"Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang" betyder inte att man kommer långt genom rövslickeri.
Om man arbetar på en seriös arbetsplats ska varje individ ha tydligt satta mål. Helst SMART (Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely). Finns detta är det väldigt enkelt att påvisa om man nått målen som är satta eller om man sticker ut åt något håll. Jag anser att detta är så långt från rövslickeri man kan komma eftersom man låter sina prestationer tala för sig. Jag arbetar numera i USA och saknar som sagt facklig representation på min arbetsplats, men det finns ändå väldigt klara regler för vad som gäller vid målsättning och liknande, just för att värna om att alla får en rättvis chans att visa vad de kan. Även jag var lite orolig för att arbeta här, eftersom man hade "hört" hur förskräckligt otrygg man är som anställd här, men döm om min förvåning så här i efterhand.
Du nämner också ovan att chefen ofta inte har koll på vem som gör vad. Jag skulle vilja påstå att det problemet är mindre utbrett här, eftersom chefen måste motivera varje individs lönesättning för det kommande året, baserat på dennes prestationer. Om företaget istället förhandlar med facket om allas löneökning på en gång, så känns det som att man knappast intresserar sig för den enskilde individens tidigare resultat.
Sedan gör säkert facket nytta på arbetsplatser där man har kollektivt satta mål, eller där man dagligen befinner sig på en farlig arbetsplats. Möjligen är det så att facket är bra för kollektivet, men knappast för den ambitiöse individen.
Där jag har arbetat med facklig representation tillgänglig har de mest stått i vägen. Det har alltid kännts svårt att komma in på en arbetsplats och snabbt avancera, eftersom facket ska säga sitt vid anställningsförhandlingar. Hårt arbete, egna initiativ och bra resultat räknades inte då, utan det var antal år i tjänsten som var intressant och kanske till och med vem som slickat
facket i röven mest. Sedan säger arbetsgivaren att "vi kan gå emot fackets vilja här, men då ställer de sig bara på tvären när det är dags för nästa förhandlingsfråga, så tyvärr".
Värsta kombinationen blir det nog om man dessutom befinner sig på en statligt driven arbetsplats... Finns det någonstans en person är så skyddad som på en chefsposition i statlig tjänst?
Och du, ta det lugnt. Jag tycker inte att vi ska bränna ner alla fackklubbar eller nåt liknande. Jag uttrycker bara åsikten att arbetslivet känns lättare nu när inte facket håller emot...