Hur vet man vart man ska sätta balans vikten så som han visade, vad är det man går efter och hur visste han hur stor vikten skulle vara? Någon som kan förklara på ett enkelt sätt.
Som några redan svarat skall vikterna monteras mitt emot den tyngsta punkten dvs. högst upp när fälg & däck stannat i balansmaskinen (då är ju tyngsta punkten längst ner).
Vad gäller ursprungsfrågan i tråden är också min erfarenhet att det var rent skitsnack att orsaken till priset (som jag antar var något högt) INTE däcket i sig. Visst olika däck är olika jobbiga att kränga, vilket man märker när man kränger däck för hand, men har man däckmaskin spelar det mindre roll.
Och vad gäller balanseringen krävs ju olika utrustning dvs. distanser/bussningar/axlar (samma balanseringsmaskin dock) där det då kanske strular om man kommer med en fälg för enkelsving tex.
Mest troliga orsaken till svaret var nog att de vill tjäna pengar! Inget fel i det! Köper jag ett däck på en annan firma är det väl naturligt, kan jag tycka, att jag som kund får betala mer för montering/balansering än om jag köper däcket på samma firma som monterar/balanserar! Alla firmor vill ju dra in stålar!
Mvh!
// Niklas