Därför kommer inte publiken på RR-tävlingar

Vi i LMS har en pressansvarig som inför vårat SM skickar ut info och fribiljetter till flera tidningar samt radio- och tv kanaler. Hittills har vi lyckats få ut radio två gånger och tv en gång. Corren brukar göra ett reportage om Fredde Watz varje år.

Vi brukar försöka hinna med att stå på något torg eller köpcenter inför varje tävling, problemet är att hitta folk och hojar som har tid att ställa ut.

Till i år kommer vi även göra ett försök med publikvärdar, man får en guidad tur genom depån, snacka lite med förarna, kolla närmre på hojarna. Förhoppningsvis gör det att man lättare hänger med i racen när man vet att han där har jag snackat lite med, han va trevlig!

Vi hoppas på att detta ska ge lite fler besökare till vår tävling! :)

Huvet på spiken!
Kan man "identifiera" sig med föraren så följer man och blir intresserad av hur det går för han... så där är A och O och vad jag anser är poängen med att stå på torget och visa hojen.
Förra året (eller om det var året innan) så var det ett jippo på Kungsträdgården (Sthlm) där många av teamen stod och visade upp sig och pratade om sporten osv, TV4 var där och körde lite inslag i morgontv. Kommer inte ihåg vem det var men Backlund eller Pappunen hade en hoj i ställning som visade nedläggningsvinkeln som man fick provsitta/ligga för att få lite känsla också.

Just sånt är vad många vill se och det gör att man sedan försöker se det på TV eller komma och se det live.

Själv har jag varit en dålig besökare men det kommer öka ju äldre grabbarna blir (2,5år respektive 1år). Som det är nu så blir det ca 3h enkel resa i bil för att stå och höra "pappa, jag vill hem" efter 30min.
 
Till i år kommer vi även göra ett försök med publikvärdar, man får en guidad tur genom depån, snacka lite med förarna, kolla närmre på hojarna. Förhoppningsvis gör det att man lättare hänger med i racen när man vet att han där har jag snackat lite med, han va trevlig!
Kanonidé :tummenupp Kommer man göra något liknande på rookiehelgen också?
 
Då är det väl så enkelt att förarna antingen är stormrika och blyga så det varken vill ha sponsorer eller publik, eller så är det vara för lata/ego för att lägga den tiden på PR.
Vi som bor 25 mil från närmsta bana, dvs de flesta i Stockholm, kan säkert också fixa en tillställning i något köpcentrum men jag tror det är bättre och lättare att börja i banornas närområde. De som bor runt tex Göteborg skulle kunna stå någonstans helgen innan Falkenberg osv.
 
Vi som bor 25 mil från närmsta bana, dvs de flesta i Stockholm, kan säkert också fixa en tillställning i något köpcentrum men jag tror det är bättre och lättare att börja i banornas närområde. De som bor runt tex Göteborg skulle kunna stå någonstans helgen innan Falkenberg osv.
Jag håller med! Det är lätt att skylla på att det är så långt till närmsta bana härifrån, och därför är det ingen vits med att göra något här. Men eftersom majoriteten av oss bara syns på plats så är det svårt att fånga medelsvenssons om dom måste sitta i bilen 4-5h för att åka och kolla på oss. Bor man i Linköping, Karlskoga, Falkenberg osv är det mycket enklare att svänga förbi banan mer av nyfikenhet, och det är ju dom vi vill åt, dom som inte är redan inbitna. Ingen åker ju tvärs över Sverige för att se om dom gillar att kolla på hockey, fotboll, golf eller någon annan bollsport.

Men självklart ska vi ju synas och höras ändå :tummenupp Tex synas med URL, ha uppdaterade hemsidor med racerapporter osv gör ju att folk här på "hemmaplan" kan följa oss också!

Kanske läge att försöka visa upp oss här i stan igen? Jag kan dyka upp med hoj och ställ och ljuga om hur snabb jag är :)
 
Kanske läge att försöka visa upp oss här i stan igen? Jag kan dyka upp med hoj och ställ och ljuga om hur snabb jag är :)
Min hoj har ett par skrapmärken på kåporna så den platsar nog inte i den bild av RR som en del vill visa upp ;)

Men det hade varit kul att visa upp sig någonstans, kanske med en TV i bakgrunden som visar lite filmer som vi tagit själva ombord osv.

Men helt ärligt känns det lite konstigt att betala för en produkt och samtidigt vara den som gör reklam för den :va
 
En sak som inte ska glömmas är tydligare siffror på hojarna. Som det är nu är det nästan helt omöjligt för en besökare att veta vem som är vem. Det nämndes speedway i tråden, 1 minuts koncentration och 4 färger att hålla koll på per race. Jämför det med 30 förare som nästan ser likadana ut med obefintliga siffror, hur ska publiken kunna se vem som är vem? Börjar det sedan varvas så blir det stört omöjligt att hålla koll på det som besökare. Anderstorp med sina radiosändningar är ju guld för nybörjare, framför allt om det meddelas att det finns radio så man tar med sig sina hörlurar till mobilen

För det är ju nya besökare som ska kunna hänga med, dom närmaste sörjande vet ju redan hur alla ser ut.
 
Min hoj har ett par skrapmärken på kåporna så den platsar nog inte i den bild av RR som en del vill visa upp ;)

Men det hade varit kul att visa upp sig någonstans, kanske med en TV i bakgrunden som visar lite filmer som vi tagit själva ombord osv.

Men helt ärligt känns det lite konstigt att betala för en produkt och samtidigt vara den som gör reklam för den :va
Varför måste vi måla upp något perfekt? Är det inte det som skrämmer folk från att börja med RR, att det är skitdyrt (jojo, men det finns grader), att man måste ha en spretans hoj med ALLT på, och att man måste vara i Rossi-klass? Lite av grejen vore ju att visa att "vi" är som alla andra, hur enkelt det egentligen är att börja, och hur jävla kul det är :tummenupp

Men annars håller jag med fullständigt :tummenupp Fast på Anderstorp gav det ju lite avkastning att ragga publik!
 
Kanonidé :tummenupp Kommer man göra något liknande på rookiehelgen också?

instämmer, redan vid insläppet kan man informera om att "killarna i grön väst" är guider som gärna berättar om sporten och visar runt i depån.
 
Jag åker på race när tillfället ges och då även på WSBK OCh MotoGP oftast på Assen. Det som är tråkigt i Sverige när man är på race ( oftast Gälleråsen ) så är man som publik utskickad i långt ifrån händelsernas centrum.
Då när alla huvud sponsorer och företag har tagit plats finns inga läktarplatser eller andra vettiga platser kvar för att se och uppleva loppen. Om man jämför med tex. Assen så finns det Jumbotron skärmar att titta på, Om man bokar biljetter i tid kan man sitta på läktaren och samtidigt se depåverksamheten och titta på Jumbotronen. Detta ger en helt annan känsla än när man sitter 100 meter ifrån på en kortända uppe i buskagen. Om man vill se lite av loppen på Gälleråsen tar jag med mig en fågelkikare!
 
Men helt ärligt känns det lite konstigt att betala för en produkt och samtidigt vara den som gör reklam för den :va

Du får ju oftast det du betalar för, men sedan promotar du dig själv i den produkten för att andra människor ska betala för att få se dig köra, som på sikt kan göra produkten mer givande för dig som konsument och förhoppningsvis billigare. Sedan kanske din insats lyckas fånga intressen som leder till nya utövare...och om dessa vaggas in till att promota både sig själv samt sporten så kanske hjulet börjar snurra fortare och fortare...

Min hoj har ett par skrapmärken på kåporna så den platsar nog inte i den bild av RR som en del vill visa upp ;)

Det är ju bra att visa upp att även långsamma förare vurpar...:rolleyes:
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Kanonidé :tummenupp Kommer man göra något liknande på rookiehelgen också?

Vi får hoppas att det går att lösa. Vi tar tacksamt emot publikvärdar som kan hjälpa till lite på SM till att börja med. Ni som kanske inte har tid att lägga en hel dag på att vara funkitonär kanske kan lägga en halv dag på att svara lite på frågor och gå en sväng i depån med lite folk? Som tack får ni mat och fika. :)

Hör av er om ni kan hjälpa till! :tummenupp
 
Men helt ärligt känns det lite konstigt att betala för en produkt och samtidigt vara den som gör reklam för den :va


Nu är du en del av problemet. Insatsen som krävs för en förändring definieras som "investering", för sporten, för dig och för framtida stjärnor.

Det kan, men behöver inte handla om monetära insatser. Utan lika gärna om att faktiskt offra en lördag då & då på att stå i ett centrum och visa upp sig, ragga folk och skapa intresse. På en heldag i på ett ICA-maxi kommer det garanterat passera ett tiotal potentiella sponsorer också. Och jag lovar att det blir mer intressant att ta steget och sponsra någon som redan finns på plats och syns, än någon som ringer ett halvtaffligt samtal utan egentlig produkt att erbjuda.

Frågan är bara om du, och resten av er som kör, är villiga att göra den investeringen för er, för mig och för svensk RR?
 
Men helt ärligt känns det lite konstigt att betala för en produkt och samtidigt vara den som gör reklam för den :va

Njae, där vet jag inte om jag håller med dig Perra...

I frågan om marknadsföring av RR och hur vi ska ta sporten framåt så håller jag ofta med dig, men just här tycker vi nog lite olika...

Genom att vara med och göra reklam för produkten Roadracing (och en specifik tävling o det här fallet) så får kanske fler upp ögonen för racingen, vilket kan rendera i flera åskådare och lite större intresse. Detta gynnar sporten, och indirekt dig själv... :tummenupp

Just en sån här grej är den typen av aktivitet där vi "måste hjälpas åt" allihopa tycker jag för att driva sporten framåt...
 
Vi som bor 25 mil från närmsta bana, dvs de flesta i Stockholm, kan säkert också fixa en tillställning i något köpcentrum men jag tror det är bättre och lättare att börja i banornas närområde. De som bor runt tex Göteborg skulle kunna stå någonstans helgen innan Falkenberg osv.

Håller med till fullo...

Steg 1, och det tyngsta lasset för de insatserna åligger främst de som bor inom avståndet från en bana som kan få besökare att göra samma resa.

Ändå kan ni 08:or köra ner till Södertälje eller Nyköping, vilket på en gång gör Sviestad hyfsat tillgängligt. Men visst, det blir mer begärt. :)




Jag håller med! Det är lätt att skylla på att det är så långt till närmsta bana härifrån, och därför är det ingen vits med att göra något här. Men eftersom majoriteten av oss bara syns på plats så är det svårt att fånga medelsvenssons om dom måste sitta i bilen 4-5h för att åka och kolla på oss. Bor man i Linköping, Karlskoga, Falkenberg osv är det mycket enklare att svänga förbi banan mer av nyfikenhet, och det är ju dom vi vill åt, dom som inte är redan inbitna. Ingen åker ju tvärs över Sverige för att se om dom gillar att kolla på hockey, fotboll, golf eller någon annan bollsport.

Men självklart ska vi ju synas och höras ändå :tummenupp Tex synas med URL, ha uppdaterade hemsidor med racerapporter osv gör ju att folk här på "hemmaplan" kan följa oss också!

Kanske läge att försöka visa upp oss här i stan igen? Jag kan dyka upp med hoj och ställ och ljuga om hur snabb jag är :)


För det stora perspektivet på lång sikt så är nog Sthlm Gbg viktigt att närvara i också. Fångar ni intresset hos nån procent i sthlm så att intresset ökar så kanske det inte leder till att alla sätter sig och åker till Knutstorp för att se 600SS.

Men det kan ge andra effekter som att det mediala intresset ökar och racen kanske får en blänkare på sportsidorna. Det kommer aldrig att bli 6 helsidor som med fotboll, men blir det en (eller flera) bevakad(e) serie så leder det i sin tur till ännu högre intresse.

Vilket i sin tur leder till ökad publikintresse, fler & bättre sponsorer och med det högre kvalitet för alla berörda. 2019 kanske det som med fotboll går ett par busslasser från Sthlm till skåneland för att kolla race istället. Till ett event som kan bjuda på camping eller fullbelagda hotell & fullsatta restauranger i stan (vilket ökar medgörligheten hos kommunerna med banor) med livespelningar och annan underhållning utanför racetimmarna.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Det gäller att ha en vision och ha ett långsiktigt mål. Bryter man sen ner det till att fler kommer på race om förarna finns på ICA helgen innan race. Att de som kommer får en bättre upplevelse med publikvärdar, bättre numrerade hojar och förare som faktiskt fokuserar lite på att välkomna besökarna in i tälten och klämma känna och få ställa sina kanske idiotiska frågor.

Då är vi på väg. Det gäller att vända en trend här och få spiralen att skruva uppåt istället. För det krävs många små viljor, men inga miljoninsatser. Så hur svårt ska det egentligen vara?
 
Last edited:
Hör av er om ni kan hjälpa till! :tummenupp

Ska jag ta med finkläderna också eller kommer jag inte ha tid till att publikvärda? :va

Klart vi måste hjälpa till med marknadsföringen!
Menade bara att det känns lite absurt ibland :)

Ju större sporten blir, desto mer måste ju ni som förare ut och visa er för sponsorernas skull så det är väl lika bra att börja redan innan sporten är så stor? ;)
 
Ang alternativet: Det är för långt att åka: 108 st = 43.20%
Är det avståndet, tiden eller kostnaden för resan som är den mest avgörande faktorn?

Jag skulle tippa på att det är ungefär:
Avståndet är för stort för att det ska vara en njutbar hojutflykt om man har hoj med sportambitioner.
Tiden det tar att åka bil
Kostnaden sist, hojåkare ärr vana dyra hobbys, åker man bil kan man ju knöka bilen full med folk och dela kostnaden.

Vi var ett gäng som åkte land och rike runt och kollade på rallycross, iblans hyrde vi stuga, iblaand åkte vi hem över natten...

Vi hade tur att vi hade en kille som alltid körde hem, så då kunde vi andra dricka lite medhavd öl dom soliga dagarna.

Så får man bara upp intresset så kommer folk att åka även långa sträckor för att kolla....
 
Varför måste vi måla upp något perfekt? Är det inte det som skrämmer folk från att börja med RR, att det är skitdyrt (jojo, men det finns grader), att man måste ha en spretans hoj med ALLT på, och att man måste vara i Rossi-klass? Lite av grejen vore ju att visa att "vi" är som alla andra, hur enkelt det egentligen är att börja, och hur jävla kul det är :tummenupp

Men annars håller jag med fullständigt :tummenupp Fast på Anderstorp gav det ju lite avkastning att ragga publik!

Där tyckte jag att du slog huv´et på spiken.

RR är väl allt annat än perfekt med sina hemmalösningar på diverse problem som uppstår. Uppmuntrar man folk till att inse att vilken hemmamekare som helst kan köra RR så föranleder det säkert att några är villiga att testa åtminstonde. Samma gäng som annars hade avskräckts för att allt ska vara så jävla beautiful och välputsat och perfekt på hojarna.

Tror att många lever i tron att alla som kör roadracing har högvis med pengar och har sina egna mekaniker som gör allt arbete åt dem. Jag trodde det innan jag blev mer insatt. Varför skulle inte andra göra det?

Nä, fram för lite mer silvertejp, dåligt lagade kåpor, killar i skinnställ i mekarställning och vertygssats från Biltema klart synlig på golvet i reklamen så kanske fler fattar att RR inte är så glamoröst och dyrt som det verkar.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top