Dagens bild

Du har säkert redan koll på detta, men! Det är livsviktigt att momentdra hjulaxlarna på en mc. Drar man för hårt så mosar man ihop hjullagren och kan således få hemska haveri. Fråga mig varför jag vet.?
Jag tror ju på dig i och för sig.
Men när jag har bytt hjullager så har konstruktionerna varit sådana att all kraft från hjulaxelns bult går på inre lagerbanan, som har distanser och stödhylsor.
Så, att så länge lagret har rätt placering (den yttre lagerbanan) så borde det inte ha någon stor betydelse att man drar lite för hårt?
Jag kanske bara säger det för att jag saknar en tillförlitlig momentnyckel, och att det alltid har gått bra med bicepsmoment.
 
Jag tror ju på dig i och för sig.
Men när jag har bytt hjullager så har konstruktionerna varit sådana att all kraft från hjulaxelns bult går på inre lagerbanan, som har distanser och stödhylsor.
Så, att så länge lagret har rätt placering (den yttre lagerbanan) så borde det inte ha någon stor betydelse att man drar lite för hårt?
Jag kanske bara säger det för att jag saknar en tillförlitlig momentnyckel, och att det alltid har gått bra med bicepsmoment.
Det går ju givetvis bra om man har hyfsad förståelse för vad som inte är för hårt. Men när man måste använda förlängare för att mutterknacken inte orkar dra lös en mutter som ska dras 106nm. Då är det troligt att det är för hårt. :)
Edit: ovan nämnda scenario är troligen varför jag fick lagerhaver på en hoj jag en gång ägde.
 
Last edited:
f090166320f97d0842f285f2216a0e60.jpg

Nattbild i skogen… vid stugan.

Tog landsvägshoj pga att jag inte ville slita asfalt med Wild-uppsättningen på GSA-n. Big mistake, all ”asfalt” på bägge sidor Torne älv är lämpliga för grusdäcken pga vägbyggen på ffa finska men också svenska sidan.
 
Last edited:
Det går ju givetvis bra om man har hyfsad förståelse för vad som inte är för hårt. Men när man måste använda förlängare för att mutterknacken inte orkar dra lös en mutter som ska dras 106nm. Då är det troligt att det är för hårt. :)
Edit: ovan nämnda scenario är troligen varför jag fick lagerhaver på en hoj jag en gång ägde.
Har svårt att se hur för hårt dragen hjulaxel skadar lagret. Det måste i så fall vara så hårt draget att ringen på lagret komprimeras. I det fallet borde både distanser och gängor skadas innan dess.
 
Har svårt att se hur för hårt dragen hjulaxel skadar lagret. Det måste i så fall vara så hårt draget att ringen på lagret komprimeras. I det fallet borde både distanser och gängor skadas innan dess.
Många hjul har ett aluminium rör som distans mellan lagren, å drar man får hårt så blir den distansen kortare å då blir de friktion på laget som då havererar snabbt..
 
Du har säkert redan koll på detta, men! Det är livsviktigt att momentdra hjulaxlarna på en mc. Drar man för hårt så mosar man ihop hjullagren och kan således få hemska haveri. Fråga mig varför jag vet.?
Instämmer. Och tänk på att momentet för hjulaxlarna normalt är med torra gängor. Är gängorna lika infettade som resten av mina hjulaxlar rekommenderar jag att dra med 70% av angivet moment.
Och det är inte bara lagren som får stryk om spänningen i hjulaxeln blir för hög, också ett aluminiumdistansrör mellan hjullagrena blir kortare och bör bytas......puck 2:a ser jag ! Tack JPT !
Gissa varför jag vet !
 
Många hjul har ett aluminium rör som distans mellan lagren, å drar man får hårt så blir den distansen kortare å då blir de friktion på laget som då havererar snabbt..
Satan vad hårt man måste dra innan röret komprimeras. Ni som lyckas med det behöver verkligen momentnycklar till allt.
 
Satan vad hårt man måste dra innan röret komprimeras. Ni som lyckas med det behöver verkligen momentnycklar till allt.
Jag själv drar inte moment på hjulaxlar. Drar inte alls så hårt som de rekomenderas me moment, lösare å inte har de lossnat någon mutter eller annat..
 
Jag själv drar inte moment på hjulaxlar. Drar inte alls så hårt som de rekomenderas me moment, lösare å inte har de lossnat någon mutter eller annat..
Samma här. Det är galet irriterande när man lyfter hela hojen när man ska släppa på bakjulet. Spärrskaft på 25cm räcker gott.
 
Samma här. Det är galet irriterande när man lyfter hela hojen när man ska släppa på bakjulet. Spärrskaft på 25cm räcker gott.
Förra veckan hjälpte jag en kompis att byta hjul på hans hoj å de va draget så hårt att jag fick ta fram dragskaftet å lägga mina 100+kg för att få loss muttern.. Han har inte lossat sen hojen va ny då.. Om de är draget från fabrik eller återförsäljaren vet jag inte..
 
Höga Kustenbron idag. Sedan la jag till Kramfors bland orter som slutar på fors.
Jag samlar på dom.
Sen slog mätaren om till 12000 mil.
Läskigt. Fast jag ska ju inte sälja.

72 mil idag. Duger en torsdag.

Nu en trist camping i Östersund.
Ingen plan för imorgon. Asbra.

4A7E35B0-6B93-492C-8CC2-6DFBD27D43A5.jpegEC65A80E-2840-4200-ADD1-295228D5332E.jpeg
 
Jag bjuder på kaffe om du passerar om jag bara är hemma.

Fast du kör väl "finska sidan" Kalixälv jag håller till på "Svenska sidan" ca 2 km söder om Färjeleden, var väl vid nån fredsförhandling nån gång tidigt 1800-tal tal om att gränsen till Finland skulle dras efter Kalixälven därför brukar det ibland lite skämtsamt talas om svenska och finska sidan.
 
Jag bjuder på kaffe om du passerar om jag bara är hemma.

Fast du kör väl "finska sidan" Kalixälv jag håller till på "Svenska sidan" ca 2 km söder om Färjeleden, var väl vid nån fredsförhandling nån gång tidigt 1800-tal tal om att gränsen till Finland skulle dras efter Kalixälven därför brukar det ibland lite skämtsamt talas om svenska och finska sidan.
Du får bjuda mig, kan lix ta den sidan upp nästa gång jag åker. Ingen fara, jag stannar inte till varje gång men jag kollar gärna på dina småhondor. :)
 
Du får bjuda mig, kan lix ta den sidan upp nästa gång jag åker. Ingen fara, jag stannar inte till varje gång men jag kollar gärna på dina småhondor. :)
Det är bara att titta förbi då du passerar, jag bjuder på kaffe.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top