Däcktest; Dansk artikel

Kanske lite sent svarat men jag har varit på jobb

2,3 och 2,5 som jag fått förklarat ska vara bäst för gata och dom är hala kalla vilket dom verkar bli väldigt fort om man stannar till.

Skulle som swedie skriver tidigare göra ett litet bakhjulslyft i ungefär 50 efter att ha stått ett tag men absolut 0 grepp,ritade streck istället.

Dock som jag skrev innan så återkom greppet efter ytterligare 2 inbromsningar på 300 meter ungefär så greppet kommer tillbaka snabbt.

Det som känns lite oroande är att däcksidorna känns kalla efter lugn körning hem,verkar kylas fort utan belastning och frågan är om greppet är lika risigt som när man stått ett tag,då blir ju första kurvan lite spännande efter lugn körning mellan 2 kurviga vägar,BTB verkar ju fått erfara det.

Jävligt bra däck när man håller tempot uppe iaf,inte antydan till konstigheter då så jag klagar inte på däcket som sådant men man kanske ska se upp lite extra innan man fått riktig temp och hålla tempot uppe när man kör och börja nästa roliga väg med att värma lite innan man ger fullt,iaf innan den riktiga sommarvärmen infunnit sig.

Henrik

ok. visserligen startar jag hojen och kör iväg innan motorn är varm. därför tar jag det lugnt ett tag innan motorn har kommit upp i rätt temp, så däcken hinner väl värma lite.

Jag kan hålla med om att däcken inte är stekheta när man kört lugnt. men det finns värme i alla fall.

ta det lugnt där ute...

Grymt alla som svarar - tack.
Så om jag tolkar detta rätt är alltså GP racer ytterligare ett snäpp upp när det gäller grepp (och säkerhet)?
Anledning till varför jag frågar som sagt är att jag är precis på väg att beställa en uppsättning nya däck och tänkte prova Q RR - men nu är jag inne på GP Racer i stället. Det kan väl inte vara ett dåligt köp?!

Grymt alla som svarar - tack.
Så om jag tolkar detta rätt är alltså GP racer ytterligare ett snäpp upp när det gäller grepp (och säkerhet)?
Anledning till varför jag frågar som sagt är att jag är precis på väg att beställa en uppsättning nya däck och tänkte prova Q RR - men nu är jag inne på GP Racer i stället. Det kan väl inte vara ett dåligt köp?!

Beror väl på ändamålet, köra bana eller gata??

Alla däck är ju anpasssade till sitt ändamål.
Ju mer anpassat ett däck blir till sitt ändamål, desto mindre allround blir det ju.

Det måste ju innebära att däck som Fursten tycker är bäst kanske inte alls passar mig och tvärtom då vi har olika körstil.

Det som är konstigt är att både Swedie och Fursten pressar däcken någorlunda lika (bankörning) och borde ha ungefär samma uppfattning.

Eller så betyder hoj, fjädringsinställningar osv. tillräckligt mycket för att det ska märkas skillnad.

Det betyder i sin tur att det verkligen kan vara skillnad för den mediokre gatåkaren vilka däck han ska välja:va

Om däcken nu plötsligt förlorar allt grepp vid lite lägre temp , nått som låter lite konstigt.

Det indikerar bara att man gärna får använda däckvarmare, dvs renodlade bandäck för riktigt aktiv körning.
Alla vet ju att helt nya däck kan va hala men efter 30mil ?

Man ska ju våga lita på sina däck efter en liten fikapaus.
Jag tror att Dunlopdäcken hör till dom bättre utan att själv ha testkört nått av dom.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT