Däckval (bana/ slicks) för oss med mindre...

Jag får ut 1 dag på ett sc2 Supercorsa V2 Det tål inte att vändas på heller då det slaktas enormt fort för min del.

Det som är lite synd är att endast supercorsa erbjuds i dimensionen 180.60-17

Nästa säsong tänkte jag prova Suberbike slicksen dessa kommer i dimensionen 180.55-17 och fanns inte i den nya gummiblandningen V2 men borde fungera utmärkt att vändas då Superbike slicksen inte är mönstrade.

Vet inte om andra har upplevt samma sak som mig när dom vänt på Supercorsorna eller om det är inbillning från min sida men det räcker med ett par pass efter vändning för att dom ska vara nere på slitagevarnarna.


180/60 är 193mm brett och ett slicks 180/55 är 181mm brett så du tappar lite gummi i backen med dom. Värt att tänka på
 
Vet inte om andra har upplevt samma sak som mig när dom vänt på Supercorsorna eller om det är inbillning från min sida men det räcker med ett par pass efter vändning för att dom ska vara nere på slitagevarnarna.

Jag tycker att dom slits otroligt fort hur fasiken dom än är vända. Tyvärr tycker jag likadant om SC2-Slicksen. Dock är det brutalt bra grepp. Skall testa Metzeler K2 istället till kommande säsong, för ändamålet "sätta nytt pers". För livslängd är K3 ett grymt däck.
 
180/60 är 193mm brett och ett slicks 180/55 är 181mm brett så du tappar lite gummi i backen med dom. Värt att tänka på


Jo jag vet det är det som är lite synd, Men klarar dom vändning bättre än supercorsorna så är det ju inte ekonomiskt försvarsbart att köra på supercorsa då vi har fritt val av gummi i Rookie och sedan är superbike mackorna betydligt billigare än supercorsorna.

Räknar med att det kommer gå däck för en 50-60 k nästa säsong och då kan jag då spara in kanske 20 k på däck som klarar vändning bättre än det jag kört på hitintills + lägre inköpspris kanske totala däckkontot hamnar på 30 k istället!!

Då har man ju råd att krascha 2 ggr extra istället :tuttar
 
Jag tycker att dom slits otroligt fort hur fasiken dom än är vända. Tyvärr tycker jag likadant om SC2-Slicksen. Dock är det brutalt bra grepp. Skall testa Metzeler K2 istället till kommande säsong, för ändamålet "sätta nytt pers". För livslängd är K3 ett grymt däck.

Haha har aldrig klarat av att slita ut ett K3 eller annat endurance däck. Tröttnar på att sladda runt tillslut utan att det ens går fort så dom tas av efter en halvdag. Sedan blir man dumsnål igen och monterar på dom för att man "bara" ska latja runt lite och sedan när man blir frånåkt av sådana man igentligan är snabbare än så sätter man på klisterdäck igen.

Årets Supercorsa V2 sc2or har hållt bra för mig innan vändning läs Ca 100 varv på åsen innan vändning. Vänstra sidan på däcket har varit superfin medans högra halvslitet. Men efter vändning har vänstra sidan blivit slaktad på bara ett par pass kanske 20 varv och då är det bara skit kvar av däcket.
 
Haha har aldrig klarat av att slita ut ett K3 eller annat endurance däck. Tröttnar på att sladda runt tillslut utan att det ens går fort så dom tas av efter en halvdag. Sedan blir man dumsnål igen och monterar på dom för att man "bara" ska latja runt lite och sedan när man blir frånåkt av sådana man igentligan är snabbare än så sätter man på klisterdäck igen.

Årets Supercorsa V2 sc2or har hållt bra för mig innan vändning läs Ca 100 varv på åsen innan vändning. Vänstra sidan på däcket har varit superfin medans högra halvslitet. Men efter vändning har vänstra sidan blivit slaktad på bara ett par pass kanske 20 varv och då är det bara skit kvar av däcket.

Visst, med K3'or får man se till att köra med lite extra känsla, men det är också nyttigt.
 
Visst, med K3'or får man se till att köra med lite extra känsla, men det är också nyttigt.

Det kan jag hålla med om. Man måste "öva" på att köra på gränsen av vad däcken klarar av, Det var någon som sa att det är grym träning att köra regndäck i torrt just för att det gör mycket för att lära sig att köra på gränsen av tillgängligt fäste.
 
Intressant tråd såhär innan nya året...

Tänkte prova på lite alla möjliga varianter till våren/sommaren.
Har hittills bara kört på Supercorsa SP däck då jag både kört bana/gata. Dock upplever jag att de inte palla tempot.

Till min fråga. Hur kommer jag uppleva fästet i ett set Superbike Pro?

Tack på förhand!:hej
 
Håller med , intressant tråd och en fråga .. Superbike PRO och CompK hur är dessa jämfört med Metzler interact K3 vilka jag faktiskt gillade skarpt men som dock tog slut lite för fort på Mantorp ..Är ute efter livslängd och fäste :D vem är inte det va :näsblod

Men som sagt jag som endast åkt på Dunlop 211 och k3 i sportdäcks väg då .

Visst ja om det går så undviks däckvärmare .

Mvh
 
Det är ju alltid lite svårt att veta från år till år - för ett tag sedan var det ett MÅSTE att köra på Dunlop med nTec :rolleyes:

Jag tror att för målgruppen i den här tråden är exempelvis Metzeler K2 eller Pirelli Superbike SC 2 en utmärkt kompromiss mellan grymt grepp och livslängd! Med rätt inställningar kör jag flera dagar på dessa.... Jag upplevde dock K2:orna som lite mjukare 2013 (lite sämre livslängd) än tidigare - vilket förmodligen beror på att SC2 orna liksom Dunlop ansetts som bättre

Vill man ha ytterligare livslängd så är däcken i segmentet K3, Comp K, Superbike Pro osv utmärkta val och på "vår" nivå relativt likvärdiga! Dessa är fortfarande mjukare och framförallt modernare än exempelvis Pirelli Sc4 (!) och Continental Endurance vilka det fortfarande går att åka mycket fort på :tummenupp

... Aahh - jag älskar däcksdiskussioner :fyllisar
 
Last edited:
Slänger in en kommentar..

Frez, köp två av http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Pirelli-Diablo-Superbike-SC2-160_60-R17-TL-NHS&details=Ordern&typ=R-127453&cart_id=38807561.121.20545&ranzahl=1&Breite=160&Quer=60&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=60&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO så klarar du dig nog under veckan :hihi

Själv funderar jag på motsvarande till min gixxer 750, problemet är bara om jag ska välja 180/55 eller 180/60 profil? (har enbart kört på CompK 180/55 slicks tidigare).
Är det värt att gå upp till 180/60?
 
Slänger in en kommentar..

Frez, köp två av http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Pirelli-Diablo-Superbike-SC2-160_60-R17-TL-NHS&details=Ordern&typ=R-127453&cart_id=38807561.121.20545&ranzahl=1&Breite=160&Quer=60&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=60&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO så klarar du dig nog under veckan :hihi

Själv funderar jag på motsvarande till min gixxer 750, problemet är bara om jag ska välja 180/55 eller 180/60 profil? (har enbart kört på CompK 180/55 slicks tidigare).
Är det värt att gå upp till 180/60?

180/60 är nästan 10mm högre, kan behöva justera ner lite på bakdämpen om det går(eller släppa ner gaffelbenen) så du får samma höjd fram/bak som med 55, väl inställt är det värt det. :)
Bättre fäste i nedlägg och känns stabilare, tycker iaf. jag.

SC2 med rätt inställt chassi räcker länge, går att köra riktigt fort många varv och är tydliga i gränslandet.

Nu är jag inkörd på de så jag är kanske lite partisk och helt säkert funkar konkurrenterna minst lika bra, det viktigaste är troligen ett väl injusterat chassi till det däck man kör på.

Hög 10:a på åsen det 272:a varvet iaf., helt ok för mig. :)
 
Hmm, får fundera lite mer på detta med 180/60.
Räcker med att jag ska byta fjädrar fram och "pilla" på den inställningen, jag är inte så sugen på att skruva på bakdämparen oxå :3freak

Fast å andra sidan är jag en sån person som verkar kunna köra fort med det som stoppas i mina händer, nuvarande moppe har jag inte pillat på utan jag kör med det förra ägaren gjort (i detta fall Frezon).

1.32 på Gotland Ring visar på att det går fort iallafall men jag vill ha ut lite mer än vad jag fick på CompK 2013 :rofl
Så till 2014 blir det nya, hårdare fjädrar fram. Dreva ner lite och bättre slicks än CompK.

Frez, när ska du ordna en racemoppe till GR? SP2:an är ju för fin och SV:n räcker nog bara nästa år innan du vill ha mer mos, nerlägg o.s.v.
 
Det är ju alltid lite svårt att veta från år till år - för ett tag sedan var det ett MÅSTE att köra på Dunlop med nTec :rolleyes:

Jag tror att för målgruppen i den här tråden är exempelvis Metzeler K2 eller Pirelli Superbike SC 2 en utmärkt kompromiss mellan grymt grepp och livslängd! Med rätt inställningar kör jag flera dagar på dessa.... Jag upplevde dock K2:orna som lite mjukare 2013 (lite sämre livslängd) än tidigare - vilket förmodligen beror på att SC2 orna liksom Dunlop ansetts som bättre

Vill man ha ytterligare livslängd så är däcken i segmentet K3, Comp K, Superbike Pro osv utmärkta val och på "vår" nivå relativt likvärdiga! Dessa är fortfarande mjukare och framförallt modernare än exempelvis Pirelli Sc4 (!) och Continental Endurance vilka det fortfarande går att åka mycket fort på :tummenupp

... Aahh - jag älskar däcksdiskussioner :fyllisar

Tycker du superbike PRO och Comp k är bättre än conti endurance? Vad anser du om förövrig om conti däcken? Ska testa med fram och soft bak.. Hoppas på att de ska hålla ett par dagar om det är rätt temp i asfalten :)
 

Får nog bli så. Jag har inte hittat något mellanting mellan race-slicks och gatdäck så...

Frez, när ska du ordna en racemoppe till GR? SP2:an är ju för fin och SV:n räcker nog bara nästa år innan du vill ha mer mos, nerlägg o.s.v.

Det är ganska skönt med lite mos. Man behöver inte oroa sig så mycket för att bli avkastad på grund av missar med gaskontrollen. Men, vi får väl se hur det blir 2015...
 
Hmm, får fundera lite mer på detta med 180/60.
Räcker med att jag ska byta fjädrar fram och "pilla" på den inställningen, jag är inte så sugen på att skruva på bakdämparen oxå :3freak

Eh, du kör 32:or på CompK, men du skiter ner dig över att eventuellt skruva några varv på förspänningen/ride height bak? :va ;)
 
Får nog bli så. Jag har inte hittat något mellanting mellan race-slicks och gatdäck så...
...vi får väl se hur det blir 2015...

Jag har oxå letat runt och hittar inte heller några "Red Stripes" som passar din SV så dessa SC2 verkar vara det vettigaste alternativet.

Eh, du kör 32:or på CompK, men du skiter ner dig över att eventuellt skruva några varv på förspänningen/ride height bak? :va ;)

Nja, inte skita på sig utan mer ute efter att slippa en massa skruvande. :smasha

Jag är en mer "köraperson" än en "skruvaperson", iallafall i fjäderinställningssammanhang. Har sett tillräckligt många som inför varje varv måste pilla med inställningen eftersom den inte är som den ska. :hihi
Fast med tanke på att jag ändå håller på att bygga ihop den efter sommarens gräsklippning så kan jag nog lika gärna pilla på bakdämparen oxå :crash
 
Nu får man väl i ärlighetens namn säga att din fjädring hittills uppvisat närmast exemplarisk funktion och prestanda med enastående vackert slitagemönster på däcken. Måste varit en gudabenådad talang som ställt in hojen innan du köpte den :rolleyes:

Sen KAN det vara så att fjädringen hade något att göra med nämnda gräsklippning :7peta :)

Gör nu som pojkarna säger så slipper du bli omkörd på yttern av SVetlana i sommar. :tummenupp
 
Nu får man väl i ärlighetens namn säga att din fjädring hittills uppvisat närmast exemplarisk funktion och prestanda med enastående vackert slitagemönster på däcken. Måste varit en gudabenådad talang som ställt in hojen innan du köpte den :rolleyes:

Sen KAN det vara så att fjädringen hade något att göra med nämnda gräsklippning :7peta :)

Gör nu som pojkarna säger så slipper du bli omkörd på yttern av SVetlana i sommar. :tummenupp

Bakdämparna har jag inget att klaga på men fram har bottnat några ggr vilket jag tänkt åtgärda under vintern.
Jag kanske kan smöra lite för den "gudabenådade talangen" och få lite hjälp med inställningen? :crash

Enda bekymret är att jag nu då behöver ordna Kina kåpor så vi kan ställa in den innan GR (orginalkåporna är ej fuktionsmässiga längre). Fast hur ställer man in den för 180/60 när man gör på gatan? Hmmm :3freak
Får väl nöja mig att ställa in fram tills slicksen åker på...
 
Pirelli Superbike eller Dunlop KR106/ 108 kanske då?

Efter en snabbkoll verkar det som Pirelli-alternativet är lite lättare att hitta och en femhundring billigare.

Yep, det är det du ska köra på.. skippa bandagsdäcken dom kan ge dig precis samma kostnader som att köra på dom billigare pirelli superbike däcken. Satsa på sc2 och vänd på dom efter en bandag om du tycker dom slitits mycket.

Sen ska kalltrycket vara lågt 1.1 på ntec bak och runt 1.4 på pirelli om jag minns rätt.

Bandagsdäcken kan börja ruggas som vilka andra däck som helst och då är dom körda. Kört dunlop d211 för 2 år sen och dom såg bra ut 2 pass sen kom det. Började ruggas sen är dom slut. Efter 3 pass.

Bättre att du satsar på nått med ännu bättre grepp i istället!. :skål
 
Kan bara tillägga att det där med fjädringen...... ja, du kan nog påverka men inte alls lika mycket som om du har bra däcktryck.

Körde slut på ett par bakdäck i somras pga av att min mätare visade för lite. Då jag trodde jag hade 1.1 i kalltryck men igentligen hade jag 1.3 och då slets mitt ntec medium sönder. Samma med ett sc2.. nya batterier sen visa den rätt = inga problem sen dess...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top