Dålig gnista...

Knyter an till vad Robban skrev.
Teoretiskt skall man kunna mäta mellan - på batteriet och vilken annan punkt som helst på ramen/jord eller annan punkt med minus, och en voltmeter skall visa 0 eller mkt nära 0.
Pröva att mäta mellan - på batt och sockeln (=jord) på strålkastaren, man kan bli mycket förvånad..
Det spelar ju ingen roll VAR spänningsgfallet uppträder, på jordsidan (mellan - på batt och jordpunkt på t ex lampa) eller på +sidan (mellan + på batt och botten på lampsockeln. Viktigast (och värst) är ATT det uppträder.
Vill du lek/testa tänd ljuset, mät spänningen direkt över batteripolerna och mät direkt över huvudstrålkastarlampan, kommer knappast att bli lika...

hmm, det där var inget jag kände till. Ska man ha minus eller plus på multimetern på batteriet?

ByF skrev:
hmm, det där var inget jag kände till. Ska man ha minus eller plus på multimetern på batteriet?
Spelar ingen roll, spänningen blir bara negativ på displayen om de är felvända. Det är värdet som är intressant antar jag.

El betraktas som svårt av somliga men både Kahobe och Bearing är uppenbarligen med i matchen. Och ByF är på god väg. :tummenupp

Nu behöver det ju inte vara den typen av fel men mäter man så vet man, dessförinnan så gissar man bara. Och på en gammal knarr kan det finnas många skumma fel att gissa på.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D