Dagens bild

Fick celebert besök från Överkalixtrakten idag av @bosse-l :)
Efter kaffe och smörgås gled vi runt på lite småvägar, och skrapade ihop 30-40 mil (beroende på vem man frågar).
Men magisk eftermiddag och kväll, 20 grader varmt fortfarande efter kl 22 på kvällen, inte illa för att vara kring polcirkeln!

View attachment 474954
Jag har internet så jag kunde ladda uppe en bild? Det får bli gårdagens bild idag.

Mycket trevligt tur och sällskap? Helt otroligt varmt väder på eftermiddagen och kvällen.

Vi hittade även Lombergsfallet som jag varit nyfiken på, fint ställe med grillplats ca 4,5 mil från Lansjärv. Beskrivningen att hitta fallet var att man skulle kolla efter ett dass vid vägen, men det grånade dasset är svårt att se i slyet men det finns en skylt. Här spelades även en scen i Jägarna 2 in.20220810_191127.jpg
 
Återstoden av hjullager bak efter mitt haveri i Norge förra veckan. Tror jag hade lite tur att det inte gick illa på riktigt där...

View attachment 474968
Du har säkert redan koll på detta, men! Det är livsviktigt att momentdra hjulaxlarna på en mc. Drar man för hårt så mosar man ihop hjullagren och kan således få hemska haveri. Fråga mig varför jag vet.?
 
Du har säkert redan koll på detta, men! Det är livsviktigt att momentdra hjulaxlarna på en mc. Drar man för hårt så mosar man ihop hjullagren och kan således få hemska haveri. Fråga mig varför jag vet.?
Jag tror ju på dig i och för sig.
Men när jag har bytt hjullager så har konstruktionerna varit sådana att all kraft från hjulaxelns bult går på inre lagerbanan, som har distanser och stödhylsor.
Så, att så länge lagret har rätt placering (den yttre lagerbanan) så borde det inte ha någon stor betydelse att man drar lite för hårt?
Jag kanske bara säger det för att jag saknar en tillförlitlig momentnyckel, och att det alltid har gått bra med bicepsmoment.
 
Jag tror ju på dig i och för sig.
Men när jag har bytt hjullager så har konstruktionerna varit sådana att all kraft från hjulaxelns bult går på inre lagerbanan, som har distanser och stödhylsor.
Så, att så länge lagret har rätt placering (den yttre lagerbanan) så borde det inte ha någon stor betydelse att man drar lite för hårt?
Jag kanske bara säger det för att jag saknar en tillförlitlig momentnyckel, och att det alltid har gått bra med bicepsmoment.
Det går ju givetvis bra om man har hyfsad förståelse för vad som inte är för hårt. Men när man måste använda förlängare för att mutterknacken inte orkar dra lös en mutter som ska dras 106nm. Då är det troligt att det är för hårt. :)
Edit: ovan nämnda scenario är troligen varför jag fick lagerhaver på en hoj jag en gång ägde.
 
Last edited:
f090166320f97d0842f285f2216a0e60.jpg

Nattbild i skogen… vid stugan.

Tog landsvägshoj pga att jag inte ville slita asfalt med Wild-uppsättningen på GSA-n. Big mistake, all ”asfalt” på bägge sidor Torne älv är lämpliga för grusdäcken pga vägbyggen på ffa finska men också svenska sidan.
 
Last edited:
Det går ju givetvis bra om man har hyfsad förståelse för vad som inte är för hårt. Men när man måste använda förlängare för att mutterknacken inte orkar dra lös en mutter som ska dras 106nm. Då är det troligt att det är för hårt. :)
Edit: ovan nämnda scenario är troligen varför jag fick lagerhaver på en hoj jag en gång ägde.
Har svårt att se hur för hårt dragen hjulaxel skadar lagret. Det måste i så fall vara så hårt draget att ringen på lagret komprimeras. I det fallet borde både distanser och gängor skadas innan dess.
 
Har svårt att se hur för hårt dragen hjulaxel skadar lagret. Det måste i så fall vara så hårt draget att ringen på lagret komprimeras. I det fallet borde både distanser och gängor skadas innan dess.
Många hjul har ett aluminium rör som distans mellan lagren, å drar man får hårt så blir den distansen kortare å då blir de friktion på laget som då havererar snabbt..
 
Du har säkert redan koll på detta, men! Det är livsviktigt att momentdra hjulaxlarna på en mc. Drar man för hårt så mosar man ihop hjullagren och kan således få hemska haveri. Fråga mig varför jag vet.?
Instämmer. Och tänk på att momentet för hjulaxlarna normalt är med torra gängor. Är gängorna lika infettade som resten av mina hjulaxlar rekommenderar jag att dra med 70% av angivet moment.
Och det är inte bara lagren som får stryk om spänningen i hjulaxeln blir för hög, också ett aluminiumdistansrör mellan hjullagrena blir kortare och bör bytas......puck 2:a ser jag ! Tack JPT !
Gissa varför jag vet !
 
Många hjul har ett aluminium rör som distans mellan lagren, å drar man får hårt så blir den distansen kortare å då blir de friktion på laget som då havererar snabbt..
Satan vad hårt man måste dra innan röret komprimeras. Ni som lyckas med det behöver verkligen momentnycklar till allt.
 
Satan vad hårt man måste dra innan röret komprimeras. Ni som lyckas med det behöver verkligen momentnycklar till allt.
Jag själv drar inte moment på hjulaxlar. Drar inte alls så hårt som de rekomenderas me moment, lösare å inte har de lossnat någon mutter eller annat..
 
Jag själv drar inte moment på hjulaxlar. Drar inte alls så hårt som de rekomenderas me moment, lösare å inte har de lossnat någon mutter eller annat..
Samma här. Det är galet irriterande när man lyfter hela hojen när man ska släppa på bakjulet. Spärrskaft på 25cm räcker gott.
 
Samma här. Det är galet irriterande när man lyfter hela hojen när man ska släppa på bakjulet. Spärrskaft på 25cm räcker gott.
Förra veckan hjälpte jag en kompis att byta hjul på hans hoj å de va draget så hårt att jag fick ta fram dragskaftet å lägga mina 100+kg för att få loss muttern.. Han har inte lossat sen hojen va ny då.. Om de är draget från fabrik eller återförsäljaren vet jag inte..
 
Höga Kustenbron idag. Sedan la jag till Kramfors bland orter som slutar på fors.
Jag samlar på dom.
Sen slog mätaren om till 12000 mil.
Läskigt. Fast jag ska ju inte sälja.

72 mil idag. Duger en torsdag.

Nu en trist camping i Östersund.
Ingen plan för imorgon. Asbra.

4A7E35B0-6B93-492C-8CC2-6DFBD27D43A5.jpegEC65A80E-2840-4200-ADD1-295228D5332E.jpeg
 
Back
Top