Dagens bild

Äntligen gick starten för den efterlängtade touren ”Lofoten by moped”.
196cc fördelat på fyra farkoster fick äntra färjan i Bodö!

IMG_5748.jpeg

Fint väder, och hittills möter resan drömmarna på ett bra sätt.

IMG_5778.jpeg

Riktigt tur med moppevädret också!

IMG_6212.jpeg

Alla i resesällskap har sin roll, och naturligtvis har vi egna ”västar”, man vill ju även visa sin attityd, trots dom kubikstinna åkdonen.

IMG_6048.jpeg
 
View attachment 486106View attachment 486107View attachment 486108
Synkning av förgasare på BMW R100 , bensinfilter på slangen för att få lite tröghet på ATF-oljan vid avläsning, så det inte fladdrar så mycket
Bra idé med bensinfilter!
Jag testade lite olika setup med min GPZ500 tidigare, men det fladdrade enormt.
Vätskan sögs t o m upp av ena cylindern ? (T-sprit, samt sedemera 2-taktsolja).
Att ha extra långa slangar i en slinga hjälpte, men inte tillräckligt.
Satte då på plastburkar på respektive slang, för s a s ta upp pulserna.
Burkarna var på ca 2-2,5dl så de motsvarade ungefär cylindervolymen.
Funkade acceptabelt, men behöver något ytterligare, så dina bensinfilter blir nog den sista hjälpen att dämpa pulserna! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Äntligen gick starten för den efterlängtade touren ”Lofoten by moped”.
196cc fördelat på fyra farkoster fick äntra färjan i Bodö!

View attachment 486189

Fint väder, och hittills möter resan drömmarna på ett bra sätt.

View attachment 486190

Riktigt tur med moppevädret också!

View attachment 486191

Alla i resesällskap har sin roll, och naturligtvis har vi egna ”västar”, man vill ju även visa sin attityd, trots dom kubikstinna åkdonen.

View attachment 486193
Moppe är nördigt, så det kan aldrig vara fel!
 
Bra idé med bensinfilter!
Jag testade lite olika setup med min GPZ500 tidigare, men det fladdrade enormt.
Vätskan sögs t o m upp av ena cylindern ? (T-sprit, samt sedemera 2-taktsolja).
Att ha extra långa slangar i en slinga hjälpte, men inte tillräckligt.
Satte då på plastburkar på respektive slang, för s a s ta upp pulserna.
Burkarna var på ca 2-2,5dl så de motsvarade ungefär cylindervolymen.
Funkade acceptabelt, men behöver något ytterligare, så dina bensinfilter blir nog den sista hjälpen att dämpa pulserna! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Med risk att bli för o.t..
Labbklämma brukar jag köra med.
När sån saknats har jag bara böjt slangen och reglerat strypningen med ett buntband tills pulseringen stabiliserats tillräckligt.
 

Bifogat

  • 61Z8mhAmlML._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
    61Z8mhAmlML._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
    45.7 KB · Visningar: 12
Tog en tur till Clas Ohlsson idag för ett inköp. Från sommarhuset är det mindre än 8 mil till ”Classe” i Uddevalla. Men jag måste kört fel någonstans för när jag var hemma igen stod trippmätaren på 22 mil…. Underligt! ;)

Norge? Alperna? Fjällen? Nä, Bohuslän.
1688580256716.jpeg

Den pigga italienskan vilar sig framför en rad med övervuxna stridsvagnshinder från 1940-talet.
1688580310345.jpeg

Här byggdes en skans som skulle hindra (….egentligen fördröja) tysk framryckning längs den smala landsvägen.
1688580359168.jpeg

Skall jag eller skall jag inte? Nä, det är redan sen eftermiddag. Norge får bli en annan dag. Jag åker och fikar istället.
1688580398843.jpeg

Fast även vägen hemåt gick bitvis ganska så nära gränsen. Se gula skylten.
1688580435583.jpeg
 
Back
Top