Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Kantänka är volvo (som går ganska bra) intresserade av en komplett fabrik med personal och allt, för rätt pris?
 
Även om Muller förefallit ha varit den eviga optimisten in i det sista har han nog redan från början haft en konkurs med i beräkningarna och tagit åtgärder för att skydda sin egen förmögenhet innan han ens skrev under köpeavtalet.

Det är väl ungefär kontentan av vad jag skrev. Men personlig konkurs kan han knappast undvika.
 
Nej, och ingen jävel vet hur det hade sett ut om han hade gett fan i att ge sig in i Saab. Kanske hade det funnits en seriös ägare sedan två ägare som hade gjort att arbetarna inte hade haft en så osäker och ovetande situation som nu.

Knappast troligt. GM ville sannolikt inte sälja och framförallt fanns det ingen seriös köpare, om man med seriös köpare menar en biltillverkare utanför Kina. Muller kom helt enkelt in i avsaknad av av "seriösa" spekulanter.
 
Tycker det är sjukt störigt när aftonbladet skriver om personerna som kan förlora jobbet och inte kan köpa julklappar. Vem är så dum att man stannar kvar på ett sådant ostabilt företag?
Hur svårt är det att byta jobb inom samma yrke...
 
Världens Bästa bil går i graven ? Saab 95 Aero


Världens Bästa bil går i graven ?

Saab 95 Aero var väldens bästa Svensson turbo. Innovationerna som ingenjörerna i Trollhättan stoppat in i bilen tyder på genialitet, leklust & spetskompetens. Man upptäckte hela tiden fiffiga, geniala lösningar samma känsla som när jag köpte min första iphone, jag satt & lekte med den i timmar då gränssnittet/menyerna var så snygga & genialt gjorda.
Historiska Saab innovationer över tid visar att de var först med det vi idag ser som självklart bl.a.

1947 Saab 92 introduceras
med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida.
Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som de nästan samtliga
biltillverkare sedan anammat.

1962 Säkerhetsbälte
som standardutrustning. Saab var bland de första biltillverkarna som införde
säkerhetsbälten som standard.

1963 Dubbla
diagonaldelade bromssystem. Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken
att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå
sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller

1969 Ljusautomatik. En
viktig säkerhetsdetalj, eftersom olycksrisken minimeras
då man kör med huvudljuset på under dagtid.

Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms
samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga
knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.

1971 Strålkastartorkare
och spolare. Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus
med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna
för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.

1971 Kraftabsorberande,
självreparerande stötfångare.

Med en självreparerande
stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h
utan att karossen behöver repareras.

1972 Eluppvärmda
säten för komfort och hälsa under vintern.

Sidokrockskydd med skyddsbalkar infördes. Saab var först med att placera förstärkta
skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.

1976 Lambda-sond
och trevägskatalysator. Saab var en av de första biltillverkarna
som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.


Turbo. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och
hållbar nog för att användas i dagligt bruk.
1978 Deformerbar
rattstång. Styrstången i en Saab är konstruerad för att
minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.


Elektrostatiskt kupéluftfilter. Ett elektrostatiskt kupéluftfilter
rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst
för allergiker.

1980 Automatic Performance
Control (APC). Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att
motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.

1981 Vidvinkel
i ytterbackspeglar minimerar den döda vinkeln.

1982 Asbestfria
bromsbelägg. Saab var sannolikt först med att använda
de asbestfria material i bromsbeläggen.

1985 Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.

1991 Saab
Trionic, Saabs egna motorstyrsystem introduceras. Det är ett av världens
mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.


Lättrycksturbo. Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken
även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper
och förbättrad omkörningskapacitet.
Freonfri luftkonditionering Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.

1993 Saab
Safeseat är ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer
inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.


Night panel innebär att instrumenten förutom hastighetsmätaren släcks
ner för att ge en vilsammare mörkerkörning.

1995 Saab Ecopower. Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.

1997 Saab
Active Head Restraint (SAHR) Saab var först i världen med att införa
ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.

Electronic Brake force Distribution (EBD) Ett system som automatiskt fördelar
bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.

Ventilerade stolar. Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde
levereras med ventilerade säten.

2000 Saab
Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för
kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.



Från senaste 95 Aeron: DriveSense FWD (för Aero)
- Aktiv stötdämpning
- Variabel styrrespons
- Nyckelfri upplåsning
- Pilotdisplay (HUD)
- Körfältsvarnare och skyltavläsning (TSR)
(Notera: detta paket begränsar funktionen hos egenskap Adaptiva Bixenonstrålkastare med signaturljus)
- Ljudsystem harman/kardon® Surround Sound
- Bluetooth™ telefonintegreringssystem
- Nyckelfri upplåsning
- Körfältsvarnare och skyltavläsning (TSR)
(Notera: detta paket begränsar funktionen hos egenskap Adaptiva Bixenonstrålkastare med signaturljus)
- Klimatanläggning med tre zoner
- Ljud i baksätet
- Underhållning i baksätet
- Regnsensor för vindrutetorkare
- Innerbackspegel med automatisk avbländning
Ventilerad läderklädsel sport, Jet Black / Kupé: Jet Black
Minnesfunktion för förarstol och ytterspeglar.

Blev en del upprepningar tyvärr.

Motor snål diesel på 190 hk, 400 Nm, att plocka ut den kraften ur en 2 liters diesel är en prestation, bränsle förbrukning stad/landsväg/blandat 8.2 / 4.9 / 6.1 - imponerande !
Värstingen Saab 9-5 Sedan Aero Turbo6 (300) XWD Aut 300hk, 400nm, bränsle förbrukning ungefär som en Turbo Volvo, stad/landsväg/blandat 16.2 / 7.3 / 10.6 dvs. ingen miljöbil men jävligt kul!


osv. osv.

Saab fall började med att få GM som ägare som premierade lönsamhet framför genialitet & spetskompetens - affärsmässigt logiskt, men Saab stagnerade. Samtidigt som GM fick tillgång till ett antal geniala patent. När USA marknaden rasade sålde GM Saab.
Svensken Koenigsegg la ett bud som avvisades som oseriöst.
Saabs totala fall heter Viktor Mueller denne charlatan som sade sig äga bilmärket Spyker som ingen hört talas om. Han säger sig vilja köpa Saab men har inga pengar, kan dock köpa om Sverige går i borgen för ett EU lån från investerings banken 4,2 miljarder....! Vilket Sverige gör...??? Han säger sig ha kapital via en rysk kriminell affärsman i ryggen - Vladimir Antonov. När han misslyckas få Saab på fötter & vill sälja till Kina (vilket jag tror var hans plan från början en form av bolagsplundring)
Att GM stoppade affären är logiskt då Kina är en konkurrent & även en stor sälj marknad för GM & att gå ge bort patenten de förvärvade via Saab köpet är inte affärsmässigt. Då är det bättre att Saab går i graven & GM använder tekniken med eget monopol.

Saab - Vila i frid & må du återuppstå till glädje för oss som älskar Dig.:(
 
Last edited:
Det mindre lustiga är att "innovationerna" som räknas upp ovan i nio fall av tio är något som konkurrenterna hunnit före med.

SAAB 9-5 är en stor, krängande, törstig koloss, med SAAB:s patenterade enorma (fula) baklampor. En bil som gick ur tiden redan innan Facelift 1 (Facelift 2 var bara pinsam).

En bil blir inte premium bara för att man säger att den är det och sätter ett högt pris.
Man kan orda hur mycket man vill om vems fel saker och ting är i SAAB-affären, men faktum kvarstår att produkterna har varit undermåliga i femton år.
 
Det mindre lustiga är att "innovationerna" som räknas upp ovan i nio fall av tio är något som konkurrenterna hunnit före med.

SAAB 9-5 är en stor, krängande, törstig koloss, med SAAB:s patenterade enorma (fula) baklampor. En bil som gick ur tiden redan innan Facelift 1 (Facelift 2 var bara pinsam).

En bil blir inte premium bara för att man säger att den är det och sätter ett högt pris.
Man kan orda hur mycket man vill om vems fel saker och ting är i SAAB-affären, men faktum kvarstår att produkterna har varit undermåliga i femton år.

Kan inte säga det bättre själv så jag håller med.
Att skylla på Muller är bara patetiskt. Han gjorde nog det man kunde. GM var fel källan.
För om det nu var så att SAAB var så fantastiska, varför sålde dom inga bilar? Varken detta år eller 10år bakåt.
 
Tycker det är sjukt störigt när aftonbladet skriver om personerna som kan förlora jobbet och inte kan köpa julklappar. Vem är så dum att man stannar kvar på ett sådant ostabilt företag?
Hur svårt är det att byta jobb inom samma yrke...

Jaellerhur? varför går inte alla dom där 12000 personerna bara till arbetsförmedlingen och skaffar sig något av de där 12000 jobben som väntat, säljer sina 12000 bostäder, köper någon av de där 12000 bostäderna som stått tomma, lämnar sina vänner och bekanta i flytten, och sedan ger familjen varsin ny iPhone i julklapp? sjukt störigt azzå! jag fattar inte! varför?
 
SAAB 9-5 är en stor, krängande, törstig koloss, med SAAB:s patenterade enorma (fula) baklampor. En bil som gick ur tiden redan innan Facelift 1 (Facelift 2 var bara pinsam).

.

Nja, nu var det nog mest MY10+ av 9-5 som On/offroad hade i sin mening, då det nämns saker som XWD och 190hk diesel. Finns inte på den du har i åtanke...
Det enda som är gemensamt mellan den som faceliftades i absurdum är modellbeteckningen mot den som fanns på linan så sent som igår.
 
Oavsett om man hatar eller älskar SAABs bilar så är det jävligt tråkigt att det blir konkurs.
 
Det var det nog kontentan av vad du skrev inlindat i lite bomull. Vilket lands lagstiftning kommer att gälla när man försätter honom i personlig konkurs vet du det?

Nu är jag ute på djupt vatten, men det beror nog på i vilket land man söker. Han är väl boende och skriven i NL, så det borde väl bli där.
 
Nu är jag ute på djupt vatten, men det beror nog på i vilket land man söker. Han är väl boende och skriven i NL, så det borde väl bli där.

Jag har för mig att han bor på Mallorca, men det hindrar ju inte att han inte är skriven i Holland. Det är ju där hans bolag har sitt säte om man kan utgå från det faktum att aktien handlas på deras börs. Finns kanske ytterligare konstruktioner bakom ägandeförhållandena som inte framkommit. Men det finns väl enligt lagstiftningen en ordning hur man går till väga för att sätta en person som Victor Muller i personlig konkurs.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top