Då rök kortena

Status
Ej öppen för fler svar.
Det finns gott om 50-vägar som borde vara 70, så det behöver inte ha varit så farligt, men att köra på bakan med skjuts kanske är lite dumt?

För att få lite balans på denna tråden kan jag berätta att jag har mitt kort kvar iaf!

Jag har också kvar mitt, och då bröt jag ändå mot hastighetsskyltningen! Låg fan kvar i 90 lååååångt efter 110-skyltarna på påfarten. Sedan gjorde jag en FY-burnout i lösgruset! :yoparty

Därefter hann jag ikapp en gammal debadgad BMW (med rostfläckar där badgarna suttit) som fjösade 65 på 70. Donnan som körde gillade inte att bli omkörd, så när jag låg till vänster och drog förbi i sakta mak skrämde hon på något vänster upp skrället till 90. Då frestade det på att bryta mot 30+... men polaren jag skulle köra med i sommar körde om en lastbil i samma trakt för en vecka sedan och är nu cykelchaufför fram till i September eller så, så jag höll mig i skinnet.

Skall inte sådana förare vara försedda med hästkärra så man redan från början kan anta att de inte kan köra bil och att man lämpligen tar en väg via ett annat landskap hem hellre än att köra i närheten av dem?

Detta hade f ö väldigt lite med förstainlägget att göra, men alltid retar det någon som har läst ända hit. ;)

Edit: Men det är jäääävligt skönt att köra igen efter två veckor av fint hojväder utan att kunna köra p g a att en kallelse till operation man väntat på hela jävla vintern givetvis kommer så fort asfalten börjar titta fram! Håll i korten gubbar och gummor, man blir knäpp av att inte kunna köra! :tummenupp

Last edited:
Blir du ofta stoppad när du kör med lastbilen? Har jobbet kontakt med körkortsregistret? Jag hade inte berättat att jag blivit av med kortet.
Nu har jag lyckats behålla mitt ett antal år men eftersom jag bor 4 mil från mitt arbete och det inte finns lokaltrafik så har jag kört varenda gång jag varit av med kortet. Inget jag tycker är tufft eller så men jag har inget val. Jobbar jag inte så går jag under. Det gäller bara att välja rätt bil eller mc att köra med som inte väcker uppmärksamhet och som är tillräckligt snabb ifall att man skulle köra in i en kontroll. Ni som gnäller, vad har ni för motorcyklar? EU mopeder eller? Jag tror inte att det finns någon som inte har kört för fort någon gång. Erland.

Tråkigt att höra!
Själv vart jag av med mitt kort samma vecka förra säsongen. Kom körande på en landsväg, 90 var det skyltat innan kurvan vart det 70 och direkt efter kruvan 50 för det var en utfart för en kyrka. Så precis när jag kommer runt kruvan och ser 3 personer stå på nåt konstigt vis vid vägkanten i diktet på båda sidorna och funderar om det hänt en olycka så skjuter de mig med laser som jag inte märkte då. De vinkar in mig och jag stannar fint. De ber mig om körkort och vill att jag blåser i alko-testet. Dum som man är och vill vara samarbetsvillig så de inte börjar tjaffsa om sliponets db nivå eller annat på hojen så räcker jag över körkortet och blåser för att få åka vidare så snabbt som möjligt. När det är klart så säger de "ja det där gick lite fort" nä säger jag. Nekar allt och vägrar skriva på, var helt paff att de skjutit på mig. Men det var ändå för sent för ville ha tillbaks körkortet men de vägrade. Åkte hem och inte stannat för snuttan en enda gång efter det :) Hade åkt 94km/h på 50 väg påstod de, kortet borta i 3 månader och 4000kr i böter. Hade ni vetat hur vägen ser ut så inser ni hur sjukt det är att det ens ska vara 50 där. Och ni moral-lottor kan behålla era åsikter för er själva, bryr helt enkelt mig inte om vad ni har för moral ang. detta.

Så i efter hand när jag tänker tillbaks så gjorde de fan inge nytta alls förut om att dra in 4000kr till statskassan, inget annat!

Blir du ofta stoppad när du kör med lastbilen? Har jobbet kontakt med körkortsregistret? Jag hade inte berättat att jag blivit av med kortet.
Nu har jag lyckats behålla mitt ett antal år men eftersom jag bor 4 mil från mitt arbete och det inte finns lokaltrafik så har jag kört varenda gång jag varit av med kortet. Inget jag tycker är tufft eller så men jag har inget val. Jobbar jag inte så går jag under. Det gäller bara att välja rätt bil eller mc att köra med som inte väcker uppmärksamhet och som är tillräckligt snabb ifall att man skulle köra in i en kontroll. Ni som gnäller, vad har ni för motorcyklar? EU mopeder eller? Jag tror inte att det finns någon som inte har kört för fort någon gång. Erland.

Jag gjorde också så när jag blev av med kortet, men körde "uppkörningsmässigt".:tummenupp

Man bör dock vara medveten om att körning under spärrtiden definitionsmässigt är GROV olovlig körning - inte bra att åka fast alltså.
Det är värre än att tex köra bil med A-kort eller MC med B-kort.

Enklare att bara åka igenom kontroller, de brukar bara vinka lite glatt. Dock inget ser för jag har säkerligen fått en fluga i ögat eller att solen var besvärlig.

Enklare att bara åka igenom kontroller, de brukar bara vinka lite glatt. Dock inget ser för jag har säkerligen fått en fluga i ögat eller att solen var besvärlig.

Du menar att dom inte bryr sig om man struntar i polismans tecken och puttrar vidare? :va

2 veckor efter att jag blev av med kortet senast körde jag igenom den största kontroll jag nånsin sett på E22 vid Gårdstånga. Klockan var 2 på natten så jag blev rejält förvånad när det stod bilar på bägge sidor och fullt med poliser med röda lysrör som vinkade in de få bilar som var ute vid den tiden. Jag saktade ner rejält, hälsade på poliserna och gled förbi. Så fort vägen svängde var det järnet och jag hann aldrig se om någon körde efter mig. Jag tog nästa avfart och höll tempot uppe tills jag hade bytt väg flera gånger. Efter det använde jag en bil som ser ut som alla bilar och tog det lugnt tills jag fick lappen tillbaka. Åker man för fortkörning för tätt inpå en tidigare efter att man fått tillbaka körkortet så dubblar dom spärrtiden. Jag vet inte om det är 2 år som gäller. Erland.

Hehe intressant läsning, är ni ett gäng pensionärer? Tycker inte att runda 80 med fz1:n känns som "fort"... damen ifråga var viktigare än kortet så valde att stanna...

Summan som är lärd är att tjejer bara förstör:D *ironi*

80 är inte så mycket egentligen, men på 50-vägar kan det vara en hel del då dessa vägar (för att inte tala om 30-vägar) ofta har tät bebyggelse runtomkring sig och gott om dolda faror. Jag kör sällan särskilt mycket för fort (brukar hålla mig under 30 över skyltad hastighet just för att jag inte vill bli av med kortet), men 50- och 30-sträckor kör jag aldrig för fort på alls eftersom de brukar vara skyltade så av en anledning.

Surt att du blev av med kortet, men jag kan inte riktigt tycka synd om dig:)

Jag gjorde också så när jag blev av med kortet, men körde "uppkörningsmässigt".:tummenupp

Man bör dock vara medveten om att körning under spärrtiden definitionsmässigt är GROV olovlig körning - inte bra att åka fast alltså.
Det är värre än att tex köra bil med A-kort eller MC med B-kort.

Det verkar vara värre att köra bil än mc utan behörighet? :confused: :va

Bifogat

• tj.jpg
    tj.jpg
    60 KB · Visningar: 374
Sporthoj.com är inte som förr....
.
Nostalgia%20Motivational%20Poster.jpg

ja e själv lastbilschaffis å ja brukar tänka efter om de e värt å bli av me kortet för å synda lite,de e väl en anledning till att man kör en hoj som e ett helvete å sitta på i över 120:D

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey