ByF skrev:
... Om jag skulle hinna så skulle jag kalla dem töntar, men de försvinner så snabbt att jag inte hinner. ...

Det sägs att ett gott skratt förlänger livet så då har jag väl fått några timmar extra nu då.
Och det kan jag väl gengälda genom att blanda mig i diskussionen:
Kahobe har räknat upp det mesta här ovan men:
Det är faktiskt inte helt orimligt att tändkablarna är kass. Men alla fyra? Ja, dom har ju gått lika länge. Och det är verkligen lång tid. Dvs om ingen har rört dom sen dom var nya.
Hade en Fiat 125 för länge sen. Tändfel men hittade inget fel, nytt lock, rotor, brytare, konding med mer. Och kablarna såg ju fina ut. Lite stela men....
Nåja, en mörk kväll på väg hem började det regna och bilen gick piss o skit. Öppnade huven, nu med motorn igång och vad fick jag se? Det knittrade blått överallt om tändkablarna. Det var så att man kunde vänta sig Terminator stiga fram är virrvarret! Nya t-kablar så gick den som en dröm.
Håller med om att 0,4 mm elektrodavstånd är att åtgärda symtomen istället för felet men jag tycker i alla fall att du ska prova det.
Mät gärna systemspänningen (dvs spänning över batteriet med motorn igång) och jämför med spänningen vid tändspolarna med motorn igång, det ska vara i stort sett samma spänning (typ 13-14v med max nån halv v skillnad), annars har du mycket spänningsfall nånstans. Om systemspänningen inte når så högt ens på batteriet så har du fel på batteriet (knappast troligt eftersom du i alla fall har 11,69 v på spolarna) eller på laddning (generator, laddrelä etc).
Mät spänningen mellan jordpunkterna (spolarnas jord och ramen) och batteriets minuspol. Det ska vara nästintill 0 v annars har du dålig jordning nånstans.
Om elschemat visar att CDI ska ha konstant spänning så kan du ju testa att koppla direkt från batteriets pluspol. Då kommer du förbi eventuella spänningsfall i tändlås, säkringshållare etc.
Tänk på att vara försiktig med eventuella "hemkopplingar" så du inte eldar upp nåt i onödan!