Dåliga däck som säljs online?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag köpte nyligen från ett företag ett nytt däck, och idag skulle jag föra däcket till en däckfirma för att byta däcket på fälg.
När ja ringde upp dem började försäljaren förklara orsaken till priset för däckbyte på lösfälg, och nämnde att det är mycket sekunda varor när det gäller däck som säljs online, alltså däcken är i dåligt skick.

har Nån hört nåt liknande eller blivit utsatt för detta? Lät lite otrovärdigt i mina öron...

Han blev nog ledsen i ögat att du inte köpte däcken hos dem.

Anledningen till de lägre priserna på nätet lär ju vara lägre kostnader och mycket större volymer!

Han blev nog ledsen i ögat att du inte köpte däcken hos dem.

Anledningen till de lägre priserna på nätet lär ju vara lägre kostnader och mycket större volymer!

Nu va de inte det han menade, utan att endel av de däck som säljs, att det har rört sig mycket sekunda däck på den marknaden, som ser att vara riktiga äkta däck, men som har varit däck me något produktionsfel.

Ujuj, denna eviga däckångest.. Köper alltid däck "online", då jag inte anser det vara befogat att punga upp dubbel summa för att glädja redan stinn handlare..
Har aldrig fått nå dåliga däck!

Tror knappast dackonline med flera skulle överlevt så länge om dom inte levererade fullgoda varor.

Alla däck jag fått från dackonline har ju varit snorfärksa till skillnad från sånt man hittar ute hos handlarna...

Dom har ju så stor åtgång på lagret så är ju sällan däck ligger längre än nån månad där.

Skitsnack i mina ögon/öron!

Ligger ingen sanning i de där!
Va e de som e konstigt med att man sprider ut sig och ökar omsättningen genom att etablera sig på nätet....
Är man inte etablerad på nätet så ligger man ju efter redan från början gällande kundkrets mm, hur ofta tittar/köper inte du på nätet!
Leverantören av däcket till handlaren är ju samma i vilket fall så de e inte andrahands sortering bara för du får det på posten...

Vill oxå bara poängtera de där med ålder på däck, har kunder dagligen som är oroade för däckålder, var inte de!

Att ett däck som är 1-2 år gammalt är fullt normalt och heller ingenting som handlaren kan styra, på ett bildäck tillex så börjar inte föråldringsproccesen först efter ca 3 år såvida däcket inte är använt....

Köp grejer så du kan kränga däck själv så slipper du lyssna på dravlet, dessutom så lönar det sig redan efter ett par byten:tummenupp
Biltema : balanserare, däckjärn, vikter sen ber du nån lokal förmåga tillverka ett krängningsverktyg och sen skaffar du fälgskydd och sen lär du dig nåt nytt!

det finns väl en film på tuben om hur man bytar mc-däck, ngn som kan länka till den?

Köp grejer så du kan kränga däck själv så slipper du lyssna på dravlet, dessutom så lönar det sig redan efter ett par byten:tummenupp
Biltema : balanserare, däckjärn, vikter sen ber du nån lokal förmåga tillverka ett krängningsverktyg och sen skaffar du fälgskydd och sen lär du dig nåt nytt!
Det är min melodi:tummenupp
Men vad menar du med krängningsverktyg?

Nu va de inte det han menade, utan att endel av de däck som säljs, att det har rört sig mycket sekunda däck på den marknaden, som ser att vara riktiga äkta däck, men som har varit däck me något produktionsfel.

Den där handlaren är så full med skitsnack att han snart drunknar i sina egna lögner.
Finns inte en seriös däcktillverkare som medvetet skulle våga eller ens lagligt skulle släppa ut däck med produktionsfel på marknaden. Det är på liv o död plötsligt.

Inget konstigt att onlinebutikerna är så mkt billigare, dom har ju inga stora lokalkostnader, personal som ska lägga om däck, ibland inte ens några lager då däcken beställs från tillverkare vartefter kund beställer online.
Men som dackonline mfl så har dom lager men dom satsar på volymförsäljning och inte stå och kränga om däck för småpengar till griniga mc-förare och bilförare!

/Nitrous

Jo hans förklaringar var nog ganska roliga, int sa ja så mycket annat än "jo" hehhe" "ajjaa!" när han bara fortsatte och fortsatte.:D
borde kanske prova att byta själv, tack för förslaget!

Däck byter man själv.

Mitt rekord är 18 minuter för att ta loss båda hjulen, byta båda däcken och sen montera allt igen. Dessutom va det i skinställ. Men då jävlar va jag svetig sen.

Och då använder jag en hemmatillverkad manick att pressa loss däcken från fälgbanan, biltemas däcksverktyg och en inköpt manuell balanserare.

Första gångerna går det betydligt saktare (kanske en timme totalt). Samt om man ska använda fälgskydd så det inte blir några onödiga repor om man slinter.

Och faktiskt brukar min tjej byta däck till mig på tävlingar.
Det tar henne ca 30 minuter.

Hur vet man vart man ska sätta balans vikten så som han visade, vad är det man går efter och hur visste han hur stor vikten skulle vara? Någon som kan förklara på ett enkelt sätt.

Ååååh, mjuka fina slanglösa landsvägsdäck, det är ju lättkrängt. Men stela Trelleborg Winter Friction fullt med spikar och en slang som krånglar, det är däckkrängarkonst det!

Hehe, min polare Andreas skulle kränga på sina spikdäck för första gången, och eftersom han alltid hade hört oss ljuga om hur jävligt det är att kränga just vinterdäcken var han beredd på det mesta. Det var först efter några timmars med svettigt, blodigt och resultatlöst krängande han upptäckte att 18" däck inte ska sitta på 19" fälgar...

nyan nyah!

Hur vet man vart man ska sätta balans vikten så som han visade, vad är det man går efter och hur visste han hur stor vikten skulle vara? Någon som kan förklara på ett enkelt sätt.

Hade samma fundering, men vikten lär man väl sätta i överkant när hjulet stannar. Detta eftersom den tyngsta delen på däcket rimligvis borde hamna i nederkant. Vikter lägger man väl på en och en tills dess dess att däcket inte har tendens till att snurra. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti