Dagens bild

Jobbar inte med detta men jobbat åt kommun på VA, men i en lite kommun som våran jobbar ju alla väldigt tätt så även om jag inte jobbar med IT har jag ibland blivit lite inblandad i vissa saker på IT.

Vi har väldigt dålig täckning i området efter älven där jag bor och jag och många andra har klagat en hel del. Vi kan knappt ringa inomhus och är hänvisade till mobilt bredband vilket funkar kasst och operatörerna skiter totalt i oss.

En på IT avdelningen kom med utrustningen för att den ska åka runt med sopbilen men tyckte att jag kunde ta den och åka runt lite just för att man skulle få mätningar där man kanske inte normalt mäter för att få större spridning på mätningarna.

Hur detta funkar har jag inte aning om men det är två telefoner med flera simkort som på nåt vis loggar täckningen här finns kanske lite mer info https://www.tackningskollen.se/
Täckningen är
ett av två steg för att kunna utnyttja mobilnätet
det andra steget är att det finns tillräcklig kapacitet
Vilket det (kapacitet) ofta inte finns för telefonsamtal hos Tele2 / Comviq
(bara en kan vara billigast !)
och då blir det nått i stilen
"Abonenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS"

Täckningen är
ett av två steg för att kunna utnyttja mobilnätet
det andra steget är att det finns tillräcklig kapacitet
Vilket det (kapacitet) ofta inte finns för telefonsamtal hos Tele2 / Comviq
(bara en kan vara billigast !)
och då blir det nått i stilen
"Abonenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS"

Här jag bor är det problem med bägge, dock verkar Tele2 funka minst dåligt just här. En granne som hade Telia och var helt isolerad bytte till Tele2 efter att lånat mitt modem och har nu i alla fall Internet 0-5 Mbit mot inget alls med Telia. Troligtvis beror detta på att det mest är gammalt folk här och dom alltid haft Telia så det nätet är hårt belastat. Telenor skryter många på men dom så åt mig att det inte var nån idé att testa där jag bor vilket jag ändå gjorde men det var stendött. Jag har allvarligt funderat på Finskt abonnemang för att komma åt roamingen.

Passade på att ha med mätutrustningen då jag besiktade KLR:en i Övertorneå och körde grus hem, så den här nu åkt Luppio, Killisjärvi, Svartträsk, Pojmis, Alsån, Allsjärv, Rudjärv och sen till Rödupp. Stora delar av denna sträcka skulle den nog normalt inte åka till.

Strängnäs igår. Blotsvens hojutställning. Inte så många utställare som vanligt, men vädret skrämde en del. Kom torrskodd både dit och hem dock.

Bifogat

• IMG_5139.jpeg
    IMG_5139.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 15
Vädrar ut svett och "dofter" ur hjälm och stövlar efter dagens lilla tur. Jag hade lagom med kläder på förmiddagen men när solen bröt genom efter lunch blev det svettigt. C:a 25 mil stod trippmätaren på när dagen var över.

Hade sällskap på turen med två andra twinnar, en nyare Ducati Multistrada 950 och en ny BMW GS 850. Men den 15 år gamla trajan med sina 70+ hästar stod sig väl, även i fullgasaccelerationerna! Tänk vad lite "luft och buller" kan göra skillnad.

1693162393432.png

Dagens rutt ser man här.
1693162776878.png

View attachment 489020
Det här låter intressant. Undrar om de ba kör med roterande fil hey wilt, eller om de vet nåt om portning.
Jävligt fyndig rubriksättning, well spotted?
Skulle f,ö aldrig i helvete släppa någon av dessa människor nära min hoj!

L-topp får en helt ny innebörd i mitt huvud framöver, tack för det Mattias ?
L-topp2(1).jpg

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back