Då klota man nya hojen på Bulten då =(

* * * * Och inte satte jag ner foten heller, jag stannade, med bägge fötterna på fotpinnarna, och DUNK, välte rätt ner i en snödriva. Stilfullt. :brinnerup * * * *

Fantastiskt! Är på vippen att sno den som signatur! :tummenupp

Fast... lät det verkligen "dunk"? Borde det inte ha varit mer i stil med "TjOFFssssssss - tick -ssssss - tick - ssssssss - tick -sssss - tick - ssss....

:D

Att det sedan är olagligt att lasta så mycket att det ramlar av från
lasset är det ju nästan ingen lastbilschaufför som bryr sig om.

Det behöver inte handla om överlast utan är i många fall så enkelt som "vanligt spill"...
Jag har själv varit där med släp och hämtat sand och singel. De lastar med hjulastare och när de häller sand på flaket är det lätt att det spills uppe på flakets kanter, på hjulhusen och på balkarna som draganordningen sitter på...
...och när man sedan åker väg ramlar det av vid första riktiga inbromsning/sväng, vilket i det här fallet är just i den korsningen. Även om det inte är stora mängder så "många bäckar små"...

Jag var där och körde för några veckor sedan. Det var rätt självklart att man klotar där om man drar på med tanke på hur vägen såg ut...Bra att du klarat dig åtm...fast ska man var vara gnällig så såg du ju i vilket skick vissa bitar av Bulten är. Ny hoj, kanske halvkass form efter vintern, ...det var väl något du ändå innerst inne räknat med skulle kunna hända. Jag tror inte att Bulten är så bra väg att "köra in sig" på efter en lång vinter ...

Som sagt...tur att du är ok och hoj...tjaa...lite onödiga kostnader men det är ju ändå bara pengar ;)...

Last edited:
Det behöver inte handla om överlast utan är i många fall så enkelt som "vanligt spill"...
Jag har själv varit där med släp och hämtat sand och singel. De lastar med hjulastare och när de häller sand på flaket är det lätt att det spills uppe på flakets kanter, på hjulhusen och på balkarna som draganordningen sitter på...
...och när man sedan åker väg ramlar det av vid första riktiga inbromsning/sväng, vilket i det här fallet är just i den korsningen. Även om det inte är stora mängder så "många bäckar små"...

Att det sedan är din skyldighet att sopa bort det innan du åker från
tippen kanske är nåt du inte visste ?

Kör lastbil själv och har fått säga till ett antal ggr till lastmaskinsförarna
att lägga lasset rätt på bil&släp men likväl är det mitt ansvar att inget
ramlar av lastbilen.
Det innebär att jag får ta sop och spade och klättra runt innan jag
kan åka därifrån men eftersom det inte delas ut några kännbara straff
så får vi räkna med att ett par personer går åt varje år pga det...

Att det sedan är din skyldighet att sopa bort det innan du åker från
tippen kanske är nåt du inte visste ?

Hade faktiskt inte en susning även om det låter rimligt. Och som med så mycket annat är det väl så att även om vissa vet en sak så är det inte alla som orkar bry sig.
De flesta av oss ved vad de där runda skyltarna med siffror på betyder men få av oss bryr oss sådär överdrivet mycket.

Att sitta på ett sporthojsforum och moralisera över att någon inte borstat bort lite spilld sandlådesand från hjulhusen på släpvagnen är att kasta sten i glashus, även om jag personligen lär se till att sopa bort sand om jag någon gång skulle hämta det igen...

Hade faktiskt inte en susning även om det låter rimligt. Och som med så mycket annat är det väl så att även om vissa vet en sak så är det inte alla som orkar bry sig.
De flesta av oss ved vad de där runda skyltarna med siffror på betyder men få av oss bryr oss sådär överdrivet mycket.

Att sitta på ett sporthojsforum och moralisera över att någon inte borstat bort lite spilld sandlådesand från hjulhusen på släpvagnen är att kasta sten i glashus, även om jag personligen lär se till att sopa bort sand om jag någon gång skulle hämta det igen...

Kanske formulerade meningen lite dumt, jag läste på nåt sätt in att
du var yrkeschaufför därav den lite hårda tonen men moraliserade
gjorde jag inte, jag är mest irriterad på yrkesfolk som inte gör som dom ska och att vi som hojåkare får problem pga det.

Att vi glömmer bort vad det står på skyltarna titt som tätt gör dock
inte att så många andra får problem av det.

Last edited:
De flesta av oss ved vad de där runda skyltarna med siffror på betyder men få av oss bryr oss sådär överdrivet mycket

Föraren är ALLTID ansvarig för att lasten är korrekt säkrad, det spelar ingen roll vem som har gjort det för i slutändan är föraren ansvarig.

Kanske formulerade meningen lite dumt, jag läste på nåt sätt in att
du var yrkeschaufför...

Föraren är ALLTID ansvarig för att lasten är korrekt säkrad, det spelar ingen roll vem som har gjort det för i slutändan är föraren ansvarig.

Jag är allt annat än yrkeschaffis.. Jag var där och hämtade två lass sand och ett lass singel när jag byggde en stödmur på tomten...

Som Dahlgren säger är det väl självklart att man ansvarar för sin last men jag har svårt att tro att särskilt många reflekterar över spilld sand på hjulhus och vagnens sidor...
Det är väldigt intuitivt att dubbelkolla lasten när man lastat virke på taket eller fyllt en vagn med bråte till återvinningsstationen eftersom en tappat säck med kompost kan orsaka en redig olycka. Samma intuitiva agerande gäller knappast när Svensson(och knappt ens yrkeschafförer) har fått lite sandspill på kanterna... Sandspillet på en bil eller ett släp lär knappast orsaka en olycka, till skillnad från en tappad säck, men många bäckar små som sagt...

Och visst, föraren är ansvarig, men föraren är ansvarig för att hålla hastigheten med... och med tanke på vår hastighetsmoral är det återigen sten i glashus att "go apeshit" över att folk glömmer/förtränger/ignorerar sandspill som hamnat på andra ställen än på flaket när de varit och lastat sand. Vi får nog snarare försöka lära oss var sandtagen finns och var spillet kan finnas på samma sätt som jag räknar med att en mötande hoj kan hålla hög hastighet eller att en BMW i vänsterfilen framför mig kan kasta sig in i min fil utan att ens snudda blinkersreglaget...

Som jag brukar säga till min kära sambo:
- "På hoj brukar jag vara ganska ödmjuk när bilister bommar högerregeln för att hävda sin rätt och visa att en billist gör fel kostar mer smärta än vad stoltheten tjänar på demonstrationen!"

Jag fattar inte hur du lyckats ha sönder hojen så pass mycket av att ha svängt in där... Klantigt minst sagt :va. Låter mer som du lagt den ner efter gasat lite för hårt på grus. Min hoj såg ut som din efter låst frambromsen i 60-70 :näsblod

Alltid tråkigt när kåpor och dylikt går åt helvete. Men de går ju snabbt att fixa. Om jag var du skulle jag ha lite is i magen och vänta och se runt. de säljs ju orginalkåpor lite då och då här.

Kinaskräp med passform som skit tycker jag inte du ska slänga på hojen.

Posta en bild så vi får se hur skönheten ser ut nu

Kallt i backen idag o han hade nya däck, ett litet gaspådrag resultera med 3varv med honom på hojen, helt sjukt såg d ut. Skada nacken o axeln mer vet vi inte än.

föresten d va nån som ville se bild, denna bild är den enda jag har tagit efter kraschen, är ju inte direkt en bra vinkel men men

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    156.7 KB · Visningar: 312
Den ser ju knappt ut att vara trasig. ;) Om du nu tvunget ska ha nya kåpor rekommenderar jag auctmarts kåpor till CBR för vettig passform om du inte redan beställt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph