Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för förtydligandet/förklaringen.Nä, allt går.
Men, norska myndigheter är något jag upplever verkligen anstränger sig att förenkla procedurer och rutiner.
Dom erbjuder, i de allra flesta fall, en visserligen smal korridor - men ändå en lättframkomlig lösning på det mesta.
Så länge man spelar deras spel.
Hittar man på egna regler riskerar man att statens fulla kraft landar tungt på en.
Ingen bemanning vid bommen innebär inte att det inte finns folk där i närheten, och kamerorna övervakas hursomhelst centralt. Så gott som samtliga gränsövergångar har idag kameraövervakning.
Öppna och synliga, eller dolda.
Norska tullen har fler metoder att fjärrövervaka sina gränsövergångar, och sedan gammalt även ett mycket bättre samarbete mellan olika myndighetsgrenar.
Du vet säkert bättre än jag hur det funkar där uppe, men gränsövergångarna här nere skulle jag inte drömma om att försöka smita över.
Jag hör till dem som pendlar över gränsen tidvis, och jag förundras över hur lättjobbat Norge lyckas göra saker och ting.
Jag registrerar mig online, hänvisar till rätt undantag från karantänsbestämmelserna, får en QR-kod och kan rulla igenom på rött, oftast helt utan väntan. Så smidigt!
Jädra litania att belasta er med, speciellt i "Dagens bild", ledsen för det.
Men, mitt tips är att spela efter reglerna i Norge. Straffen vid upptäckt är drakoniska.
Du får ta lite sats så löser det sig galant.Äventyret kan finnas runt hörnet - så känns det just nu.

Dagens bild, någon som vet var?![]()
Vakert var är detta någonstans?Med semester, och avsaknad av Norges fina vyer, så får man ta till alternativa lösningar.
Steka lite fläsk, och läppja på en Norrlands Guld vid ett gammalt brofäste kändes faktiskt episkt skönt jämfört med en dag på kontoret.
Äventyret kan finnas runt hörnet - så känns det just nu.
View attachment 462542
Frösunda Kyrka, många trevliga vägar i krokarnaTänkte på Österhaninge kyrka men det saknas en dörr och fönstren är för små.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Där hade jag passerat någon minut innan det jag skrev om här.Frösunda Kyrka, många trevliga vägar i krokarna![]()
Cool bild...Med semester, och avsaknad av Norges fina vyer, så får man ta till alternativa lösningar.
Steka lite fläsk, och läppja på en Norrlands Guld vid ett gammalt brofäste kändes faktiskt episkt skönt jämfört med en dag på kontoret.
Äventyret kan finnas runt hörnet - så känns det just nu.
View attachment 462542
Men Varför inte Norge då? Vi åker dit på Måndag. Förhoppningsvis utan massa strul..En grusväg ganska nära en liten samling hus, som heter Mårdsel:Vakert var är detta någonstans?

Å jultomten har parkerat mot körriktningen!Socialen Gävle bjussar på husvagn KGW186 dragen med ANW869 avställd vars ägare förekommer enligt mrkoll. Främlingshem - Årsunda.
View attachment 462598
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!