Därför kommer inte publiken på RR-tävlingar

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Startade en poll i MC-relaterade diskussioner för att kolla varför vår potentiella publik inte kommer och tittar när vi kör.

Det är självklart inget facit men kan ge en fingervisning om varför vi har så lite publik.

Varför åker du inte och kollar RR-tävlingar?

Vet inte vad RR (Roadracing) är: 2 st = 0.80%
Vet inte vart eller när ni tävlar: 88 st = 35.20%
Det är för långt att åka: 108 st = 43.20%
Det är tråkigt att titta på: 33 st = 13.20%
Det är för dyrt inträde: 4 st = 1.60%
Annat (skriv i tråden): 15 st = 6.00%

Att det är för långt att åka kan vi inte göra mycket åt men att få ut information om vart och när vi tävlar verkar vara det stora problemet. Jag tror iofs, precis som påpekas i tråden, att om fler visste skulle avståndsalternativet få fler röster.

I tråden kan man även läsa att många tycker att resultatrapporteringen och möjligheten att höra eventuella kommentatorer är dålig. Flera efterfrågar också mer jippo över det hela (uppvisningar, rekordförsök etc etc).

Vad tycker ni om siffrorna? Blir ni förvånade eller är allt som det alltid varit?

Nej, inte speciellt förvånande. Ja, det är oftast långt att åka, ja, det är dålig info om när/var/hur/vilka runt tävlingarna, ja, det är tråkigt och anonymt i depåerna, ja, det är svårt att hänga med vad som händer på banan.

Men förutom avstånden så finns det ju massor vi kan göra, skriva om tävlingarna här och på våra egna sidor osv, pusha på arrangörerna att dom gör racen publikvänligare, lite minijippon osv. Att bara sitta hemma å knyta näven, om än jävligt hårt, kommer aldrig att leda någon vart :fakta

Något Falkenbergs-pojkarna gjorde nyss som jag personligen tror kan göra rejäl skillnad är att ställa upp sig helgen, eller dagarna innan på orten.

Ställ upp ett välordnat depåtält, med hojarna på depåstöd, med däcksvärmare på och skinnställen snyggt hängande vid sidan. Ha en skärm och visa film från race, dela ut lite godis till barnen och om pengar finns, tryck upp lite flyers med info om kommande event och bjud in folk att komma och hälsa.

På mindre orter är det säkert inga som helst problem att få ställa upp mitt i nåt centrum, de brukar älska gratis events som drar folk och höjen stämningen.

För de med sponsorer är det också ett argument där genom att visa upp dem så mkt som möjligt där det verkligen syns, och inte bara på racebanorna. :tummenupp

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Som verkade framgå från den andra tråden så verkar en samlad front mot en bred publik vara vad som krävs. Se till att synas och finnas helt enkelt. Annonsering är ett väldigt anonymt sätt att lösa det, NÄRVARO är nyckeln. Både fysiskt och mentalt för publiken.

Bra initiativ att starta tråden med en poll för att få lite info! :tummenupp

Personligen är jag förvånad över att inte fler valt: Det är tråkigt att titta på: 33 st = 13.20%

Ang alternativet: Det är för långt att åka: 108 st = 43.20%
Är det avståndet, tiden eller kostnaden för resan som är den mest avgörande faktorn?

Ang alternativ: Vet inte vart eller när ni tävlar: 88 st = 35.20%
Det är bara att ta till sig och göra något åt saken...kan man nå 50% av dessa som svarat så kanske 40 personer till besöker.

Bifogat

• 13.jpg
    13.jpg
    85.6 KB · Visningar: 175
Ställ upp ett välordnat depåtält, med hojarna på depåstöd, med däcksvärmare på och skinnställen snyggt hängande vid sidan. Ha en skärm och visa film från race, dela ut lite godis till barnen och om pengar finns, tryck upp lite flyers med info om kommande event och bjud in folk att komma och hälsa.

Inför RR-SM i Linköping 2008 gjorde vi så framför ingången till IKANO-huset. Dessutom delade vi ut fribiljetter till alla som ville ha. Det genererade nåt hundratal besökare av 500 utdelade biljetter. Det fanns absolut intresse för vad vi gjorde och att prata med oss men det verkar inte som att det skapade nåt intresse för att besöka RR-SM.

Men ja, för att skapa en medvetenhet tror jag absolut att det är ett fantastiskt bra sätt att göra det på. Dock måste man nog göra det en gång i månaden ett år innan själva eventet är om man faktiskt vill bygga en följarskara.

Jag tror det måste till att vi lockar de som verkligen är hojintresserade först och som jag skrev i tråden om framtiden för RR så ska vi nog börja med att göra sporten mycket mera lättillgänglig för småttingarna. Det är dock ett projekt som man får lägga ut på ett par år.

För kortsiktiga lösningar, fixa en camping på, eller i anslutning till, banan och bjud in varenda hojklubb. Hyr en scen, ta dit några AC/DC-coverband och servera öl på kvällen. Det skulle med stor sannolikhet funka och det skulle dessutom kunna bli ganska trevligt.

Annonsering är ett väldigt anonymt sätt att lösa det, NÄRVARO är nyckeln. Både fysiskt och mentalt för publiken.

:tummenupp

EDIT: Man måste alltså skapa ett mervärde för de som besöker; det ska inte bara vara racing utan mer.

Last edited:
För kortsiktiga lösningar, fixa en camping på, eller i anslutning till, banan och bjud in varenda hojklubb. Hyr en scen, ta dit några AC/DC-coverband och servera öl på kvällen. Det skulle med stor sannolikhet funka och det skulle dessutom kunna bli ganska trevligt.
Förra året åkte jag och kollade på isracing-finalen på Studenternas i Uppsala, det var verkligen knökafullt på läktaren, godisförsäljare och bråtemånglare utanför, folkfest helt enkelt. Iofs va rätt många av själva publiken fulla också, men dom var där och hade skitkul, även om alla kanske inte hade stenkoll på vad som hände på banan :rolleyes: Men poängen va att mängder med folk kom dit bara för festen och stämningen, trots att det kostade 100-150kr nånting. Dessutom hade dom ju som sagt skitkul, och lär berätta för alla hur kul det va att kolla på isracing :tummenupp

Nu har jag Adblock aktiverat och kan inte se annonser. Men finns det någon reklam här på Sporthoj för helgens tävlingar på Falkenberg? Typ på första sidan eller där samtliga på Sporthoj kan se informationen.

Nu har jag Adblock aktiverat och kan inte se annonser. Men finns det någon reklam här på Sporthoj för helgens tävlingar på Falkenberg? Typ på första sidan eller där samtliga på Sporthoj kan se informationen.

Borde vara en självklarhet!

Här är dock en sida som fattat galoppen ->här<- :)

Tack för gratisreklamen Dude!

Fan vilken snygg bild! :D

javisst är det, vart kommer fotot ifrån tro...

IMG_9836-030.jpg

Problemet imo. är att det inte är tillräckligt spännande när man inte följer serien och det är svårt att följa serien när man inte kan se alla lopp. Det behövs TV-inslag om RR på sporten för att göra det intressant. Man måste veta vilka som kör, vilka de är, hur de ligger till, vilka placeringar som är avgörande för vilka förare osv. När Race gick på SVT förut följde jag BTCC varje vecka, kunde alla förare, visste vilka som körde vilka bilar och vilka som var bra. Jag köpte Touringcar-spelen till PC och körde. Nu har jag ingen koll alls. Varför? För att det inte går på TV så jag kan inte följa serien på samma sätt.

Step 1: Få notiser i sporten på TV om vinster, serietabell osv.
Step 2: Få TV-sända lopp.
Step 3: ???
Step 4: Profit!

Pengarna är på G :rodnar

Eller vill du hävda copyright?
Pengarna tvivlar jag inte på att du fixar,
och nja i detta fallet är det helt ok, inte så att jag specade det ju.

Inför RR-SM i Linköping 2008 gjorde vi så framför ingången till IKANO-huset. Dessutom delade vi ut fribiljetter till alla som ville ha. Det genererade nåt hundratal besökare av 500 utdelade biljetter. Det fanns absolut intresse för vad vi gjorde och att prata med oss men det verkar inte som att det skapade nåt intresse för att besöka RR-SM.

Men ja, för att skapa en medvetenhet tror jag absolut att det är ett fantastiskt bra sätt att göra det på. Dock måste man nog göra det en gång i månaden ett år innan själva eventet är om man faktiskt vill bygga en följarskara.

Bra där :)

Och jag menade det inte som en punktinsats, utan ett konstant åtagande för så många tävlande som möjligt.

Skulle alla från Linköping som tävlar i nån klass göra något liknande inför varje tävling så skulle det omnämnda medvetandet inte bara gälla en helg. Som med all marknadsföring är repetition nyckeln.

Om det vid Ikano, på ICA-maxi eller på det där torget i Linköping skulle ske ett sånt event 20 ggr per säsong, flera år. Så skulle det nästan garanterat öka det allmänna intresset för RR.

Är det vidare nån som inför tävlingar kontaktar pressen och bjuder in Corren (lokaltidning) eller lokal-tv till eventen? Sätts det upp flyers? (kostnad, jag vet.. Men inte en så hög kanske?)

Sen kan vi spåna om själva eventen. Vad ska till för att skapa en upplevelse inte bara för inbitna som har en vän som kör? Vad gör man för att skapa ett familjeevent eller nåt grabbgänget åker på? Hur ska det profileras?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag skrev det i den andra tråden. Men jag tror att en insats från någon/några som har lite marknadsföring i ryggen kan göra stor skillnad på ett par års sikt om förare, arrangörer och "alla" är med på noterna och jobbar mot samma mål.

Är det vidare nån som inför tävlingar kontaktar pressen och bjuder in Corren (lokaltidning) eller lokal-tv till eventen? Sätts det upp flyers? (kostnad, jag vet.. Men inte en så hög kanske?)

Nu kan jag absolut inte tala för LMS eller hur det funkar idag, det är två år sen jag var med och arrangerade senast, men då satte jag personligen upp ett 60-tal A3-affischer på väl valda ställen i stan - anslagstavlor i butiker, på torget, osv. - och det gjorde alla (tror jag) i styrelsen samt ett helt gäng andra. Bodde man i Linköping då och inte såg en sån affisch var man troligen blind (noterade/läste den är en helt annan sak). Vi var även med och ställde ut hojar på nån sån där barncancerdag i Berg som var mycket välbesökt. Men... it takes time to build.

Jag skrev det i den andra tråden. Men jag tror att en insats från någon/några som har lite marknadsföring i ryggen kan göra stor skillnad på ett par års sikt om förare, arrangörer och "alla" är med på noterna och jobbar mot samma mål.

Det är just den där sista biten......... ;)

Vi i LMS har en pressansvarig som inför vårat SM skickar ut info och fribiljetter till flera tidningar samt radio- och tv kanaler. Hittills har vi lyckats få ut radio två gånger och tv en gång. Corren brukar göra ett reportage om Fredde Watz varje år.

Vi brukar försöka hinna med att stå på något torg eller köpcenter inför varje tävling, problemet är att hitta folk och hojar som har tid att ställa ut.

Till i år kommer vi även göra ett försök med publikvärdar, man får en guidad tur genom depån, snacka lite med förarna, kolla närmre på hojarna. Förhoppningsvis gör det att man lättare hänger med i racen när man vet att han där har jag snackat lite med, han va trevlig!

Vi hoppas på att detta ska ge lite fler besökare till vår tävling! :)

Det verkar ju som att det görs en hel del från LMS håll iaf då.

Då är det väl så enkelt att förarna antingen är stormrika och blyga så det varken vill ha sponsorer eller publik, eller så är det vara för lata/ego för att lägga den tiden på PR.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph