Steffo K
3 hojar på 35 år. Byter inte gärna.
Men Spotify är ju ingen bra tjänst, förutom för Spotify själva och användaren. Inte om man tänker på artisterna åtminstone, det säger sig själv att man inte kan dra in tillräckligt med pengar på månadsavgifter och lite reklam.
Spotify kostar mellan 49kr/mån och 100kr/ mån om man är med och betalar för det (vilket merparten av mina bekanta gör). Ju fler som är med och betalar desto mer pengar får Spotify in, och desto mer kan de betala ut till artister. Jag tror faktiskt att folk idag spoenderar mer pengar på att köpa musik än de gjorde för 10 år sedan. De flesta människor jag känner äger endast ett fåtal CD-skivor och har således inte spenderat¨många korvören på att köpa musik tidigare i sina liv. Men nu iom Spotify så lägger de alltså mellan 50-100 kr/ månad vilket torde vara en mångdubbling.
Själv köper jag lika mycket skivor nu som förr, och har dessutom Spotify.
Jag undrar om inte problemet är just skivbolagen som inte kan håva in lika mycket kulor längre. Artisterna får bra publicitet och fler mindre artister kan komma ut och bli kända. Skivförsäljningen har artisterna sällan tjänat några märkbara förmögenheter på tidigare heller. Det är skivbolagen som drar in kulorna där.
Jag ser inte vitsen med skivbolag alls ifall folk kan spela in musik med bra kvalite hemma i sin egen studio och släppa skivor, göra konserter och lägga ut sin musik på Spotify. Skivbolagen blir bara ett onödigt fördyrande steg i sammanhanget. Parasiter på artisterna helt enkelt.