Dagens bild

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vägs ände.....nåddes till slut...
Men körde så långt det gick innnan militären stoppade den fortsatta färden.
I bakgrunden ser man bergen i Kina, och av någon anledning har man betongförstärkt just denna del av vägsträckningen.
Indien och Kina är ju inte direkt "kompisar", så jag misstänker att det har att göra med att man vill ha möjlighet att förflytta tyngre fordon.
Ännu en helt klart annorunda upplevelse i mitt motorcykelåkande.

IMG_8037_2.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vägs ände.....nåddes till slut...
Men körde så långt det gick innnan militären stoppade den fortsatta färden.
I bakgrunden ser man bergen i Kina, och av någon anledning har man betongförstärkt just denna del av vägsträckningen.
Indien och Kina är ju inte direkt "kompisar", så jag misstänker att det har att göra med att man vill ha möjlighet att förflytta tyngre fordon.
Ännu en helt klart annorunda upplevelse i mitt motorcykelåkande.
En helt (delvis) annan sak - hur trivs du med Enfielden?
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mina kusiner ät uppväxta nära Sättila bodde i lärarbostaden till Strömma Lantbruksskola och min moster bor kvar än. Denna sjö Lygnen har man hört talas om att det både åkt hoj och cyklade runt, har en kusin i Bollebygd så nån gång kanske man skulle ta dit och åka runt denna omtalade sjö.
Är själv uppväxt i Sätila. Min mor var skolsköterska på Strömmaskolan en period.
Lygnern runt är hemmaslingan nr1 från yngre dagar, mycket fin!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En helt (delvis) annan sak - hur trivs du med Enfielden?
För detta ändåmål är den ok.
Mycket lägre höjd från sadel till mark än Teneren, vilket känns tryggt när underlaget är så pass varierande (runda blöta stenar stora som kokosnötter, eller skifferplattor som strössel ovanpå jord och lera).
Motorn är helt "platt" och karaktärslös, det finns ingen kännbar effekttopp, men i just för denna typ av körning spelar det inte så stor roll.
Däremot känner jag att det inte är någon touringmaskin för mig, eftersom toppfarten är strax över 100km/h, och det skulle bli en begränsing i längden.
Men det har inte varit några problem under resans gång, och den har klarat av att ställa om insprutningen för höga höjder.
Tycker däremot att utväxlingen mellan 1:an och 2:an är ett för stort steg, lite tätare hade varit bra, man får varva som tusan på 1:an om det är lite tyngre terräng, innnan man kan peta i 2:an.

IMG_7342_2.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
För detta ändåmål är den ok.
Mycket lägre höjd från sadel till mark än Teneren, vilket känns tryggt när underlaget är så pass varierande (runda blöta stenar stora som kokosnötter, eller skifferplattor som strössel ovanpå jord och lera).
Motorn är helt "platt" och karaktärslös, det finns ingen kännbar effekttopp, men i just för denna typ av körning spelar det inte så stor roll.
Däremot känner jag att det inte är någon touringmaskin för mig, eftersom toppfarten är strax över 100km/h, och det skulle bli en begränsing i längden.
Men det har inte varit några problem under resans gång, och den har klarat av att ställa om insprutningen för höga höjder.
Tycker däremot att utväxlingen mellan 1:an och 2:an är ett för stort steg, lite tätare hade varit bra, man får varva som tusan på 1:an om det är lite tyngre terräng, innnan man kan peta i 2:an.

View attachment 476231
Vilken Enfield är det?
Kommer att tänka på Itchy Boots som kört i Indien och Himalaya med omnejd med sin Enfield.
Fart var dock inte i hennes intresse, och lastad vikt kanske jämnade ut sig med all packning hon har med sig?
Men den hojen klarade sig oväntat bra även upp över 4500m höjd i Himalaya.
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är själv uppväxt i Sätila. Min mor var skolsköterska på Strömmaskolan en period.
Lygnern runt är hemmaslingan nr1 från yngre dagar, mycket fin!

Mosters man var lärare på Strömma så länge jag minns fram till pension. Min kusin so har hojkort brukar tala om Lygnen. Vi får väl se om mannen gång kommer sig dit på hoj.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
För detta ändåmål är den ok.
Mycket lägre höjd från sadel till mark än Teneren, vilket känns tryggt när underlaget är så pass varierande (runda blöta stenar stora som kokosnötter, eller skifferplattor som strössel ovanpå jord och lera).
Motorn är helt "platt" och karaktärslös, det finns ingen kännbar effekttopp, men i just för denna typ av körning spelar det inte så stor roll.
Däremot känner jag att det inte är någon touringmaskin för mig, eftersom toppfarten är strax över 100km/h, och det skulle bli en begränsing i längden.
Men det har inte varit några problem under resans gång, och den har klarat av att ställa om insprutningen för höga höjder.
Tycker däremot att utväxlingen mellan 1:an och 2:an är ett för stort steg, lite tätare hade varit bra, man får varva som tusan på 1:an om det är lite tyngre terräng, innnan man kan peta i 2:an.
Känner igen en del från den lilla tur (15 minuter) jag tog i våras på en 2022 års Himalayan.
Låg (gillar det - har korta ben). Låg effekt (tuffar på utan någon topp i varvregistret). Låg toppfart (inget för autobahn!).

.... men på något sätt mysig. Robust. Tuffar på utan dramatik. Trivsamt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kjelle hade inga pluggar och eftersom man bara kan köpa dessa hos grossist kunde jag inte handla några på vägen.

Sedan lyckas inte svamplagningen varje gång. Ingen nyhet för de flesta av oss som lagar saker.
Men en kund blev väldigt upprörd när dennes däck blev förstört och krävde ett nytt däck. Surt men sånt händer.
Jag bytte bakdäck för många år sedan för att minska risken för punktering med min son som passagerare. Kjelle tyckte att det klarat resan med god marginal men jag ville vara på den säkra sidan.
Fel val. :fakta Det hade varit bättre att en dansk trallskruv förstört korden på ett bättre begagnad bakdäck istället för ett nytt. Så det blev ett begagnat för 1 200 danska som var sämre en det Kjelle bytte...

Nåväl, det blir ingen mer bankörning med lagningen men väl några hundra landsvägsmil.

20220912_13.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Den vill ut i vildmarken och skogarna som en dualsport, trots att den inte har däck till det. Jag har ju en alldeles duglig KLX230 till dessa jädrarns grönsaksstrapatser! Men nej, den nosar rätt på vildsvinen och ut i bushen ska den, som en 'dualtjocksport'.

IMG_7398.JPG

... och det går förvånansvärt bra också, vill jag tillägga. Kanske borde sula om den snart med Anakee WILD.

Och när kvällen lider mot sitt slut hittar hojen ner till vattnet, där den tillsammans med dom andra djuren, .. dom andra djuren är rädda för tjockisen så man blir rätt ensam. Nästa gång köper jag med mig korv och grillkol, det ska grillas!

IMG_7402.JPG
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vägs ände.....nåddes till slut...
Men körde så långt det gick innnan militären stoppade den fortsatta färden.
I bakgrunden ser man bergen i Kina, och av någon anledning har man betongförstärkt just denna del av vägsträckningen.
Indien och Kina är ju inte direkt "kompisar", så jag misstänker att det har att göra med att man vill ha möjlighet att förflytta tyngre fordon.
Ännu en helt klart annorunda upplevelse i mitt motorcykelåkande.

View attachment 476227
Asien - förutom Japan - är ju helt i avsaknad av trafikkultur (har själv kört några hundra mil i Kina) - hur har det funkat för dig? På bilden är det lugnt, men du måste ha startat i mer tättrafikerade områden
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Asien - förutom Japan - är ju helt i avsaknad av trafikkultur (har själv kört några hundra mil i Kina) - hur har det funkat för dig? På bilden är det lugnt, men du måste ha startat i mer tättrafikerade områden
Ja, dom verkar ha ett speciellt system, som få kan förklara.
En kraftfull tuta är viktigare för din överlevnad än fungerande bromsar.
Så ut ur New Dehli överlever man knappt, med vänstertrafik, rondeller som cirkulerar åt "fel håll", och ett ständigt pusslande.
Så någon form av extrem försiktighet gör väl att man fortfarande är kontaktbar.
På bilden kan man nästan tro att man befinner sig på en parkering, men jag är väl ungerfär i fil nummer 11 av 18 som "flyter" i samma rikting.
Det var inte roligt.....även om jag just här åkte buss.
En reflektion är i alla fall att man inte är arg eller irriterad i trafiken, ingen hytter näven, skriker eller fäktar.
Och tutandet hör liksom bara till.

IMG_8281_2.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
cc07cd08adc810a829ac2b8fb7d83a2c.jpg

Kan vara värd att ta till sig för alla som frekventerar internet.

www.bliintelurad.se

De finns även här på forumet och känns igen på personangrepp och whataboutism samt frånvaron av MC-intresse.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top