Dåliga arbetsgivare, vad göra ...?

Wiseguy skrev:
Jag vet att jag kommer att få TL-lön i 4 månader till sen blir det vanlig lön. 4 månader är den uppsägningstid jag har från företagets sida.

ska dom alltså säga upp dig och sen anställa dig igen då?

Får det verkligen gå till så? Låter ju helt sjukt :kocko

Klingan skrev:
Detta kallas för meddelarfrihet.

Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl bara inom offentlig anställning/myndighetsutövning?
Iofs så är ju ett väktarjobb på Arlanda, en form av myndighetsutövning, så visst, meddelarskyddet borde gälla.

Jag skulle nog gå upp ett steg i fackets hierarki och klaga.

Jag skulle be att dom på ett papper skrev ner hur dom motiverar din uppsägning.

Skriv också ner allt som händer,var/när/hur vilka som var med på div möten osv.

Wiseguy skrev:
Jag vet att jag kommer att få TL-lön i 4 månader till sen blir det vanlig lön. 4 månader är den uppsägningstid jag har från företagets sida.

Om jag fattat det rätt har du blivit uppsagd från din nuvarande jobb.Sen fick du söka om jobbet. Har du gjort det eller kommer du göra det?? Om du inte har sökt det "nya" jobbet så är det väl bara att vara kvar där fyra månader sen stämpla och söka nya jobb. Om du har du sökt det "nya" jobbet, har du skrivit på det nya anställningsvilkoret? Om du har det är det inte mycket att göra, har du inte gjort det är det bara att strunta i det och jobba i 4 månader och sen stämpla m.m.

//Mheel

ang jobb

Prova med att söka bussförar jobb hos Swebus i Stockholm. Hälsningar Coole Bengt ( har själv kört Swebus Göteborg helt ok )

Det har gått så långt inom en hel del yrken där arbetsgivaren snabbt kan byta ut anställda har jobben blivit osäkra.

Du får ett exempel. En parkeringsvakt eller städare som är obekväm är lätt att byta ut
En kvalificerad civilingenjör som är viktig för företaget är mycket svårare
att byta ut snabbt

Därför måste man idag ligga lågt med sina åsikter i de yrken där risken är stor
för att ersättas av en annan person.
Får du ett nytt jobb ligg lågt.

Last edited:
UltraMarine skrev:
vafan - jag hittade ju en sak värd att argumentera om :)

Vad du själv skriver, kan uttryckas med andra ord som innebär följande:
"- Om du behagar och slickar röven på din chef så kommer du gå långt!, men är du med i facket, eller att du har någon liten "egenhet",så kommer chefen tycka mindre bra om dig och han kommer således straffa dig med tex sämre löneutveckling."

Du har kanske tur och har en bra, rättvis, chef - men även i det här forumet finns det medlemmar som har dåliga arbetsvillkor på sin arbetsplats.

Tänk dig in i en situation där en arbetskamrat skyller på dig, eller snackar skit och baktalar dig och du får chefen mot dig... då är det inte lika roligt

Hur ofta har chefen koll på vem som gör vad?. En del sliter hårt och anonymt medans andra skrävlar och tar kredit från andra.

Hur kul är det att vara utelämnad till en chefs nycker och infall?

Låt sunt förnuft råda!

"Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang" betyder inte att man kommer långt genom rövslickeri.

Om man arbetar på en seriös arbetsplats ska varje individ ha tydligt satta mål. Helst SMART (Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely). Finns detta är det väldigt enkelt att påvisa om man nått målen som är satta eller om man sticker ut åt något håll. Jag anser att detta är så långt från rövslickeri man kan komma eftersom man låter sina prestationer tala för sig. Jag arbetar numera i USA och saknar som sagt facklig representation på min arbetsplats, men det finns ändå väldigt klara regler för vad som gäller vid målsättning och liknande, just för att värna om att alla får en rättvis chans att visa vad de kan. Även jag var lite orolig för att arbeta här, eftersom man hade "hört" hur förskräckligt otrygg man är som anställd här, men döm om min förvåning så här i efterhand.

Du nämner också ovan att chefen ofta inte har koll på vem som gör vad. Jag skulle vilja påstå att det problemet är mindre utbrett här, eftersom chefen måste motivera varje individs lönesättning för det kommande året, baserat på dennes prestationer. Om företaget istället förhandlar med facket om allas löneökning på en gång, så känns det som att man knappast intresserar sig för den enskilde individens tidigare resultat.

Sedan gör säkert facket nytta på arbetsplatser där man har kollektivt satta mål, eller där man dagligen befinner sig på en farlig arbetsplats. Möjligen är det så att facket är bra för kollektivet, men knappast för den ambitiöse individen.

Där jag har arbetat med facklig representation tillgänglig har de mest stått i vägen. Det har alltid kännts svårt att komma in på en arbetsplats och snabbt avancera, eftersom facket ska säga sitt vid anställningsförhandlingar. Hårt arbete, egna initiativ och bra resultat räknades inte då, utan det var antal år i tjänsten som var intressant och kanske till och med vem som slickat facket i röven mest. Sedan säger arbetsgivaren att "vi kan gå emot fackets vilja här, men då ställer de sig bara på tvären när det är dags för nästa förhandlingsfråga, så tyvärr".

Värsta kombinationen blir det nog om man dessutom befinner sig på en statligt driven arbetsplats... Finns det någonstans en person är så skyddad som på en chefsposition i statlig tjänst?

Och du, ta det lugnt. Jag tycker inte att vi ska bränna ner alla fackklubbar eller nåt liknande. Jag uttrycker bara åsikten att arbetslivet känns lättare nu när inte facket håller emot... :)

Coole Bengt skrev:
Prova med att söka bussförar jobb hos Swebus i Stockholm. Hälsningar Coole Bengt ( har själv kört Swebus Göteborg helt ok )

Det har gått så långt inom en hel del yrken där arbetsgivaren snabbt kan byta ut anställda har jobben blivit osäkra.

Du får ett exempel. En parkeringsvakt eller städare som är obekväm är lätt att byta ut
En kvalificerad civilingenjör som är viktig för företaget är mycket svårare
att byta ut snabbt

Därför måste man idag ligga lågt med sina åsikter i de yrken där risken är stor
för att ersättas av en annan person.
Får du ett nytt jobb ligg lågt.
Swebuss..Får man busskort därifrån ? Saknar nämligen det.

Ligg lågt och slick röv är det som gäller.
Någon som vill ha en anställd som redan är satt på plats, ligger lågt och slickar röv på beställning..?
[chefen kommer in i rummet och den anställde börjar]- Oj, vilka fina skor du har och vilken snygg frisyr du har skaffat. Så du vill avskeda alla anställda och sälja företaget till några bolagsplundrare, men vilken bra ide [seriös min]. Något sådant hade jag aldrig kunnat tänka fram, va smart och framgångsrik du är.
:huvet

Lugn skrev:
"Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang" betyder inte att man kommer långt genom rövslickeri.

Om man arbetar på en seriös arbetsplats ska varje individ ha tydligt satta mål. Helst SMART (Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely). Finns detta är det väldigt enkelt att påvisa om man nått målen som är satta eller om man sticker ut åt något håll. Jag anser att detta är så långt från rövslickeri man kan komma eftersom man låter sina prestationer tala för sig. Jag arbetar numera i USA och saknar som sagt facklig representation på min arbetsplats, men det finns ändå väldigt klara regler för vad som gäller vid målsättning och liknande, just för att värna om att alla får en rättvis chans att visa vad de kan. Även jag var lite orolig för att arbeta här, eftersom man hade "hört" hur förskräckligt otrygg man är som anställd här, men döm om min förvåning så här i efterhand.

Du nämner också ovan att chefen ofta inte har koll på vem som gör vad. Jag skulle vilja påstå att det problemet är mindre utbrett här, eftersom chefen måste motivera varje individs lönesättning för det kommande året, baserat på dennes prestationer. Om företaget istället förhandlar med facket om allas löneökning på en gång, så känns det som att man knappast intresserar sig för den enskilde individens tidigare resultat.

Sedan gör säkert facket nytta på arbetsplatser där man har kollektivt satta mål, eller där man dagligen befinner sig på en farlig arbetsplats. Möjligen är det så att facket är bra för kollektivet, men knappast för den ambitiöse individen.

Där jag har arbetat med facklig representation tillgänglig har de mest stått i vägen. Det har alltid kännts svårt att komma in på en arbetsplats och snabbt avancera, eftersom facket ska säga sitt vid anställningsförhandlingar. Hårt arbete, egna initiativ och bra resultat räknades inte då, utan det var antal år i tjänsten som var intressant och kanske till och med vem som slickat facket i röven mest. Sedan säger arbetsgivaren att "vi kan gå emot fackets vilja här, men då ställer de sig bara på tvären när det är dags för nästa förhandlingsfråga, så tyvärr".

Värsta kombinationen blir det nog om man dessutom befinner sig på en statligt driven arbetsplats... Finns det någonstans en person är så skyddad som på en chefsposition i statlig tjänst?

Och du, ta det lugnt. Jag tycker inte att vi ska bränna ner alla fackklubbar eller nåt liknande. Jag uttrycker bara åsikten att arbetslivet känns lättare nu när inte facket håller emot... :)

Även detta inlägg visar att du faktiskt är utlämnad åt vad din chef tycker om dig - Killen på arlanda har ju fått en motiviering av sin chef som han anser är felaktig. Vad gör man då? - jo man låter avtal och lagar bestämma!
Han kanske borde åberopa turordning, låta uppsägningen gå igenom och sedan stämma arbetsgivaren för felaktig uppsägning...

Har man lång utbildning, kunskaper som få har - som många företag efterfrågar och stor erfarenhet i sin branch så kommer man klara sig mycket bra utan att vara med i facket - Det är ju bara att välja och vraka mellan jobben.
Men det som fallet med den här "Teamleadern" bevisar är att när ett företag skiter i den enskilde anställdes rättigheter så är "ensam inte stark"!
Jag tror inte att han skulle klarat sig bättre på "din" arbetsplats.

Det här fallet beror nog oxå på att fackförbundet har en svag ställning på arbetsplatsen, många är nog inte medlemmar och killen som är fackordföranden kanske inte är den mest lämpade - MEN han är vald till sin post av medlemmarna på den arbetsplatsen!
Situationen hade säkert varit annorlunda med en mer erfaren och starkare ordförande.

Vid uppsägning ska turordningsreglerna gälla - alltså borde han har rätt till sin tjänst då han, enligt lag den som blir uppsagd, har företräde till utlysta tjänster, hos samma arbetsgivare. Han ska således ha rätt till TL tjänsterna före de som inte har haft dessa - Dessutom har han ju faktiskt mer erfarenhet och iomed det mer kompetens än de som nu skulle få dessa tjänster.
Jag har svårt att förstå att Transport tillåter att detta sker men jag kan tänka mig att de inte är insatta i ärendet...

Du skriver att du vill snabbt kunna avancera och att facket bromsar!
Jag har själv suttit i sådana MBL förhandlingar med en arbetsgivare och vi frågade då berörda medlemmar vad de tyckte om den tänkta chefen och inte en enda ville ha den personen som chef.
Vi sade då nej på förhandlingen men företaget valde att gå vidare med chefstillsättningen
Inom ett år hade en stor del av dennes grupp, av programmerare, sagt upp sig och slutat. Flera av dessa hade dessutom skriftligen angivit chefen som orsak!

Du tycker säkert att du är jätteduktig och att du ska avancera före de andra men man måste komma ihåg att "verkligheten" kanske inte är som du uppfattar den...

För att vi "vanliga" anställda inte ska bli röv... , överkörda, av psykopater till chefer så måste vi kunna lagar och avtal, ett sätt är att gå kurser hos facket vilket är mycket lättare än att sitta själv med lagböcker och avtalstexter.
Man behöver inte ens gilla facket för att gå kursen. Däremot kan det vara plågsamt att påminnas om att man har haft fel...

UltraMarine skrev:
Jag har själv suttit i sådana MBL förhandlingar med en arbetsgivare och vi frågade då berörda medlemmar vad de tyckte om den tänkta chefen och inte en enda ville ha den personen som chef.
Vi sade då nej på förhandlingen men företaget valde att gå vidare med chefstillsättningen
Inom ett år hade en stor del av dennes grupp, av programmerare, sagt upp sig och slutat. Flera av dessa hade dessutom skriftligen angivit chefen som orsak!

Vad åstadkom alltså facket i det här fallet? :hihi

Om nu facken i normalfallet är så drifitiga och viktiga som du säger så har väl jag haft otur med de arbetsplatser jag tidigare arbetat på, vilket är allt från bilmek, callcenter och lagerarbetare till plannerare och projektansvarig. Alltså inte enbart "toppjobb som vissa kan välja och vraka bland".

Trist situation. Jag skulle ta min meriter och byta arbetsgivare. Har du skött dig bra så kommer du sannolikt göra ett bra jobb på nästa plats och det finns ingen anledning för en chef att de dig dåliga vitsord om du gjort ett bra jobb.

Angåede facket så bör deras roll förminskas kraftig i Sverige men av andra anledningar än de du tar upp.

Ibland är omstruktureringar nödvändiga och det kanske helt enkelt inte behövdes lika många TL i framtiden. Företaget valde att lösa det på detta eftersom det är lite extra krångligt med sånt i Sverige. Att kalla andra för rövslickare ska man se upp med, det är väldigt lätt att uppfatta andra på det viset när man inte får det jobb man gått och hoppats på. Det finns inget egenvärde i att inte ha en bra relation med en chef, något som en del får för sig är detsamma som fjäsk och rövslickeri vilket det verkligen inte är.

Mitt tips är att du skiter i facket och tar ett snack direkt med arbetgivaren. Säg att du verkligen är ledsen för att inte fått möjlighet att fortsätta som TL och att du verkligen vill veta varför för att själv kunna utvecklas. Om du gjort ett bra jobb och han ändå inte har plats för dig lär det inte vara några problem att få bra vitsord. Tag dessa och sök ett annat jobb. Lycka till hursomhelst.

/Olzki

Wiseguy skrev:
Jag delar inte deras syn på saken, men måste läsa på lite innan jag kan ta slutgiltig ställning i det hela.
Det stora "facket" ska få en liten redogörelse som jag ska skriva under helgen med hänvisningar till diverse lagar så får vi se vad dom kan göra. Även om deras intresse var som jag sa tidigare, svalt.

Detta är en av de saker som jag trodde att facket var till för. Tycker inte att du ska behöva slå i lagböcker själv när det finns nån som ska vara påläst i ämnet. Problemet är väl förstås att denne sitter i knäet på arbetsgivaren... :(

Hursomhelst hoppas jag att det går bra för dig! Min linje hade dock varit som Olzki sa; gå direkt till arbetsgivaren, så högt inom organisationen det behövs, men inte via facket. Börja med närmsta chef och gör det på ett trevligt och sakligt sätt.

Fast om du nu inte vill vara kvar längre så är det kanske inte så mycket att göra. :gnissla

Lugn skrev:
Detta är en av de saker som jag trodde att facket var till för. Tycker inte att du ska behöva slå i lagböcker själv när det finns nån som ska vara påläst i ämnet. Problemet är väl förstås att denne sitter i knäet på arbetsgivaren... :(
Trodde jag också. Men jag kan göra det ifall dom inte vill.
Dom sitter inte i knäet på arbetsgivaren. Jag har redan vänt mig till det "stora" facket och dom är ju anställda av LO/Transport.

Lugn skrev:
Hursomhelst hoppas jag att det går bra för dig! Min linje hade dock varit som Olzki sa; gå direkt till arbetsgivaren, så högt inom organisationen det behövs, men inte via facket. Börja med närmsta chef och gör det på ett trevligt och sakligt sätt.
Har redan en inbokad tid med regionchefen på måndag. Fast han har redan sagt att han inte tänker lägga sig i tjänstetillsättningarna.
Regionchefen är faktiskt någorlunda vettig. Så vi får se vart det leder. Vi kan nog komma överrens om något.

Wiseguy; förstår att du blir sne på din chef. Men:

Tycker hela tråden är lite skum. I arbetsledande ställning är du bolagets representant. Det spelar ingen roll att dina team-medlemmar tycker att du är världen bästa. Om bolaget inte är nöjda med din insats har dom rätt att ta ifrån dig din befattning.

I mina ögon är det självklart att bolaget har rätt att göra på detta vis. Ni (Ultramarine) som tycker att facket skall ha rätt att bestämma om sånt här är groteskt enögda. Tycker ni kanske att VD skall tillsättas av kollektivet också? :3freak

Tror inte att du kommer någon vart med detta. Bästa är nog att ge dem fingret och gå vidare till nästa kneg.

Wiseguy skrev:
Jag skulle kunna köpa det ifall det fanns skäl för det hela. Att det var arbetsbrist eller att dom hade något konkret att komma med typ: -du har gjort det här och det här.
Men det finns inte. Istället får jag höra motiveringar som är rena lögner och när jag bevisade motsatsen fick jag till svar:
-Det ändrar inte vårat beslut.
-Men beslutet är ju taget på felaktiga grunder ifall ni har baserat beslutet på det ni precis sa.
-Beslutet är taget, du kan inte ändra på det.

Hur försvarar man sig mot sådant..?

Bra vitsord får jag utan problem. Bara man går tillräckligt högt i organisationen.
För att vara kvar på Falck Arlanda är inte ett alternativ längre.

Du behöver inte försvara dig.

I Sverige kan arbetsgivare många gånger inte vara rak eftersom då skulle facket krångla extra mycket. Något man varken har tid, penger eller lust till. Då blir det ibland alternativa krystade lösningar som inte sällan missuppfattas av anställda. Vet flera liknade situationer där så inträffat. Inte omöjligt att du med ett rakare och enklare system gått vinnande ur denna situation.

Antag att du har en slashas ovanför dig som jobbat längre tid. Trots att du gör ett bättre jobb har han större rätt än dig att få behålla sitt jobb. Bara för att han plinga på arbetsgivarens dörr före dig.

För att bli av med honom och behålla dig måste arbetgivaren säga upp alla inkl slashasen och sedan omstrukturera verksamheten och nyanställa till nya befattningar där kompetensen motsvarar just din. Ibland genomskådar facket detta och trots att han vill anställa dig som gjorde ett bra jobb går det inte eftersom då måsta han dras med slashasen också. Något man inte har råd med.

Jag säger inte att just ditt fall är som ovan men det finns givetvis flera varianter inom samma tema.

Istället för att bråka med arbetsgivaren skulle jag slicka såren en stund och sedan ta mina bra meriter (medans de fortfarande är bra) och söka mig någon annanstans. Att bråka med ledningen har hjälper sällan i det längre perspektivet. Men jag förstår att du är sur om du gjort ett bra jobb tidigare, det är oundvikligt och det skulle jag också vara i samma sits.

/Olzki

Facket har spelat ut sin roll. Nu för tiden sitter det inga eldsjälar där, bara inkompetent folk som inte duger till annat!

Fack them :tomten

Blackninja skrev:
Facket har spelat ut sin roll. Nu för tiden sitter det inga eldsjälar där, bara inkompetent folk som inte duger till annat!

Fack them :tomten

erfarenheter ??

Så när företagen tar in arbetskraft från utlandet, bygg, vård, transport mm så gör men det utan att ge marknadsmässiga löner. Inga kollektiv avtal,rena lönedumpningar....om facken inte får ta till medel, kollektivavtalsförhandlingar,se till att alla får åtminståne den lönen de har rätt till så kommer företagen köra över de enskilda anställda. 40:-/ tim på byggarbeten, polska tandläkare med halva svenska lönen, flygvärdar för 10000:- i månaden, långtradarchaffisar, mm ,mm j aär det låg löne land vi ska ha, skit i att stötta din egen arbetsplats. gå egen väg å slåss för hög lön, när en likadan hög eller lågutbildad tar jobbet för halva lönen. kul..

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing