Dåligt oljetryck rak 50 eller 20w-50

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Har köpt en Chevrolet caprice 66, men en 305 motor tror jag, oljelampan tänder på tomgång när den blir varm, ibland. Detta måste åtgärdas men jag får prova ett oljebyte först. Är en rak 50 olja och en 20w50 olja lika tjocka när motorn är varm? Eller vrför rekomenderar en del rak 50 olja
 
En rak 50 är väldigt tjock när den är kall, något som kan maskera vissa oljud och liknande. Om oljetrycket blir lågt vid varm motor är väl snarare oljepumpen sliten...
 
Det första jag skulle göra är att mäta upp oljetrycket. innan du börjar laborera.
Ingen olja i världen kan fixa en dålig oljepump eller en igensatt pickup.
Du ska inte använda en rak 50-olja i en gammal smog-hink, bättre med en 20w-50 i så fall.
 
En rak50 och 20w50 är precis lika tjocka varma. Och idag är det inget problem att åka med multigradoljor. En gång i tiden så var det ett problem att de tillsatser man använde för att få denna hokuspokus viskostet slets väldigt fort så oljan blev för tunn varm. Så hade man en häftigt trimmad motor var det raka oljor som gällde.

Men det är 30 år sedan fast myten kvarstår.
 
Jag kör 15-50 helsyntet i en 60tals traja. Inga problem med tryck eller läck..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top