Dåliga arbetsgivare, vad göra ...?

Markus skrev:
Vad är din poäng och när kommer den?

Otålig eller ??

Du påminner bara om en hel del personer jag haft med att göra, när vi anställt personal på företaget. " lite skit i andra, kör ditt eget rejs" mentalitet... men sen när det krisar till sig så är det gnälligt som en fågelunge.....

När det är dags för uppsägningar, så blir dom förvånade att det inte finns någon hjälp att få...

men jag antar att du inte är sådan.....

Markus skrev:
Var hon inte välkommen eller vad menar du? Om hon var betalande medlem så är det väl självklart att hon ska kräva att facket gör sitt jobb? ...

Sjysst inställning att försöka teckna brandförsäkringen när huset redan står i lågor.

t-rex skrev:
Sjysst inställning att försöka teckna brandförsäkringen när huset redan står i lågor.

Schysst inställning att jämföra ett fackförbund som är byggt på s.k. solidariska värden med ett vinstdrivande företag.

Om fackförbunden står för solidatitet borde de inte exkludera vissa från den solidariteten, och om de gör det så har de inget med den övriga s.k. solidariska rörelsen att göra som verkligen vägrar tänka i termer om individers ansvar.

Markus skrev:
Schysst inställning att jämföra ett fackförbund som är byggt på s.k. solidariska värden med ett vinstdrivande företag.

Om fackförbunden står för solidatitet borde de inte exkludera vissa från den solidariteten, och om de gör det så har de inget med den övriga s.k. solidariska rörelsen att göra som verkligen vägrar tänka i termer om individers ansvar.

fan va mycket skit du snackar eller åxå vill du inte fatta vad som menas med att ställa upp för varandra när det behövs. Poängen....den har jag redan skriviti förra inlägget.

Precis, teckna brandförsäkring när huset brunnit ner.... :fatta!

Är man inte beredd att investera i lite egen säkerhet, så slipp, men klaga inte efteråt, det var det jag menade.

det kostar en hel del att driva frågor om arbetstrygghet, arbetsskydd, anställningsskydd mm, vill di inte fatta så slipp det då. tror du skulle må bra av att bredda ditt omvända trattseende lite....

Gå en facklig kurs i arbetsrätt, arbetsskydd och en i försäkringsfrågor om du inte gjort det. Poängen satt. ok?

Markus skrev:

Facken exkluderar ingen av sina betalande medlemmar. Men om det i hennes värld är ok att stå utanför tills det helt plötslig börjar blåsa lite snålt säger det betydligt mer om henne och hennes värderingar än om facket...

t-rex skrev:
Facken exkluderar ingen av sina betalande medlemmar. Men om det i hennes värld är ok att stå utanför tills det helt plötslig börjar blåsa lite snålt säger det betydligt mer om henne och hennes värderingar än om facket...

:tummenupp

t-rex skrev:
Facken exkluderar ingen av sina betalande medlemmar.

Nä, det är riktigt - och då ska de inte svamla om solidaritet heller. Mycket enkelt.
För övrigt förstår jag inte varför exemplet drogs upp om hon ändå inte skulle exkluderas, i ena inlägget syftar du på att hon gått med för sent för att i nästa skriva att hon visst har samma rättigheter som alla andra.

Markus skrev:
Nä, det är riktigt - och då ska de inte svamla om solidaritet heller. Mycket enkelt.
För övrigt förstår jag inte varför exemplet drogs upp om hon ändå inte skulle exkluderas, i ena inlägget syftar du på att hon gått med för sent för att i nästa skriva att hon visst har samma rättigheter som alla andra.

Nej.

Jag sa att om det i hennes värld är ok att gå med bara för att det helt plötsligt inte funkar för henne att köra den hårda, coola, ensamma linjen mot arbetsgivaren så har hon skruvade värderingar. Facket skall hjälpa henne när hon betalar, det ändrar inte det faktum att hon är en snyltande hycklerska.

t-rex skrev:
Du missuppfattade min poäng. Därav nej.

Lätt hänt, med tanke på att din styckeindelning var felaktig. :hihi

t-rex skrev:
Det hade varit utomordentligt roligt att se någon argumentera för motsatsen.

Njae, vore väl inte mer spännande än att se en moderat förklara varför en nyanländ invandrare ska ha sjukpenning?
Så ur ett verklighetsanknytet perspektiv där man jämför företeelser vore det faktiskt utomordentligt tråkigt, men visst - viss spänningsfaktor ur något filosofiskt rödvinsperspektiv.

Markus skrev:
Lätt hänt, med tanke på att din styckeindelning var felaktig. :hihi

Jag tror nog du klarar av att ta dig förbi det utan att bryta något.

Markus skrev:
Njae, vore väl inte mer spännande än att se en moderat förklara varför en nyanländ invandrare ska ha sjukpenning?
Så ur ett verklighetsanknytet perspektiv där man jämför företeelser vore det faktiskt utomordentligt tråkigt, men visst - viss spänningsfaktor ur något filosofiskt rödvinsperspektiv.

Att se moderater förklara det mesta är alltid mer eller mindre spännande, det brukar oftast resultera i nåt mantra som går ut på att skatterna är för höga.

Lite nyfiken dock;

Markus skrev:

Du tycker alltså hennes beteende är ok?

Nu har inte jag riktigt tagit ställning till om det är moraliskt riktigt att bara vara medlem när det passar, men varför inte egentligen? Jag prenumererar inte på advokattjänster bara för att risken finns att jag behöver någon som representerar mig vid en ev förhandling någon dag. Jag skaffar och betalar för en när det behövs...

Lugn skrev:
Nu har inte jag riktigt tagit ställning till om det är moraliskt riktigt att bara vara medlem när det passar, men varför inte egentligen? Jag prenumererar inte på advokattjänster bara för att risken finns att jag behöver någon som representerar mig vid en ev förhandling någon dag. Jag skaffar och betalar för en när det behövs...

Med det systemet som vi har nu trodde jag att det var fullkomligt uppenbart att det inte är moraliskt riktigt att bara vara medlem när det passar.

Advokater tar som bekant betalt på ett annat sätt.

t-rex skrev:
Du tycker alltså hennes beteende är ok?

Förutsättningarna var alltså att hon först baktalade facket och sen gick hon med och ställde krav efter att det var varsel lagt eller efter att hon fått uppgifter om att det var pågång om jag förstått rätt.

Att hon baktalade facket har inte med saken att göra, jag snackar skit om försäkringsbolag men jag skäms inte för att köpa deras tjänster för det.

Vad var problemet i övrigt?

Markus skrev:
..

Att hon baktalade facket har inte med saken att göra, jag snackar skit om försäkringsbolag men jag skäms inte för att köpa deras tjänster för det.

..

Betalar du för dessa tjänster nu, eller planerar du att göra det den dan du avser att använda försäkringen?

t-rex skrev:
Betalar du för dessa tjänster nu, eller planerar du att göra det den dan du avser att använda försäkringen?

Jag efterkonstruerar, det blir billigare.

Nä, jag betalar lydigt. Tror det blir svårt att försäkra en smälld kärra, precis som man inte kan gå med i facket och få stöd om man redan är indragen i en konflikt så egentligen kan man säga att vi spenderar vår värdefulla söndagsfritid med att ha en ickediskussion om ett ickeproblem. :mad:

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back