Dåliga däck som säljs online?

Hur vet man vart man ska sätta balans vikten så som han visade, vad är det man går efter och hur visste han hur stor vikten skulle vara? Någon som kan förklara på ett enkelt sätt.

Som några redan svarat skall vikterna monteras mitt emot den tyngsta punkten dvs. högst upp när fälg & däck stannat i balansmaskinen (då är ju tyngsta punkten längst ner).

Vad gäller ursprungsfrågan i tråden är också min erfarenhet att det var rent skitsnack att orsaken till priset (som jag antar var något högt) INTE däcket i sig. Visst olika däck är olika jobbiga att kränga, vilket man märker när man kränger däck för hand, men har man däckmaskin spelar det mindre roll.

Och vad gäller balanseringen krävs ju olika utrustning dvs. distanser/bussningar/axlar (samma balanseringsmaskin dock) där det då kanske strular om man kommer med en fälg för enkelsving tex.

Mest troliga orsaken till svaret var nog att de vill tjäna pengar! Inget fel i det! Köper jag ett däck på en annan firma är det väl naturligt, kan jag tycka, att jag som kund får betala mer för montering/balansering än om jag köper däcket på samma firma som monterar/balanserar! Alla firmor vill ju dra in stålar!

Mvh!
// Niklas

Det finns alltså inte däck som heter samma sak men har olika gummiblandning beroende på vilken marknad de är avsedda för?

Inte för Michelins del iaf.

Men det du antyder är oxå en gammal myt.
Men som han sa på genomgången: Vill de sälja ett däck på en ANNAN marknad, som pga annat klimat/annan vägbeläggning kräver annat gummi/stomme, så gör man ett "nytt" däck, med annant namn, samt annan design på mönster osv, just för att slippa dessa förvecklingar och mytomspunna sammanblandningar.

Hur det är med andra fabriker/verkliga piratkopior, om det finns några/gamla myter vet jag däremot inte.

Inte för Michelins del iaf.

Men det du antyder är oxå en gammal myt.
Men som han sa på genomgången: Vill de sälja ett däck på en ANNAN marknad, som pga annat klimat/annan vägbeläggning kräver annat gummi/stomme, så gör man ett "nytt" däck, med annant namn, samt annan design på mönster osv, just för att slippa dessa förvecklingar och mytomspunna sammanblandningar.

Hur det är med andra fabriker/verkliga piratkopior, om det finns några/gamla myter vet jag däremot inte.

Jag vet att åtminstone 1 tillverkare, kommer dock inte ihåg vilken, sagt att de har samma namn men andra specifikationer (gummiblandning) på däck till andra marknader men det var bildäck.
Det var inte så länge sedan men förmodligen har däcksförsäljningen på nätet gjort att de flesta tillverkare fått anpassa sig till nya tider.

Nej, det förekommer inga "piratdäck" med kända märkesnamn på ute på marknaden. Det är alltså inga kinatillverkade Michelin gjorda av polsk bakelit man får om man tjackar på nätfirmorna!

Hur vet man det? Tja till att börja med för att märkestillverkarna själva ( i mitt fall Michelin, som jag varpå en föreläsning med) säger detta. För självfallet kollar märkestillverkarna upp vad som florerar på marknaden, och sågar mer än gärna en pirat jäms med fotknölarna om det upptäcks kopiering.

Så att man får sämre kvalitet är tjurspillning.

.

Nej, det är inte särskilt troligt med piratkopior, och absolut inte hos de stora näthandlarna i Europa.
Men det kan säkert förekomma från Asien.
För några år sedan "sprängde" man en stor fabrik i Indien som tillverkade SKF-lager "made in sweden", Jag vet även om att det i Kina förekommer pirat-tillverkning av servodrifter för industriellt bruk.
Dock jagas dessa pirater nu även av kinesiska myndigheter vilket har resulterat i enorma mobila fabriker, när de lokala myndigheterna börjar att reagera så packas allt ihop och flyttas till en annan region.

Så däck det handlar jag helt lugnt över nätet så länge det är inom Europa.

Goodyear har fabriker både i europa och kina!
Däckena som rullar ut är av samma nanm och mönster men från olika länder, dock inte kopia då e dom skälva som tillverkar dom..

fick hem mitt däck som jag beställt via nätet idag.. inget fel på det.. nöjd som fan är jag.. vem hade inte vart det med ett metzeler m3 ^^

Och du har redan lagt på det och varit ute och provkört?
Eller är du mest nöjd med att det hade mönster och var svart:rolleyes:

jag är nöjd för att det är ett bra däck å jag fick det till ett bra pris.. och ja det är svart å har mönster.. sen får vi sen om den kan flyga med..

jag är nöjd för att det är ett bra däck å jag fick det till ett bra pris.. och ja det är svart å har mönster.. sen får vi sen om den kan flyga med..

Sorry om jag var lite dryg, jag menade bara att det är först när det skall monteras/balanseras som du vet om det är något fel på det och först när du kört det som du kan vara nöjd med det (om du nu inte kört på det däcket tidigare).

Annars så är det ett erkänt bra däck:tummenupp

jo jag vet vad du menade.. störde mig på din dryghet lite bara :P.. kommer med svar när man provat det med.. men som vädret är nu så kanske det dröjer lite till.. snöar som fan här på västkusten :(

Sorry om jag var lite dryg, jag menade bara att det är först när det skall monteras/balanseras som du vet om det är något fel på det och först när du kört det som du kan vara nöjd med det (om du nu inte kört på det däcket tidigare).

Annars så är det ett erkänt bra däck:tummenupp

Han har säkert rätt..NOT!! Är ju ofta samma däck du kan köpa online som på firma, knappast att online-affärsverksamheten får öronmärkta sekundavaror med reklammationer som följd:D Men kan han knyta upp en kund genom att sätta griller i huvudet, så är den handlaren nöjd.

jo jag vet vad du menade.. störde mig på din dryghet lite bara :P.. kommer med svar när man provat det med.. men som vädret är nu så kanske det dröjer lite till.. snöar som fan här på västkusten :(

Du kan ju trösta dig med att snön inte brukar ligga särskilt länge där, åtminstone inte precis utefter kustbandet typ gamla E6 eller kustvägen.

Jag vet att åtminstone 1 tillverkare, kommer dock inte ihåg vilken, sagt att de har samma namn men andra specifikationer (gummiblandning) på däck till andra marknader men det var bildäck.
Det var inte så länge sedan men förmodligen har däcksförsäljningen på nätet gjort att de flesta tillverkare fått anpassa sig till nya tider.

Där finns specialare för tyska marknaden men då är de också märkta såsom sådana. Detta grundar sig på att i Tüv kräver att man enbart åker med däckstyper godkända av MC-fabrikanten. Då slår sig MC-fabrikanten ihop med däckstillverkaren och godkänner enbart vissa däcksmodeller som sedermera däckstillverkaren givetvis tar extra betalt för. Alla tjänar utom konsumenten....

Du kan ju trösta dig med att snön inte brukar ligga särskilt länge där, åtminstone inte precis utefter kustbandet typ gamla E6 eller kustvägen.

ok nu har jag fått på däcket.. å idag blev första turen för året med :D .. fan va nicee :D :D kändes som en helt ny hoj

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla