Dålig gnista, vad göra?

Mats757 skrev:
2080917 Gamla minnen :tungan

På min hände det några gånger att stiften slocknade. Det blev överslag nere i porslinet och det enda som dög var nya stift. Orasken till att det blev så var att jag var på förgasarna och fipplade. Kan nog bli så om den stått länge och mögglat igen i förgasarna.

Är det överhuvudtaget CDI på den? Skulle inte förvåna om det är brytarspetsar. Lite justering på dom kan också göra underverk.

Helt klart brytarspetsar. Jag har justerat dom något med ögonmått. Tänkte att det inte var så himla noga, ville bara att den skulle bryta upp. Tanken är att justera nogrant sen när den väl startar, men jag kanske tänker fel, man kanske borde justera den noga direkt för att säkerhetställa full funktion.

Tomass skrev:
2080312 Du kan använda ett 12 V batteri som starthjälp. Seriekoppla det med batteriet och startmotorn. Har du 6 V på batteriet i mc:n så får du 6 volt över startmotorn. Det ska gå, men man får "vända" kretsen så att man får rätt plus och minus över startmotorn.
Måste ju innebära att du kör hela startströmmen baklänges som laddström genom 6 V batteriet....
Skulle jag aldrig våga prova.

Sladden i syran funkar inget vidare vid vettiga strömuttag. Plus att det troligen förorenar batteriet.

Friskt kopplat, hälften brunnet.
/u

ulf_lundin skrev:
2081045 Måste ju innebära att du kör hela startströmmen baklänges som laddström genom 6 V batteriet....
Skulle jag aldrig våga prova.

Sladden i syran funkar inget vidare vid vettiga strömuttag. Plus att det troligen förorenar batteriet.

Friskt kopplat, hälften brunnet.
/u

hehehe
Ja, men det blir inte högre belastning än när du startar som vanligt.
Men jag är inte helt säker, men som krets tycker jag att det ska gå. Tycker alltså.....

:)

Tomass skrev:
2081473Ja, men det blir inte högre belastning än när du startar som vanligt.
Korrekt, men batterier är ju inte likadana åt båda hållen sas.
Vad som händer när man 'laddar' ett batteri med vad som är 'lagom' startström för batteriet, vet jag inte.
Hur mycket vätgas utvecklar det då ?
'Don't try this att home' tycker jag.
/u

ulf_lundin skrev:
2081585
'Don't try this att home' tycker jag.
/u

Nä jag hoppar allt "garagepul" med batterier. Farsgubben hade en liten fin leksak som ger 6V och 2A, det skall väl räcka för att säkerställa spänningen så jag kan kicka igång den iaf.

Ställde föresten brytarspetsen på 0,5. vettigt eller andra förslag?

Körde motorn i ca 30 sek. på startgas idag med nya stiften och justerad brytarspets. Men vid demontering av tändspolen så kollade jag om det skulle gå att byta tändkablar. Den första jag röck och skruvade i verkade sitta hårt så den slutade jag dra i, den andra däremot gick att skruva och dra i och den kom ut. Tyvärr så ser det inte ut som om det är gjort för att kunna bytas, trasig = dålig kontakt = taskig gnista! Skulle tro att problemet ligger här. Får se om jag kan lyckas reparera det hela på något sätt.

Edit: Det heter parallelltwin va när båda kolvarna jobbar upp och ner samtidigt? SÅ fungerar denna motor iaf, alltså ingen 180 graderstwin.

Last edited:
Kawwa skrev:
2081759 Ställde föresten brytarspetsen på 0,5. vettigt eller andra förslag?

Edit: Det heter parallelltwin va när båda kolvarna jobbar upp och ner samtidigt? SÅ fungerar denna motor iaf, alltså ingen 180 graderstwin.

Sitter brytarspetsarna på kamaxeln eller nere vid svänghjulet? Den "Nya" motorn sitter brytarna där nere och har 180 graders vevaxel.
Den gamla har 360 graders vev och brytare på kammen.

Det är väldigt noga hur brytarna ställs in. Dom sköter ju även tändläget.
Ett knep för att få in ett bra grundäge är att vrida in motorn till "F" läget, strax före "T" Lossa brytaren och tryck ihop den till nollspel. Då ska du ha rätt brytar avstånd när du vrider fram motorn ca ett kvarts varv. Och tändläget är rätt. Tändläget är viktigare än brytargapet.

givetvis så finns det risker me egna kopplingar,jag fixerade sladden i batteri cellen men men.......

någon kanske kan prova ute me ett batteri om man kan belasta batteriet entligt min koppling?

men lägger nu till ordet VARNING!

personligen tror jag det funkar att belasta.

sam

Mats757 skrev:
2081998 Sitter brytarspetsarna på kamaxeln eller nere vid svänghjulet? Den "Nya" motorn sitter brytarna där nere och har 180 graders vevaxel.
Den gamla har 360 graders vev och brytare på kammen.

Det är väldigt noga hur brytarna ställs in. Dom sköter ju även tändläget.
Ett knep för att få in ett bra grundäge är att vrida in motorn till "F" läget, strax före "T" Lossa brytaren och tryck ihop den till nollspel. Då ska du ha rätt brytar avstånd när du vrider fram motorn ca ett kvarts varv. Och tändläget är rätt. Tändläget är viktigare än brytargapet.

Brytar spetsen (har bara en) sitter nere vid vevaxeln och har bara en nock (360 graders?)

Tack för tipset om grundläget.

Då så, tack för alla tips! :Bugar

Nu snurrar och tuffar den. En del "amatörmeck" på den som jag rått bot på, tex en egenhändigt monterad returfjäder till "gasspjället" tack vara att den gick segt i retur. Den tog jag bort efter att smort viren och den gick i retur som den skulle :rolleyes:

Den dåliga gnistan berodde på avbrott inne i tändspolen till tändkabeln. Tändkabeln skulle inte gå att ta bort, som jag antog i ett tidigare inlägg, och lite hjälpligt "lagade" jag det genom att skala fram lite ledare och trycka ner mot kontaktytan nere i spolen. Så nu får jag gnista utan problem, den startar tom på startmotorn nu.

Har någon provat att laga ett sådant fel? Jag funderar på att fylla hålet med tenn eller bly och borra ett litet hål, sen löda fast en plåtskruv i tändkabeln och gänga ner i hålet och på så sätt säkerhetställa kontakt. Skall givetvis kolla vad en ny spole kostar innan jag börjar mickla för mycket med "garagerenovering"

Fö så sitter det en Kehin VC förgasare på hojen och på den, efter trotteln, sitter det en liten justerskruv uderifrån. Vad gör den? vad justerar man om man skruvar på den?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT