats få loss främre kedjedrevsmutter åkte göteborgaren till en Däckfirma. Mutterknackare misslyckades.
Då hämtade den välbyggde däckbytaren ett 2 meter lång rör och satte på hylsskaftet.
Sedan tog han i så han lyfte ZX10R med Göteborgaren i sadeln innan muttern släppte.
Berättade göteborgaren när han lämnade tillbaka kedjeverktyget.

Last edited:
View attachment 519699 View attachment 519698

View attachment 519700

Kent fick (inte) som han ville, dog vid 64-års åldern 2006 😥
(Hade han som instruktör på 80-talet när jag tog licens på Karlskoga)

Jag var tvungen googla på hur han dog.
Så sent som förra veckan tävlade Kent Andersson på sin Yamaha vid en uppvisningstävling i Holland. I tisdags morse brast ett blodkärl och Kent Andersson togs till sjukhus. På kvällen stod det klart att hans liv inte gick att rädda.

Kawasaki använder "gänglåsning" vid montage. Jag gissar enklaste sättet få loss främre kedjedrevs mutter och kedjedrev är att "mjuka" upp låsningen med tex varmluftpistol.
En göteborgare fick låna mitt kedjeverktyg (EK från Addemoto) för kedjebyte på en ZX10R.
Efter misslyckats få loss främre kedjedrevsmutter åkte göteborgaren till en Däckfirma. Mutterknackare misslyckades.
Då hämtade den välbyggde däckbytaren ett 2 meter lång rör och satte på hylsskaftet.
Sedan tog han i så han lyfte ZX10R med Göteborgaren i sadeln innan muttern släppte.
Berättade göteborgaren när han lämnade tillbaka kedjeverktyget.
Bättre än min KTM som lossnar om man skrämmer den. Trots gänglås och rätt moment. Sen drevet på Kawan passade som en dyr klocka medans min KTMs drev skramlar på axeln. Skillnad på grejerna. Och KTM ska vara byggd i Österrike medan Kawan i Indonesien. Illa

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP