Dagens bild

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Norra Uppland, längst ut på Ängskär vid Kolhuset. En vacker helg kan det tyvärr vara knökfullt men det finns en backup (på vägen dit) vid Ängskär Havscamping. Man kan åka dit via Forsmark och dess lilla kustväg. Sväng in där det "Kärnkraftverk" och efter 500 meter tar man in mot St Rångsön/Rångsten. Sen, lämplig annan väg söderut är via Vavd, Böle ned till Lövstabruk, sen 500 meter söderut på 76'an så ser man skylten "Österbybruk 25" och hittar en av de roligare krokvägarna i Sverige på 25 kilometer. Därifrån finns det två olika krokiga vägar ned till Alunda. Till Solvalla-Knutby där även där finns två krokiga vägar ned till Gottröra där du har krokväg ned till Arlanda.
Hittade det på gps, n har ca 5 Tim dit kanske värt en tur med övernattning?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
c26e205aef81f8471d3655a70b732f77.jpg

Skön sväng på 500an ikväll
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nice, ska dit om en vecka :giggle: .
Mycket trafik!
Alla norrmän semestrar hemma och dessutom har tyskarna (samt några holländare och italienare) börjat dyka upp. Få svenskar dock.

Ett pärlband med bilar som rullade över Hardangervidda. Köer på väg 7/13 längs fjorden från Eidfjord till Odda.

Massor av husbilar - välj en av dina snabbare hojar så att omkörningarna går smidigt. Vägen ned till Lysebotn gick det fint (före kl 10). Fullt spett. Nästan. Vägen upp igen framåt 11-draget hade folk vaknat och det segade sig fram med många möten, och såklart dessa f*rb*nnade husbilar som kämpar sig uppför fjället i 55 km/t och tar hela vägens bredd.

Svårt att hitta boende till vettigt pris. Det mesta är uppbokat eller dyrt. Fast du är väl en tältare...?

Men som alltid, körningen är prima! :)

Nu är detta en fototråd, och inte en snacketråd. Så jag laddar upp ett par foton till.

Bild 1
Butiken i Sinnes (vid slutet av väg 450) stängde kl 18. Vi kom dit 17.54. Rusade in, ryckte åt oss vad vi kunde komma på i hastigheten, och tog oss ut innan de låste dörrarna. :)
IMG_8113.jpeg


Bild 2
Två hungriga Tigrar på jakt vilar en stund vid sidan av väg 520 på väg mot Sauda.
IMG_8107.jpeg
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Får man se vad det blev[mention]perjul [/mention] ?
Ähhh, inget spännande. Slängde på ett Metzler tourance. Åker till Norge på lördag. Och kommer då som omväxling ha samma märke och modell av däck både fram och bak :giggle: .
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Ok härligt med norge äntligen!
Ja det har nog aldrig hänt mig med fram och bak. Men enligt vissa kör man av direkt om man gör så.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Blir sydnorge för tur på 5-6 dagar. Sen hem och duscha, och sen iväg till Nordnorge 2v.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Man hoppar av för att vila en stund och lätta på trycket, efter fem sekunder sitter 20 sådana här och suger blod ur mig, på vaderna, runt knäna, armarna ... Så klart är det mitt eget fel som är ute med shorts och kortärmat. Men ingen kan säga att jag inte bjuder på mig själv.

(Gynnaren på bilden är dessvärre inte längre med oss)

View attachment 461901
Jag vet hur det känns. Jag bor på landsbygden och betalar stadsbornas lyx och elbilsbidrag. Precis så känns det att betala skatt. Det är 20 vampyrer och myggor som suger ens blod så fort man blottar en åder. Det är ju kul att någon annan får något tillbaka i alla fall meneeeehh. Ja e intä bitter...:skitdator
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
... jag får lägga av med att åka ut på landet, dom förföljer mig..., stubbgubbarna.
Alltså jag kommer ramla av hojen.

View attachment 462680




Sitter på en tarm av gamla Riksväg 6, blickandes ut över trafiken som inte är längre:




Bakom ryggen på honom, skymtandes genom lövverket rullar trafiken på det som byggdes som Europaväg 3, numera E20.

Ytterligare några stenkast bort byggs just nu åter igen en ny sträckning av samma väg, inklusive ny bro över Nossan.

Nossan, transportled så länge människan funnits här och kunnat urholka stammar, och fram till bara en mansålder eller två.
Nu? Ett igenvuxet dike, typ.

Här ligger vikingaskatter begravda precis vart man än vänder sig, och det krävs bara att man gräver upp dem. Eller inte ens det - på andra sidan Alingsås hittades en gigantisk bronsåldersskatt ovan mark. Gömd i 3000 år, och plötsligt framme i dagen. Järtecken...?

Inom bronslursavstånd från björkegubben ligger Nordens största hällkista. Ni har alla sett den, om ni kört vägen mellan våra två största städer. Den tronar på sin kulle - Jättakullen, bara 30 meter från den vägen som trafikeras sedan urminnes tider.

Någon som klivit av hojen och visat respekt för det som har varit?

Nej nej, jag klandrar ingen.
Vi har ställen att vara på och människor att möta. Vem hinner med sight-seeing när man är på resa?

Mitt över Jättakullen ligger, inte av en slump, en stenkyrka som ser mer än uråldrig ut.

Det är den inte. Den är bara just över 100 år gammal. Den ritades under den förra nationalromantiska perioden, för att knyta an bakåt till ett historiskt arv som plötsligt idealiserades.

Kanske är det rotlösheten i att inte ha annat än en fejkad nationaldag och sorgen över att ha sagokungar inflätade i regentlängden som får oss att fortsätta vilja modellera om historien...?

Han har mycket att fundera över, björkegubben.
 

Bifogat

  • IMG_20210727_121713_097.jpg
    6.4 MB · Visningar: 23
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sitter på en tarm av gamla Riksväg 6, blickandes ut över trafiken som inte är längre:




Bakom ryggen på honom, skymtandes genom lövverket rullar trafiken på det som byggdes som Europaväg 3, numera E20.

Ytterligare några stenkast bort byggs just nu åter igen en ny sträckning av samma väg, inklusive ny bro över Nossan.

Nossan, transportled så länge människan funnits här och kunnat urholka stammar, och fram till bara en mansålder eller två.
Nu? Ett igenvuxet dike, typ.

Här ligger vikingaskatter begravda precis vart man än vänder sig, och det krävs bara att man gräver upp dem. Eller inte ens det - på andra sidan Alingsås hittades en gigantisk bronsåldersskatt ovan mark. Gömd i 3000 år, och plötsligt framme i dagen. Järtecken...?

Inom bronslursavstånd från björkegubben ligger Nordens största hällkista. Ni har alla sett den, om ni kört vägen mellan våra två största städer. Den tronar på sin kulle - Jättakullen, bara 30 meter från den vägen som trafikeras sedan urminnes tider.

Någon som klivit av hojen och visat respekt för det som har varit?

Nej nej, jag klandrar ingen.
Vi har ställen att vara på och människor att möta. Vem hinner med sight-seeing när man är på resa?

Mitt över Jättakullen ligger, inte av en slump, en stenkyrka som ser mer än uråldrig ut.

Det är den inte. Den är bara just över 100 år gammal. Den ritades under den förra nationalromantiska perioden, för att knyta an bakåt till ett historiskt arv som plötsligt idealiserades.

Kanske är det rotlösheten i att inte ha annat än en fejkad nationaldag och sorgen över att ha sagokungar inflätade i regentlängden som får oss att fortsätta vilja modellera om historien...?

Han har mycket att fundera över, björkegubben.
Ett inlägg som gav en del att reflektera över.
1. Trodde först det var en selfie! :)
2. Krävdes en smula googlande och kartstudier för att komma fram till att du hade stannat till vid Stora Härene.
3. Där har jag faktiskt också stannat till. Vilken plats, tänk vad som utspelat sig där under årtusenden. Tanken svindlar. Dessutom är det vackert.
4. Slutligen.... eftersom det här en en fototråd, och jag kört förbi många gånger (bl a på mc), och rentav stannat på platsen så snor jag en bild från Wikipedia. Och uppmanar andra stanna till och reflektera på denna mäktiga plats med så mycket av vår fornhistoria.

Slut på meddelandet. ;)

1627548689752.png
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Björkegubben ser åtminstonne snäll ut, ganska harmlös, och mycket välgjord. Inte lika skrämmande som dom 'fula skogsväsen' jag haft oturen att träffa på.

NTRider, jättakullen ser spännande ut, besöker den gärna men den ligger aningens långt att åka med min KLX230, kanske med bil senare. Emellertid har vi en hel del gammelkul omkring stockholm också. Det är intressant med dessa platser, särskillt ruiner med tydliga spår av funktion och aktivitet. Allt från gamla vikingagravar till senare stenbyggnader, monument och kyrkor, ja hela Gamla Stan tycker jag supercharmig. Runstenar har jag dessvärre tröttnat på, dom är som gamla vägskyltar, för många och för små.

När jag sitter på min motorcykel har jag aldrig bråttom, jag jämför min nya livsstil (tog A-kortet september 2020) med vad jag idag kan konstatera var ett handikapp. Visst är bilen ett underbart fordon året runt, men den tar mig sällan *ända fram*, så att säga. Jag har missat så många spännande platser pga brist på framkomlighet. Samt att jag på motorcykel har total frihet att bestämma var och när jag vill vara.

IMG_1571.JPG

I våras upptäckte jag >Hammersta< ruin, den ligger strax söder om Landfjärden här på östkusten. Körde ända fram till fikabordet, hade jag haft en trial-hoj hade jag väl hoppat uppför stenväggen och studsat runt lite försiktigt ovanpå ruinen, till eventuella tanters förskräckelse! Den gamla grunden är som gjort för trial, dock vore jag nog lite för rädd om motorcykeln och mer angelägen att slå ihjäl mig själv till fots än att dra med mig hojen i fördärvet.

IMG_1577.JPG

Borgen är alltså INTE från vikingatid utan från 1400 nån gång, men tack vare sitt eftersatta underhåll en mystisk plats. Att stapla sten på detta vis manar alltid till stor vördnad och medlidande för dom stackars satarna som gjorde det. Med slätter och skogar runt omkring blir detta en plats för aktning, meditation och inspiration.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressant besiktning idag.
Tänkte ju att jag skulle göra min pensionförsäkring helt gatlegal, så att alla kvällarna i garaget inte varit förgäves.
6 Volts elsystem lämnar dock en del att önska när det gäller att uppfylla kravet på en bra färdbelysning.
Besiktningsmannens uttalande var:
- Jag har svårt att uttala mig om ljusbilden, eftersom jag inte hittar den överhuvudtaget. :hihi
Men....lite förståelse måste man ju ha när det gäller en mopedkonstruktion från 70-talet, även om reflektorn är ny, och den är försedd med 25 friska Watt :)
Nåja, allt gick vägen till slut, och vi är besiktigade "för evigt", eller enligt pappret så verkar det som att vi ska in igen år 2099, jag lägger in det i kalendern för säkerhets skull :tummenupp

Bes_1.jpg

Bes_2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top