Dödsstraff ??

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Vad tycker ni om dödsstraff ??

Har alla rätt till liv? oavsett vad dom gjort?

Nej, det finns såna som är så fruktansvärt ondskefulla att man aldrig kan släppa ut dom igen, då tycker jag döds-straffet vore ett bra sätt att göra slut på deras lidande.

ZwaniZ skrev:
Vad tycker ni om dödsstraff ??

Har alla rätt till liv? oavsett vad dom gjort?

Jag tycker att det är ok med dödsstraff som företeelse men tycker inte att det är något land som har tillräckligt bra/rättvist rättssystem för att kunna använda sig av det.

Fast jag skulle nog hellre bli oskyldigt dömd till döden än att bli oskyldigt dömd till livstid och få sitta av den tiden.

ah17 skrev:
Jag är för mildare dödsstraff.

Dödsstraff ja det är ett demokratiskt beslut.

Mildare dödstraff??? Bara ge dem en liten elchock så att de dör lite eller? Eller kanske bara injicera halva giftet, så att de bara halvdör? :va

McFille skrev:
Mildare dödstraff??? Bara ge dem en liten elchock så att de dör lite eller? Eller kanske bara injicera halva giftet, så att de bara halvdör? :va

I vissa länder finns det sk stening...
vad väljer du? stenad till döds eller injection?

Det är alltid fel att ta någons liv. Ingen har rätt att göra det, oavsätt om det är ett demokratiskt beslut.
Jag blir förbannad när folk rättfärdigar dödstraff.

Finns säkert många som förtjänar detta straff, men ingen ska ha rätten att bestämma vem som ska dö.

Gothmog skrev:
Ondskefulla svin? 100% skyldig utan tvivel?

Självklart skall de avrättas.
Många som avrättat endast 1 person får samma straff som de som avrättat 100. Borde det inte skilja lite i straff?

Eller beror det på vem du dödar? I så fall så betyder det att människor är olika värda! Motsäger inte det vad alla säger, att alla människor är lika värda?!

Edit:
Dessutom får misstag ej ske, om en person ska dömas till döden ska bevisen vara så starka att de inte ens går att iscen sätta.
"Domaren" ska enligt min mening alltså utgå från att bevisen är fejkade och försöka motbevisa detta, går det inte till 100% kan inte dödsdommen utdelas!
Läs: http://se.indymedia.org/newswire/display/24122/index.php

Last edited:
Jag tycker att det är ett större straff att bli inlåst än att vara död.

Att döda någon är inget straff... det ger bara utövaren möjlighet att slippa ta konsekvenserna av sitt handlande. :gnissla Helt meningslöst.

Dessutom tycker jag att det är oetiskt. Den skedda handlingen blir inte ogjord. Två fel blir inte ett rätt.

Mördar man någon/några anser jag att man ska åka in på livstid.
När jag menar livstid menar jag för alltid tills man avlider.

Sen tycker jag sveriges rättsystem är sjukt dåligt.

Flamma77 skrev:
Jag tycker att det är ett större straff att bli inlåst än att vara död.

Att döda någon är inget straff... det ger bara utövaren möjlighet att slippa ta konsekvenserna av sitt handlande. :gnissla Helt meningslöst.

Dessutom tycker jag att det är oetiskt. Den skedda handlingen blir inte ogjord. Två fel blir inte ett rätt.

Varje intern kostar skattebetalarna 900kr om dagen. (forskat i svenska rättssystemet) Vill du betala för att han ska gå i en byggnad hela livet..lika bra göra det kort! Det gäller att snåla på slantarna i detta samhälle.. :7peta

tycon1 skrev:
Varje intern kostar skattebetalarna 900kr om dagen. (forskat i svenska rättssystemet) Vill du betala för att han ska gå i en byggnad hela livet..lika bra göra det kort! Det gäller att snåla på slantarna i detta samhälle.. :7peta

De kan betala själva... Jag har absolut inget emot straffarbete. Så det kan nog gå runt om någon tänker till lite. Modifierad samhällstjänst.

Är det friska och fina fångar kan man tappa dem på blod och ta deras organ när de dött... :rolleyes:

pogo skrev:
Motsäger inte det vad alla säger, att alla människor är lika värda?!

Att alla människor är lika värda är också bara ett demokratiskt beslut. Det skall nog mest ses som en vision. Den efterlevs ytterst sällan, avvikelserna är däremot legio.

Hört uttrycket "kvinnor och barn".

Halogen skrev:
Det finns värre.

Finns det säkert.
Men det finns säkert bättre.

Varför ska vi nöjja oss med att inte vara sämst?

Om jag får tex 5 av 30 poeng på ett prov säger inte jag att det finns folk som får sämmre utan pluggar hårdare till nästa.

Om alla tänkte som dig så skulle utvecklingen, sammhället etc så stila/rasera.

ah17 skrev:
Att alla människor är lika värda är också bara ett demokratiskt beslut. Det skall nog mest ses som en vision. Den efterlevs ytterst sällan, avvikelserna är däremot legio.

Hört uttrycket "kvinnor och barn".
Jo, du har rätt! Det skall ses som en vison...

Det du säger om "kvinnor och barn" har för övrigt inte med saken att göra...
Du tror väl inte man räddar kvinnorna och barnen före männen bara för att de är mer värda? Nej, de är de svagare, har mindre makt att försvara sig, det är allt!

Freddola skrev:
Finns det säkert.
Men det finns säkert bättre.

Varför ska vi nöjja oss med att inte vara sämst?

Om jag får tex 5 av 30 poeng på ett prov säger inte jag att det finns folk som får sämmre utan pluggar hårdare till nästa.

Om alla tänkte som dig så skulle utvecklingen, sammhället etc så stila/rasera.

Öh, "om alla tänkte som mig"..? Det var ingen dålig analys du kom med där. Hur tänker jag menar du?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg