Däcktest; Dansk artikel

Kalla däck.........

I slutänden det som är viktigast för mig som mc-gubbe på gatan är hur bra de är när de är kalla och i regnet samt hur länge de håller.
Allt annat skiter jag i.

Håller med 100 %'igt :tummenupp

Vilka däck skall man skaffa då man söker ett säkert och greppvänligt däck för gatbruk = Kalla däck ! ? :confused:

.

Man kan ju säga så här:
Sportdäck är gjorda för inspirerad körning på torrt underlag och över 15 graders utetemperatur.

För allroundkörning, lite kallare ibland och regn är det sporttouring eller touringdäck som gäller.

Sen har vi det här med att sportdäck ska klara av extrema hastigheter utan att gå i bitar. Det betyder att det behövs en hårdare gummiblandning och följdaktligen blir greppet i kyla och regn sämre.

Nån som visste skillnaden på vanliga Qualifier & Qualifier RR??:va

Hej,

Skillnanden är den att

Qualifier
Däcket kom för ca 3år sedan (då marknadens bästa däck för sporthojjar) och fortf ett jädra sjukt bra däck på marknanden. Bygger på tekniker som heter JLB (joint less belt...teknik förbättringar inom grepp, comfort, stabilitet och körvänlighet) och (Dunlop CTCS...en lättad stomme som ger föraren en bättre feddback i kurvor och en mer lättstyrd hoj) nytt däckmönster och ny gummiblandning. På den tiden fanns inte tekniker som 3CT. Så då hade dem alla dessa olika istället. Visst använder man delar av dessa uppbyggnader än idag.

Qualifier RR
Är uppbyggt med stommen Tripple Tread Compound (stomme med tre gummiblandningar.
1/Mittblandning som jobbar mer med stabilitiet och slitstyrka.
2/Sidoblandningar som jobbar för ett bra mkt grepp/feedback i och ur kurva.
3/Blandning som jobbar undertill för att öka sammanfogningen av de 2 övre, allt för att få ett mer tillförlitligt däck i alla situationer och sen även att jobba lite kylande för att inte överanstränga det två översta bladningarna med maximal värmeuppbyggnad (alltså brinna upp/slitas jättefort) alltså hålla en perfekt temp helt enkelt för maximalt grepp, utan kompromisser på slitstyrkan.

Hoppas du fick svar på frågan ;)

Last edited:
Sen det här med testet!!!
Man kan inte mkt mer än lee när man läser om det och hur ni reagerar...

Ni tror väl inte att samma däck som förra året vann med exakt samma förare/team och med samma förutsättningar på banan, bara kan komma sist helt plötsligt.

*tänk efter lite nu*

Som sagt, är Furstens alla åkare helnöjda med Qualifier RR, och det kan jag intyga att dom e...så tror jag inte däcket blir SKIT dåligt över en natt och ett nytt publicerat däcktest.
Ni som köpt RR sulan ska vara mkt nöjda över ett kanonköp.

Nä men sluta nu, "Mr Dunlop" ? Det lär ju vara Fürstenhoff...fy fan vad lågt!:zpy

4 inlägg på ett års tid, varav 2st av dem idag.
Du avslöjar dig själv med din meningsbyggnad samt förkärlek för flera utropstecken.

Ja jisses vilken människa...
Nej! Inte Fursten, utan en styck Johan W. från Goodyear Dunlop Sweden AB.
Vi behöver inte jaga fursten på det där sättet iaf... oxå lågt faktiskt.

Fursten har dock nått extrakonton rörande "GR" men det är en annan fråga.

Tror Furstenhoff är mer smart än så där... faktiskt :)

Last edited:
Jobbarkompisar?
Vi jobbar inte ihop...

Jag jobbar på Goodyear/Dunlop och finns här för att svara på era synpunkter om däck.

Pma mer än gärna om ni har tekniska frågor/spekulationer om tester osv...

Sen det här med testet!!!
Man kan inte mkt mer än lee när man läser om det och hur ni reagerar...

Ni tror väl inte att samma däck som förra året vann med exakt samma förare/team och med samma förutsättningar på banan, bara kan komma sist helt plötsligt.

*tänk efter lite nu*

Som sagt, är Furstens alla åkare helnöjda med Qualifier RR, och det kan jag intyga att dom e...så tror jag inte däcket blir SKIT dåligt över en natt och ett nytt publicerat däcktest.
Ni som köpt RR sulan ska vara mkt nöjda över ett kanonköp.
Så däcktester av den typen som diskuteras här är egentligen värdelösa?

En anledning till att just däcken skiftar i betyg är ju för att förhållandena är annorlunda, både vädermässigt och förarmässigt. Vädret kanske har blivit sämre eller bättre, och föraren kanske har blivit bättre eller sämre.

Så lät säga Dunlop presterande skitbra förra året i skitbra väder och med en skitbra förare.

I år så är vädret dåligt, och det är en dålig förare. Denna förare anser att Dunlop var sämst i det dåliga vädret, så får det betyget det får.

Ett annat märke kanske helt enkelt är bättre i det nya förhållandet.

Förövrigt, prestanda / grep när däcken är "kalla" är enligt mig något som ger högt betyg då det betyder att däcken är säkrare för mc-föraren.

"Sanningen" är nog att däcket inte kan ha försämrats så dramatiskt från förra året. Skillnaderna i betyg beror troligen på andra faktorer som cykeln (var det samma ifjol?), förare, temperatur, väder, beläggning, bana osv.

Sen tillkommer självklart nya däck som förhoppningsvis är bättre än de äldre men det försämrar inte de gamla däcken (bara relativt)

Vad jämför ni/vi med egentligen. Alltså Fursten är ju nöjd men Swedie är inte lika nöjd med D Q RR däcken - jag blir förvirrad...
Swedie jämför du med tex slicks eller andra "gat betonade" däck? Vilket "gatdäck" gillar du bättre i så fall?
En normal förare borde väl i praktiken kunna slänga på vilket "high end" däck som helst och vara nöjd?
Det känns ju som det någon nämde tidigare i tråden - alla "high end" däck är bra nog för att åka fort på för den "normale" smiskaren. Och däcktester är uppenbart väldigt beroende av väder, temperatur etc etc - vilket kan ge testerna väldigt olika resultat - right?
någon som har erfarenhet av Sportmax GP Racer i så fall?

Last edited:
Absolut INTE - men att ett däck som hela förra säsongen prisades world wide som det bästa däcket på marknaden nu skulle vara en katastrof efter senaste PS testen (och jag anser själv att PS är superseriösa) känns väldigt snett i mina ögon (dessutom klagas det på PP 2ct som också är ett toppdäck för gatan & Conti däcket i topp som hela världens testförare dissar inkl dem själva förra året - exakt samma däck i år), och detta tillsammans med att deras ena testförare skyller sin omkullkörning på Q RR däcken i stället för att kanske backa ett par steg och rannsaka sin egna körning med kalla däck gör det hela väldigt konstigt!! :pannkyss

Så det jag väntar svar på nu är 2 viktiga saker:

-samma testförare??
-väderförhållandet??
Tester av den typen som vi diskuterar här är alltså bra om testföraren inte klantar sig och om vädret är det rätta.
Är det så man ska tolka det?

Är visst ett gatdäck men i första hand avsett för snabba bandagar samt sk klubb race!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Det är klart att däcket är godkänt för gata precis som Power Race eller Racetec. Yamaha R7 var en bra hoj för vägen men det var knappast där som Yamaha ville se den.

Som du nämnde så skriver jag under på att GP Racer även funkar bra på blöt asfalt. Inte ett släpp i Söndags:D

B - Detta tillsammans med allt beröm i från alla våra kunder samt vi inte känner till att en enda av alla dessa hundra som kör på just Q RR (och vissa är dessutom inne på sitt andra, tredje respektive fjärde set däck) har kört omkull med Q RR borde säga en hel del till er som fortfarande är osäkra på om Q RR däcket är bra eller dåligt!!

C - GP racer är ett extremt och tillika ett sjukt bra ban dagsdäck som även är godkänt för gatan, ett däck som till trotts sina rötter ger ett super intryck på gatan med grymt fäste i både torrt och vått väder!

D - GP racer är ett sk lågtrycksdäck vilket gör att man skall ha 1.9-2.0 i framdäcket samt 1.4-1.7 i bakdäcket - kalltryck!!

/Fürstenhoff.

Var klassar du in D208RR som?

Jag har samma däck men inte känt att de är så jävla hala .
Funkar bra. Vad kör du med för däcktryck? Det kan ju spela stor roll oxå.

Kanske lite sent svarat men jag har varit på jobb

2,3 och 2,5 som jag fått förklarat ska vara bäst för gata och dom är hala kalla vilket dom verkar bli väldigt fort om man stannar till.

Skulle som swedie skriver tidigare göra ett litet bakhjulslyft i ungefär 50 efter att ha stått ett tag men absolut 0 grepp,ritade streck istället.

Dock som jag skrev innan så återkom greppet efter ytterligare 2 inbromsningar på 300 meter ungefär så greppet kommer tillbaka snabbt.

Det som känns lite oroande är att däcksidorna känns kalla efter lugn körning hem,verkar kylas fort utan belastning och frågan är om greppet är lika risigt som när man stått ett tag,då blir ju första kurvan lite spännande efter lugn körning mellan 2 kurviga vägar,BTB verkar ju fått erfara det.

Jävligt bra däck när man håller tempot uppe iaf,inte antydan till konstigheter då så jag klagar inte på däcket som sådant men man kanske ska se upp lite extra innan man fått riktig temp och hålla tempot uppe när man kör och börja nästa roliga väg med att värma lite innan man ger fullt,iaf innan den riktiga sommarvärmen infunnit sig.

Henrik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...