Då damp räkningen ner (SMC)

Se där, branchen reglerade det där helt själv utan att alla skoterägare betalade till en organisation...

Med idiotmodeller menar jag alla ensitsiga skotrar med tre meter lång matta och kammar som garanterat räfsar sönder mossan även en snörik vinter.
Såna där med ett tillslagsvarv på variatorn som garanterar att man gräver fram ett dinosauriskelett varje gång man startar, som endast är byggda för att köra sönder hängdrivor på fjälltoppar och inte har något annat vettigt användningsområde.... typ...

Men som med allt annat är det ju främst ägarna det är fel på, skotrarna skulle ju inte säljas om det inte fanns puckon som köper dom.

Ja, dom blir ju inte bättre än sina ägare precis så.
Och puckon tycker jag väl är ett hårt ordval, snöskoter är ju som att åka hoj, ett meningslöst nöje, för de allra flesta.
Jag tror att du som tillverkare skulle ha svårt att sälja en snöskoter som har samma design som för 20 år sedan.
Dom som vill ha en retro-maskin, dom köper en riktigt, ingen efterkonstruktion.
Men det kanske kommer vem vet?
Jag tycker alla dom där argumenten kvalar in på motorcykel också, det finns inte många som har ett "vettigt användningsområde", man åker ju för att det är kul.
Så länge det finns puckon som drar på sig ett skinnöverdrag mitt i sommaren, byter ut hjärnan mot hjälmen, och sätter sig på en fruktansvärt övermotoriserad sporthoj...så kommer ju också dom att säljas...eller.. :va
 
Deeeeet var optimistiskt. Här finns ett helt kansli som företräder många tiotusentals medlemmar, som har resurser att driva påverkansarbete gentemot myndigheter och politiker, som kan arbeta med opinionsbildning i media och internationellt.

Så du tror att om allt det arbetet bara försvann, då skulle det inte märkas?
Jag tror inte på din slutsats ...
 
Vi hade ju ett "frivilligt importstopp" på 60hk på snöskotrar från 1981 och en bit in på 90-talet.

Lite mer skoter-OT...

Visst fanns det ett förslag för tio-tjugo år sen, att skoterns regnummer skulle vara intryckt i mattan? Lika fantastiskt dumt som förslaget om spårbar GPS i varje reggat fordon på vägarna! Som att ha en statlig kontrollant i baksätet!
 
Allt du nämner är finansierat genom skatt. Med ett skattetryck om 43,9% så förväntar jag mig att det fungerar. Jag jobbar mer än två dagar i veckan för det. https://www.ekonomifakta.se/fakta/s...verige-och-internationellt/?graph=/389/1/all/
För övrigt får alla i dessa sektorer lön för mödan. Hade de inte fått någon lön hade ytterst få vägarbetare dykt upp. Det gör dem inte till hjältar, bara vanliga arbetare som ingått avtal med en arbetsgivare.

Jag hoppas detta forum har högt nog i tak för att ifrågasätta både skattetryck och medlemsavgifter till SMC. I mitt tidigare inlägg ställde jag en fråga. Den var inte retorisk utan genuin - jag vill veta. Om jag får veta kan mina slutsatser ändras. Jag har haft fel många gånger.

Det är korrekt. Poängen var att allt detta har kommit till genom att människor engagerat sig tillsammans. Inget som funnits med automatik sedan hedenhös.

Går du bara hundra år tillbaka så såg inte samhället ut på det viset. Och det är ingenting annat än engagemang som ändrat på det.

När det gäller föreningar som SMC så skulle jag nog säga att det inte finns NÅGON förening i hela världen som gör lika mycket för främjandet av motorcyklismen, trafiksäkerheten och möjligheten att tex köra på bana med försäkrad motorcykel.
 
Lite mer skoter-OT...

Visst fanns det ett förslag för tio-tjugo år sen, att skoterns regnummer skulle vara intryckt i mattan? Lika fantastiskt dumt som förslaget om spårbar GPS i varje reggat fordon på vägarna! Som att ha en statlig kontrollant i baksätet!

Det var nog någon pellejöns som lyfte det förslaget och det slogs ju upp stort i skotertidningarna (men knappast någon annanstans).

Jag har nog inte ännu landat i någon slutsats om det var skämt eller allvar med tanke på den praktiska sidan av saken...
 
Jag har kollat igenom siffrorna lite snabbt.
Personalkostnader för 14 man på kansliet står för 40% av intäkterna.
10% av intäkterna, 2,4 miljoner, går till IT. Budgeterat att öka till över miljoner året efter.
En miljon i marknadsföring. Lika mycket för instruktörsverksamheten.
5 miljoner, 20% av intäkterna, för tidningen.

Vad består de kopiösa IT-kostnaderna av? Hur stor påverkan kan göras av 14 man från kansliet i Dalarna? Varför lägger man inte mer pengar på instruktörerna? Hade det inte varit effektivare att driva det med ett större ”kansli” utspritt över hela Sverige med många som jobbar lite, men idéellt? Engagemanget verkar ju inte tryta. Det borde gå att lösa med en IT-lösning för under 4 millar. Folk som avstår arbete kan ju få en schablonsumma om de kan visa på uttag av semester eller löneavdrag. Det finns typ 16 millar i kassan. Vad ska man göra av dem? Så många frågor...
 
Jag har kollat igenom siffrorna lite snabbt.
Personalkostnader för 14 man på kansliet står för 40% av intäkterna.
10% av intäkterna, 2,4 miljoner, går till IT. Budgeterat att öka till över miljoner året efter.
En miljon i marknadsföring. Lika mycket för instruktörsverksamheten.
5 miljoner, 20% av intäkterna, för tidningen.

Vad består de kopiösa IT-kostnaderna av? Hur stor påverkan kan göras av 14 man från kansliet i Dalarna? Varför lägger man inte mer pengar på instruktörerna? Hade det inte varit effektivare att driva det med ett större ”kansli” utspritt över hela Sverige med många som jobbar lite, men idéellt? Engagemanget verkar ju inte tryta. Det borde gå att lösa med en IT-lösning för under 4 millar. Folk som avstår arbete kan ju få en schablonsumma om de kan visa på uttag av semester eller löneavdrag. Det finns typ 16 millar i kassan. Vad ska man göra av dem? Så många frågor...
Min fetning ovan..

Är för övrigt inte medlem i någon förening, varken facket eller svenska kyrkan, längre.

Det förvånar mig inte. Det är konstigt att du förväntar dig eller i bästa fall hoppas på att andra ska engagera sig och ställa upp ideellt.:va

Finns det någon organisation av den storleken som har ett billigare och fortfarande funkis it-system?

Folk som avstår arbete kan ju få en schablonsumma om de kan visa på uttag av semester eller löneavdrag.

Det blir rätt kvickt en konversation med skattmasen som jag inte tror att du vill ta. Eller någon annan för den delen heller.
I praktiken är resersättning och vissa traktamentesliknande ersättningar det enda som som kan betalas ut i kontanter. Vissa naturaförmåner som kost och logi är också Ok men det kan man ju inte betala dagisavgiften med eller en pava på systemet heller.
 
Min fetning ovan..



Det förvånar mig inte. Det är konstigt att du förväntar dig eller i bästa fall hoppas på att andra ska engagera sig och ställa upp ideellt.:va

Finns det någon organisation av den storleken som har ett billigare och fortfarande funkis it-system?



Det blir rätt kvickt en konversation med skattmasen som jag inte tror att du vill ta. Eller någon annan för den delen heller.
I praktiken är resersättning och vissa traktamentesliknande ersättningar det enda som som kan betalas ut i kontanter. Vissa naturaförmåner som kost och logi är också Ok men det kan man ju inte betala dagisavgiften med eller en pava på systemet heller.
Bara för att jag inte engagerar mig i en förening så betyder det knappast att alla är som jag. Jag ser mycket engagemang bara här på forumet. Om det engagemanget inte finns i landet och det bara finns hos 14 man i Dalarna så har jag fel.

Igen, vad består de fyra miljonerna av? Jag har sett mängder med företag med fungerande IT-system som inte lägger 10-20% av omsättningen på IT. Det handlar om nästan 300k/anställd. Jag kan såklart namedropa flera företag men jag tror inte det tillför något. Finns garanterat flera organisationer som har högre IT-kostnader än så men jag tycker ändå det är fel.

Helt korrekt, jag tycker skattmasen ska bli inblandad då det är lön. Jag har inte påstått att det ska vara skattefritt. Anledningen till att jag skrev schablonbelopp är just för att det inte ska göra anspråk på lönebortfall. Vissa tjänar noll, andra multum. Men det borde utgå en ersättning.
 
En stilla undran, utan att på något vis ifrågasätta smc's arbete, det har jag alldeles för lite på fötterna att tycka nåt om:
Får man inte rätt så mycket skrivmaskiner, fax och porton för 4 miljoner?
 
Lite mer skoter-OT...

Visst fanns det ett förslag för tio-tjugo år sen, att skoterns regnummer skulle vara intryckt i mattan? Lika fantastiskt dumt som förslaget om spårbar GPS i varje reggat fordon på vägarna! Som att ha en statlig kontrollant i baksätet!

Det var säkert SMC som stoppade det med, om man frågar dom...

Tyvärr skulle jag säga, det skulle vara lättare att hitta stulna skotrar, och idioter som kör kors och tvärs i skogsplantager och över folks gräsmatta om dom hade lämmnat regnummer
 
Det var säkert SMC som stoppade det med, om man frågar dom...

Tyvärr skulle jag säga, det skulle vara lättare att hitta stulna skotrar, och idioter som kör kors och tvärs i skogsplantager och över folks gräsmatta om dom hade lämmnat regnummer

Ja, eller så gasar de än jävligare för att ha spinn på mattan hela tiden?! :hihi
 
Det var säkert SMC som stoppade det med, om man frågar dom...

Tyvärr skulle jag säga, det skulle vara lättare att hitta stulna skotrar, och idioter som kör kors och tvärs i skogsplantager och över folks gräsmatta om dom hade lämmnat regnummer
Jag vet inte om du har någon egen skoter eller vad du har för erfarenhet av sådana. Hur menar du att regnr skulle synas, med ett avtryck i mattan? Alltså kör du i lössnö blir det väl absolut noll och intet nåt läsbart överhuvudtaget! 150-300 hk lämnar bara en ränna..
Att skotrarna skulle ställa till med så ohyggligt mycket skador på gräsmattor och planteringar är en myt! Vi har inte ont om skog i detta landet om vi säger så. En stadsjuppie på sin mtb skadar mångfalt mer, men det är tabu att nämna.
Om smc stoppat nåt förslag på att stansa in regnr i offroaddäck vet jag ej, men det vore ju lika oläsbart som ovan nämnd matta!
 
Jag vet inte om du har någon egen skoter eller vad du har för erfarenhet av sådana. Hur menar du att regnr skulle synas, med ett avtryck i mattan? Alltså kör du i lössnö blir det väl absolut noll och intet nåt läsbart överhuvudtaget! 150-300 hk lämnar bara en ränna..
Att skotrarna skulle ställa till med så ohyggligt mycket skador på gräsmattor och planteringar är en myt! Vi har inte ont om skog i detta landet om vi säger så. En stadsjuppie på sin mtb skadar mångfalt mer, men det är tabu att nämna.
Om smc stoppat nåt förslag på att stansa in regnr i offroaddäck vet jag ej, men det vore ju lika oläsbart som ovan nämnd matta!

Det fanns faktiskt som förslag. Om du läser mitt inlägg längre upp, så...
 
Alltså kör du i lössnö blir det väl absolut noll och intet nåt läsbart överhuvudtaget! 150-300 hk lämnar bara en ränna..

Ehh, ja, det är just det som är problemet, men någon meter eller två kanske mattan inte spinner...

Att skotrarna skulle ställa till med så ohyggligt mycket skador på gräsmattor och planteringar är en myt! Vi har inte ont om skog i detta landet om vi säger så. En stadsjuppie på sin mtb skadar mångfalt mer, men det är tabu att nämna.

Ställer inte till med skada, men lämmnar bara en ränna????

Jag har släktingar som är skogsägare, när ett tiotal lössnömaskiner har grävt om varenda snöflinga på en plantering brukar inte så många plantor vara vid liv till våren.

På en motsvarande plantering där det inte har körts skoter ser det annorlunda ut.

Varje vinter är det minst en idiot som kör över min gräsmatta, vid sommartsugan var det massor, vid släktgården ännu fler.

Där jag bodde som barn, inne i ett villakvarter, var det varje vinter några idioter som körde över samma tomt varje vinter, trots avspärrningsband och skyltar.

Han som bodde där tröttnade och grävde bort en meter av deras skoterspår och ställde ner en kärve av ihopsvetsade vinkeljärn, och pudrade lite snö över.

Han kom hem till en övergiven snöskoter på tomten, som han drog in i garaget.

Jag själv har ett enormt behov av att anlägga ett jordplan av ståltråd runt min gård, på en och en halv meters höjd ungefär, jag har inte gjort det än, men jag kommer att bli synnerligen förbannad om någon kör ner det för mig.
 
Igen, vad består de fyra miljonerna av?

Bl.a. byte av affärssystem och webflytt - kunde jag läsa mig till på de 10 sekunder det tog mig att tanka hem och söka på " IT" i deras årberättelse. För mig låter det som konsultkostnader. T.ex. Monitor ERP vet jag tar ca 4,000 per timme som konsult.
 
Bl.a. byte av affärssystem och webflytt - kunde jag läsa mig till på de 10 sekunder det tog mig att tanka hem och söka på " IT" i deras årberättelse. För mig låter det som konsultkostnader. T.ex. Monitor ERP vet jag tar ca 4,000 per timme som konsult.
Det finns 231 träffar På it i det dokumentet. Resultat 40 är det första som faktisk handlar om IT. Bra jobbat på 10 sekunder.

Jag har själv varit delaktig i både webflyttar och byte av affärssystem på mina arbetsplatser. Realistisk summa för det, i en pyttepytteliten organisation som SMC är ungefär en tiondel av de drygt 4 miljonerna. Det stämmer säkert att firman du nämner tar 4000kr timmen dock är det verkligen inte standard. Runt en fjärdedel är det normala. Oavsett så så skulle det innebära att en man var inhyrd på heltid. Tveksamt. Dessutom har de en heltidsanställd IT-kille.

Tog mig också friheten att kolla lönerna på kansliet på denna ideella organisation. Som i de flesta ideella organisationer handlar det om miljonlön för toppen och dubbel marknadsmässig lön för nästan alla övriga.... snittlön på över 60k/månad. Många av dem bor inte ens i närheten av kansliet för övrigt.

Betala ni men jag skippar nog. När man ser hur så stor andel av medlemmarnas pengar som går rakt ner i fickorna på överbetalda anställda och extrema kostnader för teknikprylar samtidigt som så lite går till kurser och annat innehåll blir man illamående.
 
Om du verkligen är intresserad så kollar du bara på hemsidan och respektive årsberättelse så kan du själv läsa vad SMC gör med pengarna.

Äh, jag länkar så behöver du inte anstränga dig att leta:

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/Verksamhetsberattelse/



För övrigt så erbjuder de flesta av de stora försäkringsbolagen SMC rabatt så har du ett annat bolag än Svedea så har du förmodligen missat lite stålar genom åren...
Jag kan bara se att Svedea och Bilsport har SMC-rabatt. Du hävdar att de flesta stora försäkringsbolaget har det. Hittade du på det eller kan du tala om tre-fyra försäkringsbolag till som har det?
 
Men... ni som inte är medlemmar, och inte vill vara det. Släpp det. Sluta gnälla. Lägg ned. Blir trött på att läsa gnälliga inlägg.

Det är ganska många av oss som tycker att det som SMC gör är bra. Att det är värt 500 spänn. Rentav lite till - i värsta fall.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top