Dagens bild

Hojfik i finska Punkalaidun. Bild på Jarno bakom disken utan bildtext.
Men han är en känd motorcykelvärldsmästare i Roadracing.
Han står staty i Åbo, hans födelsestad. Istället för att vänta i en tråkig färjekö sitter jag hos Jarno och pratar med förbipasserande.

1750402306725.png

1750402651835.png1750402711674.png

1750402787181.png

Edit, min käre redigerare, såg att det var dubbla bilder på Jarno i fiket så det ena togs bort.

Last edited:
Jag ser vad du försöker göra där... :fakta
Vi tog oss faktiskt upp i den mäktiga fjällvärlden, och även till Vietas.
Ett tappert gäng, och numera har vi döpt om det sista vägavsnitten in i evigheten, och den benämns numera "De platta moped-arslenas väg".

RMMT_03.JPG

Men inga sura miner, trots lite påfrestningar, blöta moment och bitvis lite strapatser.

RMMT_07.png

Att få låna den där vedeldade bastun nere vid vattnet - Episkt!
Jag tänker att många minnen för livet skapades, på ett enkelt och inkluderande sätt.
Trevlig midsommar på er alla! 🌺

RMMT_06.JPEG

Last edited:
Vi tog oss faktiskt upp i den mäktiga fjällvärlden, och även till Vietas.
Ett tappert gäng, och numera har vi döpt om det sista vägavsnitten in i evigheten, och den benämns numera "De platta moped-arslenas väg".

View attachment 517039

Men inga sura miner, trots lite påfrestningar, blöta moment och bitvis lite strapatser.

View attachment 517040

Att få låna den där vedeldade bastun nere vid vattnet - Episkt!
Jag tänker att många minnen för livet skapades, på ett enkelt och inkluderande sätt.
Trevlig midsommar på er alla! 🌺

View attachment 517042

Jag tänkte mer på den inverterade rififi- kuppen...

Bold move, ingen dömd.

I serien Inget särskilt kommer här fyra bilder från Tyskland i morse.

IMG_1926.jpeg
Google maps tyckte inte att jag skulle lämna campingen genom byn utan istället denna stenbelagda väg sedan romartiden. Det levde om i topboxen. Hade inte surrat lasten för novemberkåsan.

IMG_1927.jpeg

Såhär kan en felkörning se ut. Jag har inget problem med det. Det var rätt väg men så jäkla mysigt. Varmt, soligt, vindstilla, tyst. Ingen trafik.

IMG_1928.jpeg
Rakt fram ett par skyltar. Exotish.

IMG_1929.jpeg
Åt andra hållet. Inget särskilt där heller.
What it’s all about säger jag och min andra öl. Vi pratar engelska. Rätt bra. Fluently säger ölen.

Jodå, man kan hitta liknande T-korsningar i Sverige också. 🙂

En rejäl provkörning så att den fick andas ordentligt i motorn, och kolvringar och allt sådant där fick motion.
Blev nämligen klar med förgasarna på lillhojen, Kawasaki GPZ500.
Provstartade den en stund, lät helt OK utan vidare justering och hade ljämnstarka pulser från rykrören.
Var över två år sedan den fick lufta sig! 🫣
Nu går den jämnt och fint, inga rykande rör, och tämligen jämnt i pulserna mellan rykrören.😁
Jodå det går faktiskt att känna med handen hur starka pulserna är, och ungefär samma temperatur på avgaserna. 👍
Tidigare har jag gått mer vetenskapligt tillväga och mätt temperaturen individuellt på grenrören (en bra indikator faktiskt), samt synkat med egna U-rör.
Sedan ska det erkännas att jämfört med en ny 1000cc hoj så infinner sig en viss besvikelse…hehehe.
Nu återstår att lägga lite kärlek på det kosmetiska.
Det mesta går att polera ganska fint, och ytrost går att ta bort eller snygga till.
Förmodligen lacka om gaffelbenen som har lite flagnad färg.
Sedan kommer den att se riktigt fin ut faktiskt, inte utan synliga ålders och slitagemärken, men bra nog att ställas i ett finrum så att säga.

Så här blir det ovanpå motorn bara genom att torka av lite enkelt 🙂
På en årsmodell 1996.

1750529404680.jpeg

View attachment 517161

Har blivit en bit över 100 mil på 3 dagar nu med vädrets välsignelse :Bugar

Sett många hojar ute och det är skoj :tummenupp

Dock så bleknar mina miltal jämfört med Björn, fyfan :yoparty
Mina bleknar också beroende på vem man jämför med. Jag är ju annars en 15 mil om dan gubbe. Gärna 15 moppemil också. 👍

Idag på de polska motorvägarna tänkte jag på alla de som är ute och åker jorden runt och alla de som har gjort det. Dels att vara hemifrån så länge. Inte för att jag kom fram till något. Jag håller mig på det Europeiska fastlandet.

Mina bleknar också beroende på vem man jämför med. Jag är ju annars en 15 mil om dan gubbe. Gärna 15 moppemil också. 👍

Idag på de polska motorvägarna tänkte jag på alla de som är ute och åker jorden runt och alla de som har gjort det. Dels att vara hemifrån så länge. Inte för att jag kom fram till något. Jag håller mig på det Europeiska fastlandet.
Det finns alltid någon som är större, starkare, snabbare och bättre :tummenupp Man får gräva där man står och vara sin egna måttstock helt enkelt :krama

Brukar också fundera över körning i förhållande till personer och personligheter. Man hade kunnat göra tämligen träffsäkra analyser av personer enbart baserat på deras beteende i trafiken. Visst man kan analysera folk överallt, men i trafiken är det trots allt i princip utan kroppsspråk, ansiktsuttryck, osv... Intressant att man då ändå kan dra många slutsatser, tex om någon åker jorden runt eller bara bombar bulten, finns det några som gör både och? Kul att kontemplera stundtals iaf :)

Back