Dåliga arbetsgivare, vad göra ...?

Gabor skrev:
erfarenheter ??

Så när företagen tar in arbetskraft från utlandet, bygg, vård, transport mm så gör men det utan att ge marknadsmässiga löner. Inga kollektiv avtal,rena lönedumpningar....om facken inte får ta till medel, kollektivavtalsförhandlingar,se till att alla får åtminståne den lönen de har rätt till så kommer företagen köra över de enskilda anställda. 40:-/ tim på byggarbeten, polska tandläkare med halva svenska lönen, flygvärdar för 10000:- i månaden, långtradarchaffisar, mm ,mm j aär det låg löne land vi ska ha, skit i att stötta din egen arbetsplats. gå egen väg å slåss för hög lön, när en likadan hög eller lågutbildad tar jobbet för halva lönen. kul..

Välkommen till verkligheten,det du beskriver har skett sedan 70-talet,fast bara på ett annat sätt,skillnaden är bara att nu kommer mouhamed till berget istället för att berget kommer till mouhamed.

Företag har flyttat ut sin tillverkning utomlands sedan länge,vad gör facket åt det ?
Det som facket håller på med är att sila mygg och svälja kameler,dom sitter tysta när 100 000:als jobb försvinner utomlands,men gapar högt när dom råkar få några stackare som försöker skaffa sig ett bättre liv.

Det som ligger till grund för att det lönar sig att göra så är ju den sittande regeringen,sen går det inte heller att bromsa utvecklingen tror du på fullt allvar att byggfacket kan stoppa den billigare arbetskraften i längden ?
Inte en chans -money talks..bullshit walks <--tuff amerikans slang.

Jag sällar mig till dom som tycker facket inte hjälper mig -och ja jag har erfarenhet av det,själv är jag lyckligt lottad med nära vänner som har djup kunskap i anställningsfrågor vilket räddade röven på mig och fick det fackliga ombudet att skämmas.

Om det blir någon nästa gång så förhandlar jag hellre själv än att lita på någon klåpare som hellre knyter hängavtal med företaget än att tänka på sina medlemmar.

Jag har även sett Handels i action,dom tvingade 120 anställda bli av med förmånligare pensionsförsäkringar än vad dom själva kunde ge,men skriver man avtal med Handels så är det deras pensionsform som gäller.
Oponerar man sig från arbetsgivarens sida så hotas det med blockad om man inte skriver under.

Efter det säger sig Handels vunnit en seger....om man nu kalla 120 arga och besvikna medlemar för seger.

Last edited:
Klingan skrev:
Meddelarfriheten gäller för envar och därför även för en väktare. Nationalencyklopedin förklarar det på ett kortfattat och bra sätt:

http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=253445&i_word=meddelarfrihet

Man måste ha ett konto på NE för att kunna läsa din länk. Jag gjorde en snabb koll och visst finns det en meddelarfrihet för privatanställda som du skrev. Den väsentliga skillnaden är att efterforskningsförbudet inte gäller, som inom den offentliga sektorn.

Långa farbron skrev:
Välkommen till verkligheten,det du beskriver har skett sedan 70-talet,fast bara på ett annat sätt,skillnaden är bara att nu kommer mouhamed till berget istället för att berget kommer till mouhamed.
Företag har flyttat ut sin tillverkning utomlands sedan länge,vad gör facket åt det ?
Om det blir någon nästa gång så förhandlar jag hellre själv än att lita på någon klåpare som hellre knyter hängavtal med företaget än att tänka på sina medlemmar.
QUOTE]

Håller helt med dig, det är inte det. Har själv jobbat fackligt en hel del år. Vet vilket jävla jobb man lägger ner i tid och engagemang. Därför känns det som ett slag i ansiktet när de som inte har en susning vad som sker i bakgrunden bara säger att det är idioter, rövslickare och feta arselen som inte vill jobba som sysslar med fackligt arbete. Det beror på vilka arbetsplatser det gäller. Små företag kanske har lättare att hantera förhandlingar. PÅ större med kanske flera tusen anställda, ja där är det en annan sak. Ofta får lokala styrelser ta smällarna från huvudorganisationen, avdelningsstyrelser och från medlemmar. Alla fronter ska tillgodoses. Det händer ofta att medlemmarna kräver orimliga ersättningar, åtgärder. Lokala styrelsen gör det medlemmarna kräver. Avdelningssyrelsen kan inte hjälpa, Huvudorganisationen kör över alltihopa och skriver på ett avtal som ingen vill ha. Där sitter bara representanter från företag, arbetsgivarförening samt huvudorganisationens förhandlar delegation. övriga får sitta i ett uppehållsrum lång därifrån. 5 minuter i 6 på morgonen skrivs det på , annar är det risk för en öppen konflikt. Sen gnäller medlemmarna över att facket inte ställer upp. det man lyckats med är att rädda jobben, till en liten löneökning.

Nog om detta , så är det oftast det går till. Bara så att ni får lite bakgrundfakta....

Det är väl tack vara fackens trissande av löner i decennier vi är i denna situationen. Vad spelar det för roll om vi tjänar bra om inte pengarna räcker till mer saker? Det enda det hjälper för är att vi blir mindre konkurrenskraftiga och förlorar arbete gentemot andra länder.

Ungeför som att bara titta på inbytespriset när man byter bil istället för mellanskillnaden.

Långa farbron skrev:

Det som facket håller på med är att sila mygg och svälja kameler,dom sitter tysta när 100 000:als jobb försvinner utomlands,men gapar högt när dom råkar få några stackare som försöker skaffa sig ett bättre liv.

Det som ligger till grund för att det lönar sig att göra så är ju den sittande regeringen,sen går det inte heller att bromsa utvecklingen tror du på fullt allvar att byggfacket kan stoppa den billigare arbetskraften i längden ?
Inte en chans -money talks..bullshit walks <--tuff amerikans slang.

Jag sällar mig till dom som tycker facket inte hjälper mig -och ja jag har erfarenhet av det,själv är jag lyckligt lottad med nära vänner som har djup kunskap i anställningsfrågor vilket räddade röven på mig och fick det fackliga ombudet att skämmas.
Så du tycker att facket inte gör något för att hindra företagsflytt?
Vad ska facket göra i såna fall då?
Det finns ju ingen lagstiftning mot företagsflytt och de som äger företaget måste väl få bestämma var företaget ska ligga?
Facket kan bara förhandla fram så bra avgångsvederlag som möjligt och avtals/förtidspension åt de som är så gamla så de har svårt att hitta nytt jobb...
Alla kan göra ett dåligt jobb - en del gör det ofta, en del sällan.
Jag fick iallafall hjälp av Transport, när min nuvarande arbetsgivare drog en rövare...
Långa farbron skrev:
Det gör du rätt i - men om du inte kommer överrens med motparten? - då har du inte mycket att säga till om.
Ditt enda alternativ då är ju att säga upp dig.
En annan fördel med att ta facket till hjälp är att du inte behöver bli ovän med din chef utan kan låta facket ta smällen och hänvisa till att de sköter förhandlingarna.

I SIF så frågade vi våra medlemmar om de ville förhandla själv eller om de ville att vi skulle förhandla åt dem.
Det var dessutom inte bara lönen som ingick i förhandlingen utan även arbetstidsförkortning på fredagar, Klämdagar, och 3st "ledighetsdagar" :)
Långa farbron skrev:
Jag har även sett Handels i action,dom tvingade 120 anställda bli av med förmånligare pensionsförsäkringar än vad dom själva kunde ge,men skriver man avtal med Handels så är det deras pensionsform som gäller.
Oponerar man sig från arbetsgivarens sida så hotas det med blockad om man inte skriver under.

Efter det säger sig Handels vunnit en seger....om man nu kalla 120 arga och besvikna medlemar för seger.
Men vad var bakgrunden till det? Kom det ondskefulla facket och sa "ni har det för bra här" och sa till företaget att sluta upp med att skämma bort er?

Eller var det så att ni stod utan kollektivavtal och förändringarna uppstod när det nya avtalet skulle genomföras?
Blev verkligen inga saker bättre med nya avtalet?
Räkna inte med att arbetsgivarna ska uppfylla pensionsavtal när ni blir gamla -företaget kanske inte ens finns kvar... Det är viktigt att företaget fonderar pengarna i ens eget namn, så de inte försvinner vid en konkurs.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=74390

Gabor skrev:
Håller helt med dig, det är inte det. Har själv jobbat fackligt en hel del år. Vet vilket jävla jobb man lägger ner i tid och engagemang. Därför känns det som ett slag i ansiktet när de som inte har en susning vad som sker i bakgrunden bara säger att det är idioter, rövslickare och feta arselen som inte vill jobba som sysslar med fackligt arbete. Det beror på vilka arbetsplatser det gäller. Små företag kanske har lättare att hantera förhandlingar. PÅ större med kanske flera tusen anställda, ja där är det en annan sak. Ofta får lokala styrelser ta smällarna från huvudorganisationen, avdelningsstyrelser och från medlemmar. Alla fronter ska tillgodoses. Det händer ofta att medlemmarna kräver orimliga ersättningar, åtgärder. Lokala styrelsen gör det medlemmarna kräver. Avdelningssyrelsen kan inte hjälpa, Huvudorganisationen kör över alltihopa och skriver på ett avtal som ingen vill ha. Där sitter bara representanter från företag, arbetsgivarförening samt huvudorganisationens förhandlar delegation. övriga får sitta i ett uppehållsrum lång därifrån. 5 minuter i 6 på morgonen skrivs det på , annar är det risk för en öppen konflikt. Sen gnäller medlemmarna över att facket inte ställer upp. det man lyckats med är att rädda jobben, till en liten löneökning.

Nog om detta , så är det oftast det går till. Bara så att ni får lite bakgrundfakta....

Ungefär min erfarenhet oxå
Minns en händelse 1997: En anställd, som inte var med i facket, snackade hela tiden skit om facket på raster och luncher, påstod saker om de som satt i styrelsen som inte var sann (Hon visste helt enkelt inte hur saker låg till utan gissade)
När 100pers skulle bort i "arbetsbrist" gick hon med i facket och krävde att facket skulle "göra sitt jobb"...

Wiseguy skrev:
Jag har blivit av med min befattning/tjänst som TeamLeader/Gruppledare. Min tjänst som Flygplatskotrollant/Väktare har jag kvar.
Så jag har inte fått sparken från Falck. Jag blir bara av med befattningen och får därmed återgå till "golvet" tillsammans med flera andra.

Här säger dom att "arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet" och arbetsgivaren har bestämt sig att inte fördela TL-tjänsten till mig utan endast en flygplatskontrollant/väktar-tjänst till mig.
Och det efter att jag tjänstgjort i TL-rollen i över 4 år nu.

Men nu säger facket att min lön kommer att återgå till vanlig väktarlön efter 4 månader från och med att jag blev medelad att jag inte får fortsätta, dvs igår.

Har snokat lite i ämnet och jag misstänkte att det var något sådant - "Teamleader" finns inte i avtalet - "Gruppledare" är i lönegrupp D eller E och har du inte en sån lönegrupp så blir det som du säger!
En gruppledare kan inte få minskad lön utan att företaget degraderar honom och det måste motiveras och förhandlas. Men om du har någon halvt ospecificerad befattning med ett tillägg på lönegrupp B eller C så ramlar du tillbaka på den nivån.
Står det inte nåt om din befattning i ditt kontrakt som du kan hänvisa till?

Ahlstrom skrev:
Man måste ha ett konto på NE för att kunna läsa din länk. Jag gjorde en snabb koll och visst finns det en meddelarfrihet för privatanställda som du skrev. Den väsentliga skillnaden är att efterforskningsförbudet inte gäller, som inom den offentliga sektorn.

Va??? behöver konto??? jag bara surfade rakt in utan att ha något konto... hmm, kanske kan bero på att jag är inloggad på växjö universitets nät och har konto genom dem...

Hur som helst anser jag debatten om meddelarfrihet och meddelarskydd avslutad genom ditt sista inlägg och anser saken vara fullständigt och föredömligt utredd... :)

UltraMarine skrev:
När 100pers skulle bort i "arbetsbrist" gick hon med i facket och krävde att facket skulle "göra sitt jobb"...

Var hon inte välkommen eller vad menar du? Om hon var betalande medlem så är det väl självklart att hon ska kräva att facket gör sitt jobb?
Det är just det som är problemet enligt mina erfarenheter:
Fackfolk varken gör sitt jobb eller klarar kritik.
Nu har ju inte jag någon jättelång arbetslivserfarenhet - 7½ år - men så har det sett ut på mina arbetsplatser i alla fall.
Betvivlar dock inte att de flesta engagerade vill väl, men de lyckas ta mig tusan inte (i de exempel jag sett).
Kanske har jag sett bara undantag eller så har ni som är positivt inställda bara sett undantag, vem vet.

Wiseguy skrev:
Nu blev det lite intressant. Jag ligger i lönegrupp E, dvs. kvalificerad gruppledare sen 4 år tillbaka.
Får se vad mötet med regionchefen ger på måndagen.

Nu vet jag inte hur många broar du har bränt :) men du kanske skulle boka en tid hos personalchefen, på huvudkontoret, och diskutera vad som gäller.
Operativa chefen kanske inte är lika insatt i vad som gäller som personalchefen är (borde vara iallafall)

Markus skrev:
Var hon inte välkommen eller vad menar du? Om hon var betalande medlem så är det väl självklart att hon ska kräva att facket gör sitt jobb?
Nu har ju inte jag någon jättelång arbetslivserfarenhet - 7½ år - men så har det sett ut på mina arbetsplatser i alla fall.
Betvivlar dock inte att de flesta engagerade vill väl, men de lyckas ta mig tusan inte (i de exempel jag sett).
Kanske har jag sett bara undantag eller så har ni som är positivt inställda bara sett undantag, vem vet.

Näe facket följer regler och hon blev medlem. Hon var med i förhandlingarna som de andra.
Minns inte om hon fick sparken eller inte. Jag var inte indragen i styrelsen vid det tillfället men jag minns att det inte var någon rolig tid.

Att ta kritik är en konst i sig. Om man jobbar på en arbetsplats med lågutbildade "grovarbetare" där det råder tuff jargong så kan man förvänta sig att de som jobbar fackligt där, kanske inte kan och inte har lika stor förutsättning att vara en fullfjädrad facklig representant.
Det är mycket papper och paragrafer att hålla reda på.

De som jag mött på jobbet som kritiserar det lokala facket har inte haft någon konkret utan det är mest obefogat skitsnack och ryktesspridning.
"köpta av företaget" är ett vanligt påstående...
En kollega är väldigt missnöjd och jag frågade vår ordföranden och insåg att det fanns inget mer att göra utan hans missnöje grundar sig på tyckanden och orealistiska krav. Han har även lyckas göra sig väldigt impopulär hos arbetskamraterna.

Glöm inte att det är medlemmarna som är facket. Kassa medlemmar så blir det ett kasst fack.

Markus skrev:

Som vanligt, en jävla massa parasiter som snikar runt och inte vill vara med att betala. Man spar ju säker 2-300 kr i månaden.Sen när det krisar till sig, då jävlar ska man in i facket å ha en jävla massa ersättning när man får sparken....då passar det att vara med. :finger

Wiseguy skrev:
Jag har jobbat som TeamLeader (TL) i säkerhetskontrollen ute på Arlanda i 4 år (totalt 7 år hos Falck Security). Jag har trivts i rollen och min grupp och alla andra runt omkring har tyckt att jag har skött det hela bra.
För någon månad sedan så blev det dags för en omorganisation och alla TL var tvungna att söka om sina tjänster.
Ingen blev uppsagd, utan alla var bara tvugna att söka om sina tjänster.

Jag fick veta idag att jag inte skulle få en TL-tjänst. Jag var inte längre önskevärd i den rollen säger avdelningschefen.
Skälen var väldigt flytande och i dom fallen jag fick det specifierat så var det rena lögner som jag kunde motbevisa.
Fackrepresentanten var närvarande vid mötet men kunde inte ge mig något stöd. Han brukar göra som företaget säger, så även i detta fall.

TL-tjänsterna kommer nu tillsättas med, bland annat, folk som inte jobbat som det tidigare. Allt medans folk som har haft TL-tjänster tidigare kommer att få gå ned ett snäpp och arbeta "på golvet", med lägre lön och allt vad det innebär.
Dom personerna som får dom "nya" tjänsterna är kompisar med avdelningschefen och är kända för sitt r*vslickeri. Så det blir en ordentlig kompistillsättning av det hela.

Vad skall jag göra ?

Har ni något jobb över för mig ?
Jag är f*n desperat nu..

Jag jobbar under delvis liknade förhållanden. Där min chef har tagit in en kille som delvis tar över mitt arbete pga att han tycker jag ska sköta andra saker. Vi har sagt upp folk och nu fattas det killar på "golvet" där vill chefen delvis att jag ska jobba. Mina arb kamrater vill att jag har min gammla roll kvar men chefen höll på att degradera mig mycket pga att jag säger ifrån och vägrar rövslickeri. Så nu har jag på eget bevåg sagt ifrån allt vad personalfrågotr heter och sköter endast rena prod tekniska frågor.. Samtidigt söker jag annat jobb. Så mitt råd till dej. Sök annat jobb. Har du varit i säkerhetsbranchen så finns det enhel del jobb.
En chef som gör som du beskriver går inte att jobba för om man vill ha någon självkännsla och kunna gå till jobbet och trivas.

Till trådstartaren..

Byt jobb! Om din arbetsgivare uttalat att du inte platsar så se till att bärga ett fint AVL och gå till nästa gård o spela så att säga..

Efter att ha läst de flesta inlägg i tråden så tycker jag mig kunna se att det ligger rätt mkt prestige i att "vinna fighten". En annan känslig sak är att få dåligt betyg/svidande kritik. Man upplever att man själv är duktig o omtyckt samt medarbetarna delar uppfattningen men chefen säger nåt annat.

Om det dessutom finns indikationer på nepotism så är läget dubbelt värre, inte nog med att du ska bort så ska andra fram o då har chefen 2 konton att sköta. Du som e förbannad för att du blev petad o tillträdande för att chefen inte skött det snabbt+smidigt o enkelt.

Slutligen om du nu får vara kvar i orubbad position, hur kul kommer det vara? Din framtida karriär kanske blir omintetgjord iom detta.

/E

Gabor skrev:
Som vanligt, en jävla massa parasiter som snikar runt och inte vill vara med att betala. Man spar ju säker 2-300 kr i månaden.Sen när det krisar till sig, då jävlar ska man in i facket å ha en jävla massa ersättning när man får sparken....då passar det att vara med. :finger

Ja det där är solidariska och fina värderingar - skit i de som gjort fel val, t.ex. uteliggare också gissar jag?
Din reaktion är ungefär hälften av anledningen till att jag inte gillar fackförbund:
Solidaritet - för oss (skit i alla andra)
Strejkkassan är ett liknande exempel, man förväntar sig att alla ska strejka men bara medlemmar ska ha betalt. Solidaritet det med, jajamensan. :lol

Markus skrev:
Ja det där är solidariska och fina värderingar - skit i de som gjort fel val, t.ex. uteliggare också gissar jag?
Din reaktion är ungefär hälften av anledningen till att jag inte gillar fackförbund:
Solidaritet - för oss (skit i alla andra)
Strejkkassan är ett liknande exempel, man förväntar sig att alla ska strejka men bara medlemmar ska ha betalt. Solidaritet det med, jajamensan. :lol

har du en anställning ?

Det är ju förstås fruktansvärt svårt att få hela bilden av detta fall när man bara för ena versionen (no offence, Wiseguy) Det är dock så att som tjänsteman med ledande befattning så är det otroligt lätt att bli av med jobbet. Kanske är det som hänt dig bara en nyck i den allmänna produktivitetshysterin eller oxå har ni haft problem i din lednings-nivå som gör att arbetsgivaren vill få in nytt blod för att få ordning på saker och ting. Det är fegt att inte våga ta tag i endast den som felar men tyvärr så kan det bli så här kollektivt utrensande ibland. Har du visat dig ha svag förändringsvilja så skulle jag förstå deras beslut, eller kanske har du FÖR god kamratanda med dina underordnade? Jag har iallafall enormt svårt att tro att du skulle bli utpetad pga. att du inte är en rövslickare, det förekommer nog väldigt sällan. När jag själv anställer personal så ser jag alltid till deras kapacitet och betydligt mindre till deras åsikter under förutsättning att jag känner att de inte har en inställning som kan ge mig framtida problem med att leda gruppen åt det håll som jag själv eller företagsledningen vill. Med andra ord så är det positivt med människor som har nya idéer men som samtidigt är tillräckligt mogna för att låta dessa idéer vila i ro om chefen inte tycker likadant. Chefen har inte alltid rätt men han är ALLTID chef!
Mitt råd till dig är att söka dig någon annanstans, om du stannar kvar så kommer du snart få problem med din nya chef. Budskapet till dig från företagets sida är nog ändå ganska uppenbart, du är icke önskvärd.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back