dödsstöten för internet som vi känner det!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Men Spotify är ju ingen bra tjänst, förutom för Spotify själva och användaren. Inte om man tänker på artisterna åtminstone, det säger sig själv att man inte kan dra in tillräckligt med pengar på månadsavgifter och lite reklam.

Spotify kostar mellan 49kr/mån och 100kr/ mån om man är med och betalar för det (vilket merparten av mina bekanta gör). Ju fler som är med och betalar desto mer pengar får Spotify in, och desto mer kan de betala ut till artister. Jag tror faktiskt att folk idag spoenderar mer pengar på att köpa musik än de gjorde för 10 år sedan. De flesta människor jag känner äger endast ett fåtal CD-skivor och har således inte spenderat¨många korvören på att köpa musik tidigare i sina liv. Men nu iom Spotify så lägger de alltså mellan 50-100 kr/ månad vilket torde vara en mångdubbling.

Själv köper jag lika mycket skivor nu som förr, och har dessutom Spotify.
Jag undrar om inte problemet är just skivbolagen som inte kan håva in lika mycket kulor längre. Artisterna får bra publicitet och fler mindre artister kan komma ut och bli kända. Skivförsäljningen har artisterna sällan tjänat några märkbara förmögenheter på tidigare heller. Det är skivbolagen som drar in kulorna där.

Jag ser inte vitsen med skivbolag alls ifall folk kan spela in musik med bra kvalite hemma i sin egen studio och släppa skivor, göra konserter och lägga ut sin musik på Spotify. Skivbolagen blir bara ett onödigt fördyrande steg i sammanhanget. Parasiter på artisterna helt enkelt.

Schweiz går emot USA och gör tvärtom :)

The government of Switzerland has issued a statement declaring that it will not take action to alter current copyright laws allowing the downloading of music and movies for personal use. The statement is the result of a lengthy study conducted by the Swiss government into the impact of so-called “piracy” on the entertainment industry.

http://www.webpronews.com/swiss-government-declares-downloading-for-personal-use-legal-2011-12

Ju fler som är med och betalar desto mer pengar får Spotify in, och desto mer kan de betala ut till artister.

Om Spotify genererat några som helst pengar för artisterna hade det kanske varit tal om det. Nu har de över 2 miljoner betalande kunder och kan fortfarande inte betala ut mer än 0,0005 öre per spelning och dessutom har även de vinstkrav på sig som de inte kan uppfylla. Hur ska de kunna betala ut mer till artisterna? Jag gillar streamingtjänster, kör själv WiMP, men det krävs helt enorma mängder spelningar för att spela in samma pengar som vi som artister får efter att ha sålt bara 1000 skivor.

Jag ser inte vitsen med skivbolag alls ifall folk kan spela in musik med bra kvalite hemma i sin egen studio och släppa skivor, göra konserter och lägga ut sin musik på Spotify. Skivbolagen blir bara ett onödigt fördyrande steg i sammanhanget. Parasiter på artisterna helt enkelt.

Självklart ser du inte vitsen eftersom du inte är artist. Skivbolag är riskföretag som ligger ute med miljontals kronor åt artisten i förskott och som de hoppas få tillbaka med lite vinst. Kalla dem parasiter om du vill men det är artisterna som vill ha skivbolag, inte tvärtom. Artisterna får ofta precis så mycket pengar som de skulle fått kvar efteråt om de gjort samma utlägg som skivbolagen med den skillnaden att de slapp gå till banken och söka ett blancolån och de har nån som sköter allt det tråkiga (administration och sånt skit).

Tyvärr spelas det sällan in högkvalitativ musik i hemstudios - såvida man inte spenderat rätt många tio- eller hundratusenlappar på den - och många artister anser att det finns många fördelar med att spela in bortifrån - bl.a. att man är mer effektiv, man har ett par extra öron som hjälper till och man får hjälp att sköta allt det tråkiga med teknik och kan fokusera fullt på att spela/sjunga.

Vill du ha en fullständig genomgång om hur ett skivbolag fungerar och vad deras roll är kan vi ta det via PM. :)

Jag tror det också hänger ihop mycket med teknikkunskap. De som laddar ner mycket vet var man kan köpa musik och vet hur man använder såna tjänster. Och de har troligen ett större musikintresse än de som inte tankar.

Jag tror flera länder såsmåningom kommer följa efter - allt eftersom industrierna anpassar sig kommer vi se bättre, enklare tjänster som kostar lite men som det ser ut nu verkar det ta tid...

Oj oj det var inte dåligt av neutrala Sväjts att sticka ut hakan sådär..

Undrar om man kanske skulle flytta in hos min halvbror.

Schweiz verkar vara toppen.
Nära till Alperna så man kan åka skidor på riktigt.
Nära till Italien så man kan smygfota Rossi.

Jaa. Perfekt :kär

Jag tror det också hänger ihop mycket med teknikkunskap. De som laddar ner mycket vet var man kan köpa musik och vet hur man använder såna tjänster. Och de har troligen ett större musikintresse än de som inte tankar.

Jag kan bara tala för mig själv. Min lagliga kulturkonsumtion har ökat de senaste åren men jag tror det har mer att göra med att priserna pressats ner (pga olaglig fildelning) samt att det finns en estetisk och kulturell orsak att man vill ha nått i bokhyllan. En dvd-box som är fräck till utseendet och som man plocka fram, känna på och bläddra i känns mycket mer värt än samma film i ett usb-minne. Dessutom mycket snyggare och gör sig bra i bokhyllan.
I många fall känns det som att nedladdning faktiskt mer har fungerat som reklam än slutkundsprodukt.

Jag kan bara tala för mig själv. Min lagliga kulturkonsumtion har ökat de senaste åren men jag tror det har mer att göra med att priserna pressats ner (pga olaglig fildelning) samt att det finns en estetisk och kulturell orsak att man vill ha nått i bokhyllan. En dvd-box som är fräck till utseendet och som man plocka fram, känna på och bläddra i känns mycket mer värt än samma film i ett usb-minne. Dessutom mycket snyggare och gör sig bra i bokhyllan.
I många fall känns det som att nedladdning faktiskt mer har fungerat som reklam än slutkundsprodukt.

Eftersom jag sällan köper nya filmer och boxar kan jag inte säga nåt om det men när det kommer till musik har priserna inte direkt gått ner. En ny skiva kostade 1998 150 kr och har fortfarande ett riktpris på ungefär 150 kr. Det samtidigt som lönerna har formligen rusat upp i jämförelse. Som jag minns det kostade en ny film på DVD 199 kr då och fortfarande tycker jag att de ligger där ungefär.

Å andra sidan har vi haft en enorm ökning på saker att lägga pengarna på under samma tid så att musik/film skulle bli lidande som kulturyttring är inte konstigt alls.

Om Spotify genererat några som helst pengar för artisterna hade det kanske varit tal om det. Nu har de över 2 miljoner betalande kunder och kan fortfarande inte betala ut mer än 0,0005 öre per spelning och dessutom har även de vinstkrav på sig som de inte kan uppfylla. Hur ska de kunna betala ut mer till artisterna? Jag gillar streamingtjänster, kör själv WiMP, men det krävs helt enorma mängder spelningar för att spela in samma pengar som vi som artister får efter att ha sålt bara 1000 skivor.

Självklart ser du inte vitsen eftersom du inte är artist. Skivbolag är riskföretag som ligger ute med miljontals kronor åt artisten i förskott och som de hoppas få tillbaka med lite vinst. Kalla dem parasiter om du vill men det är artisterna som vill ha skivbolag, inte tvärtom. Artisterna får ofta precis så mycket pengar som de skulle fått kvar efteråt om de gjort samma utlägg som skivbolagen med den skillnaden att de slapp gå till banken och söka ett blancolån och de har nån som sköter allt det tråkiga (administration och sånt skit).

Tyvärr spelas det sällan in högkvalitativ musik i hemstudios - såvida man inte spenderat rätt många tio- eller hundratusenlappar på den - och många artister anser att det finns många fördelar med att spela in bortifrån - bl.a. att man är mer effektiv, man har ett par extra öron som hjälper till och man får hjälp att sköta allt det tråkiga med teknik och kan fokusera fullt på att spela/sjunga.

Vill du ha en fullständig genomgång om hur ett skivbolag fungerar och vad deras roll är kan vi ta det via PM. :)

Jag förstår skivbolagens roll (iallafall historiskt). Jag är musikintresserad och har så varit sedan barnsben. Det jag har sett som en tråkig utveckling de senaste 15 åren, med färre småbolag som ger ut intressanta artister, och mestadels stora skivbolag som ger ut etablerade artister och mediahypare stjärnskott eller popfabriksmaterial är nedslående för mig. Här har ju Spotify en jätteroll i att även små artister har en chans att få komma fram. Att de endast betalar 0,0005 öre per spelad låt visste jag inte. Det låter extremt snålt tycker jag. Speciellt som de med 2M betalande användare bör ha en omsättning på mellan 100-150M/ månad!

Om de dessutom har svårt att gå med vinst så verkar det ju vara så att alla är förlorare på den nya tekniken :(. Folk som använder den betalar troligen lika mycket eller mer än de gjorde när de köpte skivor för 10-15 år sedan. Artisterna får inga pengar. Skivbolagen får ingar pengar, och inte heller Spotify går med någon nämnvärd vinst alltså?

I så fall så ser min musikframtid som konsument mörk ut. Jag har Spotify att tacka för många uppslag till ny musik som jag sedan beställt från Ginza. Artister som jag troligen aldrig hade ramlat över annars.
Men en förutsättning för att det ska funka är ju givetvis att artisterna får betalt för låtarna som spelas.

Sen kan ju fildelning vara värdefullt för artister som inte har skivbolag i ryggen. Har kompisar som släppt mp3:or, lagt upp sig på Myspace och Youtube och fått spelningar i Tyskland och Japan på grund av detta.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet