Däckval (bana/ slicks) för oss med mindre...

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag har under ett antal år åkt på gatdäck (Sportsmart) på bankörningarna och känner att det börjar bli dags att uppgradera till sommarens utflykter. Inte för att jag är missnöjd med vad de kan prestera, utan snarare för att jag är nyfiken på att prova vad ändamålsenliga ostar kan erbjuda!
Tidsmässigt befinner jag väl mig i medelskiktet i snabb grupp med 1:38 - 1:39 på Gotland Ring.

Det finns otaliga recensioner och rekommendationer att få från vänner, snälla banrävar och das Interwebs, men till saken hör att jag kör en Suzuki SV650 med 160-däck bak, och då blir det plötsligt knepigare.

Så, innan jag lägger flis på ett par däckvärmare vill jag höra era tips och åsikter kring vettiga bandags-/ träningsslicks som finns i 160 - 165 bredd.

Tack på förhand!

Köp en vettig bancykel, Kommer sänka dina tider bra mycket mer än race däck.

Annars så säljs dom vanliga märkena i dina dimensioner. Pirelli,Dunlop,Conti,Bridgestone. Bara att välja o vraka.

Har tyvärr inte sett Pirelli PRO,Comp K däcken i den dimensionen annars hade det ju varit ett naturligt val efter att man är trött på dom sportigare gatdäcken!

Banhoj, ja tack, men möjligen senare.

Du har inga närmare rekommendationer?
Jag håller Dunlop högt, men skall jag gå på D211 GP-Racer eller KR108?
Pirelli - SuperCorsa SC eller SuperBike?
Continental - RaceAttack Comp eller Comp. Endurance?
Bridgestone - BT003 Racing Street är det jag hittar. Finns det fler?

Metzeler och Michelin verkar inte göra 160-däck i roligare blandningar :confused:

Tack, men den duger fint så länge. Finns mycket kvar att ta på. Markfrigången var lite begränsad av de låga fotpinnarna sist, så det mesta av dem och mina tåpuckar blev kvar på ön... PP-tuning redan monterade inför nästa säsong.

Tack, men den duger fint så länge. Finns mycket kvar att ta på. Markfrigången var lite begränsad av de låga fotpinnarna sist, så det mesta av dem och mina tåpuckar blev kvar på ön... PP-tuning redan monterade inför nästa säsong.

Det jag menade var att det blir betydligt lättare att köra fort på bana med cykel anpassad för uppgiften.

Men självklart trivs du med sv´n ska du självklart fortsätta med den!!

1.38 med en sketen sv650...

Du har ju fan talang, du är värd bättre hoj.

Haha, ja vafan... Här åker man runt med mer än dubbla hästkrafterna och phetaste slicksen som går att köpa över disk och ändå är man inte mer än 4 sekunder snabbare! :P (siktar på 30-31:ish nästa år förvisso)

Skaffa en tjejhundra med slicks och växla upp till racegruppen, det är mitt tips.

Hej
Jag körde 1,14 på gelleråsen med dunlop
Kr106 fram och d211 bak inte en tendens till
Släpp och då var det trafik så man fick slå av mitt
iböj ibland. Då körde jag på en 200hk R1.
Så D211 räcker gott, vill du va extra säker
Kör du kr106 medium ifram, släpper aldrig:)
Jag har droppat gasen pga framförvarande
Med knäskrap och inte haft någon tendens till
Släpp. Men det är min erfarenhet::)))
Lycka till med däcksvalet. Vi kan alltid diskutera däck
På någon bandag till våren:)
Fahlgren

Det jag menade var att det blir betydligt lättare att köra fort på bana med cykel anpassad för uppgiften.

Men självklart trivs du med sv´n ska du självklart fortsätta med den!!

Det kan också vara trevligt att köra fort på bana med en hoj som det inte är lätt att göra det med.
Om det inte är enbart varvtider man är ute efter utan också härlig känsla kan det ge mer med en svårkörd hoj med sämre varvtider.:tummenupp
Men det betyder inte att man måste köra med sämre däck än nödvändigt... :tungan

Det kan också vara trevligt att köra fort på bana med en hoj som det inte är lätt att göra det med.
Om det inte är enbart varvtider man är ute efter utan också härlig känsla kan det ge mer med en svårkörd hoj med sämre varvtider.:tummenupp
Men det betyder inte att man måste köra med sämre däck än nödvändigt... :tungan

Jaja självklart har allt sin tjusning, Men varför då börja förbättra egenskaperna i hojen om man är nöjd med att svänga runt på en cykel anpassad för touring med allt vad det innebär?

Hur kommer ett par racegummin efter ett par varv med orginalfjädring på en sv 650?

Med rätt verktyg blir alla uppgifter både roligare och enklare. :krama

Fjädringen hänger med hyggligt än så länge. Bytte bakdämparen till ZX10 -06 med lite bättre justeringsmöjligheter och egenskaper. Fram sitter anpassade fjädrar och bättre ventiler. 2500:- totalt och funkar faktiskt bättre än man tror.

Jaja självklart har allt sin tjusning, Men varför då börja förbättra egenskaperna i hojen om man är nöjd med att svänga runt på en cykel anpassad för touring med allt vad det innebär?

Hur kommer ett par racegummin efter ett par varv med orginalfjädring på en sv 650?

Med rätt verktyg blir alla uppgifter både roligare och enklare. :krama

Det är ju känslan också. Visst, jag samlar mod att skaffa en banhoj, men det är grymt kul att steka sporthojar på en ER-6:a. Och det går, utan större problem, mot likvärdiga förare så fort det börjar svänga. På rakorna är man däremot rökt...

Bättre gummi = större trygghet och marginal vid "felaktig" körning.

Det är ju känslan också. Visst, jag samlar mod att skaffa en banhoj, men det är grymt kul att steka sporthojar på en ER-6:a. Och det går, utan större problem, mot likvärdiga förare så fort det börjar svänga. På rakorna är man däremot rökt...

Bättre gummi = större trygghet och marginal vid "felaktig" körning.

Det är inte hojen som gör vavtiderna, Men en väl avstämd cykel anpassad för uppgiften den har framför sig har det betydligt lättare att prestera gott ifrån sig.

Jag tar inte med mig RR hojen till grusgropen och inte heller tar jag crossen med mig till banan.

Hej
Jag körde 1,14 på gelleråsen med dunlop
Kr106 fram och d211 bak inte en tendens till
Släpp och då var det trafik så man fick slå av mitt
iböj ibland. Då körde jag på en 200hk R1.
Så D211 räcker gott, vill du va extra säker
Kör du kr106 medium ifram, släpper aldrig:)
Jag har droppat gasen pga framförvarande
Med knäskrap och inte haft någon tendens till
Släpp. Men det är min erfarenhet::)))
Lycka till med däcksvalet. Vi kan alltid diskutera däck
På någon bandag till våren:)
Fahlgren

Tack för tipset! Kommer D211 finnas kvar i sortimentet nu när D212 kommit undrar man? KR106/108 hade jag gärna provat, men de verkar knepiga att få tag i och DYRA på de sajter jag hittat dem.

Andra förslag?

Nej, en SV650 är inte en optimal banhoj, det är för övrigt min pendlarhoj, men det finns gott om cuper i andra länder där man tävlar med SV650, ER6 m.fl. Jag tror även att förare av andra mindre hojar, som CBR250, VFR400 etc kan vara nyfikna på vad som finns att tillgå.

Gå på d212 innan du går på rena slicks av värsta sorten. Kommer bli ganska svårt att köra något annat när du väl provat det bästa. Har kört på d211 i ditt tempo och de håller bra och har grymt grepp samt kommer hålla länge då du antagligen har hög kurvhastighet och inte har +160hk att gasa ut ur böj.

Något som också skall med i beräkningarna är väl:
Skall du pendla på samma däck?
Kör du till bsnan med samma däck?
Eller skall dom ligga på extrafälgar/krängas om inför bandag och trailas till banan?

Klibbdäckenntrivs ju sådär på gatan...

Det är inte hojen som gör vavtiderna, Men en väl avstämd cykel anpassad för uppgiften den har framför sig har det betydligt lättare att prestera gott ifrån sig.

Jag tar inte med mig RR hojen till grusgropen och inte heller tar jag crossen med mig till banan.

Det går naturligtvis fortare med en hoj avsedd för uppgiften men om jag inte kör tävling är det känslan som är viktigast för mig, inte farten i sig. :)
För mig är det en härlig känsla när man är ute med kamrater på trevligt krokiga vägar och, när asfalten tar slut, fortsätta i samma goa hastighet på gruset och se kamraterna försvinna i backspegeln. :tummenupp

De som kan köra på grus och inte kör plastgris hänger naturligtvis med utan problem men det är inte alltid snabbast som gäller för alla! :hej

Visst, jag har kört bana med fjädring som behövdes ställas in och det var inte lika trevligt första passet som senare när det stämde. Jag är snabbare på en nyare, bättre hoj än den jag har men eftersom jag inte tävlar och inte är beredd att lägga tid och pengar på att bli lite snabbare så gör det inget. För mig räcker ett par extra fälgar med beggade klibbdäck för att inte få platta däck på landsväg men så mäter jag inga varvtider förståss...

Classic Racing borde ju vara helt fel eftersom en SV650 är mycket bättre än många av de gamla hojarna! Ändå tävlar folk och dessutom kommer folk och tittar på när man harvar runt med gammalt slött skit! :D

Fast en BSA Gold Star kunde man både köra Trail med och fullgasa på IoM och allt där emellan också. :rolleyes:

Jag gillar inställningen att förbättra det man har, och fortsätta även när förståsigpåare berättar att det är fel!:Bugar

Nja D211 finns väl inte längre, men D212 är utmärkta däck som du även kan köra gata med. Om du vill fortsätta med Dunlop.
Jag kör bara med Dunlops sedan flera år, har kört på D211 och nu gått över på D212 och även KR108 brukar välja medium fram o endurance bak, de håller hyfsat många varv.
Lycka till i valet ute i däckdjungeln

Och nu får inte Sandfållan ta det negativt, jag gillar din inställning också! :tummenupp

Även om jag för min del är nöjd med att vara hyfsat snabb och klarar av att bli ifrånåkt! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman