D3o-skydd. Är det verkligen bra?

Skulle jag gissa vilt, så ett ryggskydd i hårdplast ger också stabilitet mot att böja ryggen på tok för mycket, och arbetar potentiellt bättre i kombination med airbagställen de kör med. Ett d30 är ju enbart ett skydd mot slag, de är böjliga och följsamma till den grad att man kan rulla ihop dem.
Men vanliga ryggskydd även i hårdplast skyddar bara mot slag med, så skillnaden är vilket skydd som täcker hela ryggraden bäst, och som du faktiskt har på dig när du kör.
Precis. "Böjvåldet" skyddar ju D30 inte mot alls.
Tror jag ska gå tillbaka till plast igen.
 
Precis. "Böjvåldet" skyddar ju D30 inte mot alls.
Tror jag ska gå tillbaka till plast igen.
Du behöver samtidigt köra i skinnställ och antagligen med luftpåsar annars hjälper inte något ryggskydd mot att böja sig på mitten.
 
Nja, men om man åker in i en stolpe med ryggen först så spelar väl inte skinnstället nån roll?
Skinnstället kommer antagligen skydda lika bra mot att du böjer dig runt stolpen som ett ryggskydd, och inget ryggskydd kommer att skydda mot att du böjer dig runt stolpen heller. Där är det luftpåsarna som möjligtvis kan hjälpa.
Ryggskydd är slagskydd, inte böjskydd om du inte har något särdeles styvt ryggskydd. Men i kombination med skinnställ med airbags som styvar upp hela kroppen kan det kanske hjälpa.

Läste på en del om det här när jag låg inlagd på rehab efter att ha brutit ryggen genom att daska mig själv i nacken med röven när jag kraschade. Ryggskyddet hjälpte inte alls.

D3o är inte påtagligt sämre än hårda plastskydd, de är båda till för att skydda mot slag, och d3o är bekvämare än de flesta hårda plastskydd. Men det är upp till var och en att köra med de skydd de tycker känns bäst. Eller köra utan, för den sakens skull.
 
Tänker att en mjuk sak som kan böjas relativt lätt skyddar sämre mot böjning än en hårdare sak som, relativt sett, inte är lika böjlig. Den mjuka saken böjs lättare helt enkelt.

Om det sedan har någon praktisk skillnad vetefan.
 

Den kan vara värd att lyssna på. D3o säljer sin produkt till andra, så Alpinestars måste köpa skydden för att få ha det i skinnställ osv.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top