Dålig gnista, vad göra?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Japp, då är det min tur att lägga en #hojen startar ej#-tråd. Skall försöka hålla det kortfattat.

Den tände till och gick några varv ibland när jag försökte få igång den. Men nu är den mest död. Plockat bort förgasaren och kört startspray rakt in i grenröret, DÖD. Inte alltid gnista och den gnista som kommer är allt i från riktigt svag till dålig, någon enstaka gång har den sett hyffad ut. Jag har provat med nya stift, jag har ryckt isär och skruvat loss alla elektriska punkter och sprayat 556 för att få bort oxid å sånt, jag har laddat batteriet. Hojen har kick så jag undviker att köra med startmotorn. När jag gör det så kommer det inte gnista förens jag släpper startknappen (startmotorn snurrar på som den skall).

Vad är felet? :va

Är det ändå så att batteriet är svagt?
Är det ändå dålig kontakt någonstans?
Är det tändspolen som är dålig?

Hojen har 6V system och batteriet är 6.8V efter laddning. Vart i helvete får jag tag i 6V som starthjälp utan att behöva köpa ett batteri på "Tema"?

Kawwa skrev:
2077435 Japp, då är det min tur att lägga en #hojen startar ej#-tråd. Skall försöka hålla det kortfattat.

Den tände till och gick några varv ibland när jag försökte få igång den. Men nu är den mest död. Plockat bort förgasaren och kört startspray rakt in i grenröret, DÖD. Inte alltid gnista och den gnista som kommer är allt i från riktigt svag till dålig, någon enstaka gång har den sett hyffad ut. Jag har provat med nya stift, jag har ryckt isär och skruvat loss alla elektriska punkter och sprayat 556 för att få bort oxid å sånt, jag har laddat batteriet. Hojen har kick så jag undviker att köra med startmotorn. När jag gör det så kommer det inte gnista förens jag släpper startknappen (startmotorn snurrar på som den skall).

Vad är felet? :va

Är det ändå så att batteriet är svagt?
Är det ändå dålig kontakt någonstans?
Är det tändspolen som är dålig?

Hojen har 6V system och batteriet är 6.8V efter laddning. Vart i helvete får jag tag i 6V som starthjälp utan att behöva köpa ett batteri på "Tema"?
dra igång den kanske

smilev skrev:
2077466 dra igång den kanske

skulle det vara meningsfullt om den inte ens ger tecken på liv när man kickar? Sen så är jag en fetknopp med dålig kondis så jag orkar inte springa så speciellt långt med 140kg och ett motstånd som motorn ger med växel i! Och börja trixa med bogsering och grejjer? Nä, inte min grej.

Är det flera tändspolar?
Prova med annan tändspole, eller mäta upp den som sitter på plats med Ohm-mätare.

Strongliquid skrev:
2077510 Är det flera tändspolar?
Prova med annan tändspole, eller mäta upp den som sitter på plats med Ohm-mätare.

1 tändspole till 2 stift (twin motor), men det borde vara 2 spolar i en "förpackning", va? Det borde kanske stå på spolen vilket ohmtal det skall vara?

Går ju att mäta spolen.
Från högspänningsledningen ut och till de andra två anslutningarna.
Ska vara ett motstånd på ett par tusen Ohm på ena, och några tusen till på andra.

Var det dålig gnista på båda stiften?

Strongliquid skrev:
2077605

Var det dålig gnista på båda stiften?

ja det är det. Kanske att det kommer gnista något oftare på Vänster sida. Men det är mer en känsla än ett bevisat faktum.

Bytte du alla stift eller provade du enbart med ett enda nytt stift? Tänspolarna sköter ju två stift åt gången och om ena stiftet är torsk så kommer även det friska stiftet att inte ge någon gnista.

andersbrink skrev:
2078292 Bytte du alla stift eller provade du enbart med ett enda nytt stift? Tänspolarna sköter ju två stift åt gången och om ena stiftet är torsk så kommer även det friska stiftet att inte ge någon gnista.

OK, så den ger gnista till båda stiften samtidigt även fast ena cyllen inte är i kompritionstakt. Då skall jag prova att byta båda stiften samtidigt.

Vad händer om jag kör utan stift i ena hatten och stift i andra, blir det då som om ena stiftet är dåligt och jag får ingen gnista på det jag har?

Stiften är elektriskt seriekopplade. Lyfter du ena tändkabeln har du brutit för den andra oxå.
Däremot borde du kunna kolla ena stiftet med det andra ersatt med en sladdstump till jord. Och tvärtom...

Ang motståndsmätning: mäter du mellan tändkablarna borde du få 3-5 kOhm.
Tändstiftshattarna kan ge ytterligare ett par kOhm.

Mäter du primär (lågspänningssidan) borde det ge helt andra värden, kanske 0.3 Ohm. (inte säker, beror på tändsystemet)

Mät gärna spänningen (inte till spolen) vid startförsök. Min gamla Volvo startade alltid precis när man släppte nyckeln.

Btw, vilken hoj ?
/u

ulf_lundin skrev:
2078395 Stiften är elektriskt seriekopplade. Lyfter du ena tändkabeln har du brutit för den andra oxå.
Däremot borde du kunna kolla ena stiftet med det andra ersatt med en sladdstump till jord. Och tvärtom...

Ang motståndsmätning: mäter du mellan tändkablarna borde du få 3-5 kOhm.
Tändstiftshattarna kan ge ytterligare ett par kOhm.

Mäter du primär (lågspänningssidan) borde det ge helt andra värden, kanske 0.3 Ohm. (inte säker, beror på tändsystemet)

Mät gärna spänningen (inte till spolen) vid startförsök. Min gamla Volvo startade alltid precis när man släppte nyckeln.

Btw, vilken hoj ?
/u

Honda CM 125T 1979, en relik jag köpte för 1000 spänn. Som jag fattat det hela en Honda CB 125 motor, 6V system.

byt tändstifts kablar oxå (om du inte gjort det redan)
Min ville inte starta och med ny laddat batteri och nya stift å kablar startade den på en gång.

Mares skrev:
2078693 byt tändstifts kablar oxå (om du inte gjort det redan)
Min ville inte starta och med ny laddat batteri och nya stift å kablar startade den på en gång.

Ok, skall titta närmare. Men när jag tittade lite snabbt sist så verkade det som om det inte gick att få loss kablarna från spolen.

Kawwa skrev:
2078480 Honda CM 125T 1979
Aj, då funkar det nog inte som jag trodde. Måste vara separata spolar.
För det är väl en 180 gr twin ? Alltså bägge kolvarna är inte i topp samtidigt ?
Och har den inte cdi så är primärresistansen snarare någon ohm än någon 1/10-dels ohm.
Och sekundärt kan du mäta var för sig, vare sig cdi eller ej.
Och du kan kanske mäta spänningen till spolarna; isf en bra ide att kolla den.
/u

Last edited:
ett gammalt knep att plocka ut 6v från ett bilbatteri eller andra med celler är

bilbatteriet har 6st celler sammanlagt 12v, dela på 6 blir 2v per cell.

alltså 3st celler gör 6v. nu så sätter man en kabel på minus och den andra i direkt i 3:dje cellen (doppar i vätskan), då får du ut 6v. har funkat för mig.

mät me multimeter.

ditt hoj problem kan va ett jordfel då 6v är extra känsligt för dålig kontakt.

sam

sam1 skrev:
2080036 ett gammalt knep att plocka ut 6v från ett bilbatteri eller andra med celler är

bilbatteriet har 6st celler sammanlagt 12v, dela på 6 blir 2v per cell.

alltså 3st celler gör 6v. nu så sätter man en kabel på minus och den andra i direkt i 3:dje cellen (doppar i vätskan), då får du ut 6v. har funkat för mig.

mät me multimeter.

ditt hoj problem kan va ett jordfel då 6v är extra känsligt för dålig kontakt.

sam

Menar du allvar? Får jag ut spänning genom att doppa kabeln i syran? Isåfall är ju problemet med starthjälp löst. Ang. jordfel så är det faktiskt så att det är en jordpunkt som jag inte lyckats lossa och spraya med 556, så det får väl bli till att ta fram den stora verktygslådan då och göra allt ordentligt.

ulf_lundin skrev:
2078956 Aj, då funkar det nog inte som jag trodde. Måste vara separata spolar.
För det är väl en 180 gr twin ? Alltså bägge kolvarna är inte i topp samtidigt ?
/u

Det vet jag faktiskt inte, jag skall kolla det imorron när jag gör ett meckryck igen.

visst men har aldrig belastat ordentligt så, men testa.

hadde mina 6v till att driva en stor bandare genom batteri luckan.

kunde spela max+länge :) på en kamping :) sent :)

lycka till.

sam

Tjena!

Där sitter inget förbikopplingsmotstånd?
(som kompenserar för lägre batterispänning vid start).

Ska du mäta en spole så är det megger som gäller, en vanlig multimeter kan du bara konstatera avbrott eller ej med i princip.

Du kan använda ett 12 V batteri som starthjälp. Seriekoppla det med batteriet och startmotorn. Har du 6 V på batteriet i mc:n så får du 6 volt över startmotorn. Det ska gå, men man får "vända" kretsen så att man får rätt plus och minus över startmotorn.

Tomass

Tomass skrev:
2080312 Tjena!

Där sitter inget förbikopplingsmotstånd?
(som kompenserar för lägre batterispänning vid start).

Ska du mäta en spole så är det megger som gäller, en vanlig multimeter kan du bara konstatera avbrott eller ej med i princip.

Du kan använda ett 12 V batteri som starthjälp. Seriekoppla det med batteriet och startmotorn. Har du 6 V på batteriet i mc:n så får du 6 volt över startmotorn. Det ska gå, men man får "vända" kretsen så att man får rätt plus och minus över startmotorn.

Tomass

Där sa du något, farsan har nog en megger hemma! Tack.

Gamla minnen :tungan

På min hände det några gånger att stiften slocknade. Det blev överslag nere i porslinet och det enda som dög var nya stift. Orasken till att det blev så var att jag var på förgasarna och fipplade. Kan nog bli så om den stått länge och mögglat igen i förgasarna.

Är det överhuvudtaget CDI på den? Skulle inte förvåna om det är brytarspetsar. Lite justering på dom kan också göra underverk.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT