Däcktest; Dansk artikel

Dessa däck funkar i från helt kalla in i första sväng på Nürburgring i tokfart utan att ens tendera till att släppa vasrför jag tar vår eminenta Swedies kommentar med en stooooooooooor nypa salt om han nu råkar syfta på Q RR däcken - dom används tom av Yamaha R6 cup i både Tyskland och England med stort förtroende & snabba resultat!!

Kör med 2.3 fram och 2.5 bak så blir ni inte missnöjda!!

jaaaa du snålade på luften så jag får ju köra med det. :)

Vi som kommer köra på Dunlop Qualifier RR får väl ändra körstil till mera attack/aggressivt då:mad: :D

I och med att ett däck ett år är testvinnare och nästa år floppar så betyder det inte att de har gjort däcket sämre.
Dom andra kanske har gått om helt enkelt.

Så din körstil bör vara densamma som förra året.

I och med att ett däck ett år är testvinnare och nästa år floppar så betyder det inte att de har gjort däcket sämre.
Dom andra kanske har gått om helt enkelt.

Så din körstil bör vara densamma som förra året.

Jag syftade nog mera på texten från testet, som sammanfattning står det:
A tire for aggressive drivers:D

Dessa däck funkar i från helt kalla in i första sväng på Nürburgring i tokfart utan att ens tendera till att släppa vasrför jag tar vår eminenta Swedies kommentar med en stooooooooooor nypa salt om han nu råkar syfta på Q RR däcken - dom används tom av Yamaha R6 cup i både Tyskland och England med stort förtroende & snabba resultat!!

Kör med 2.3 fram och 2.5 bak så blir ni inte missnöjda!!
Det är inte utan att man blir lite förbyllad:va :confused:

En bidragande orsak till PS dåliga betyg på RR kan ju vara att dom
skrotade en gixxer k8 under testet (kalla däck hävdar dom).
Kan ju kanske tänkas att man hellre skyller på ett kallt bakdäck än
erkänner att man arslat till det :fattartil ...men det är bara spekulation.:tummenupp

Se'n tycker dom att man ska köra med 2.1 bak. Testet inleddes med 2.3 bak i alla däck.
En skillnad på 0,4 bar (till dina 2,5) är ju rätt mycket och tyskarna hävdar att
sänkningen från 2,3 till 2,1 ändrade däcket fullständigt....

Tänker på Dileva...vem ska man tro på, tro på, tro på nu.....:tummenupp

Körde en CSS-kurs förra helgen (California SuperBike School) och där rekommenderade dom Ännu lägre däcktryck.
Dessutom sa dom, i motsats till en del andra, att man ska ha Högre däcktryck Fram än Bak.
Dom körde på ca 2,20 fram & 2,07 bak. (OBS! Med Just Dunlop Qualifier RR)
Detta för att, som dom förklarade, framdäcket utsetts för så hård press vid kraftiga inbromsningar att däcket annars kan "vika" sig inåt på mitten.
Det låga bak motiverades med den höga arbetstemperaturen de kommer upp i.

CSS-instruktörerna ska ju ändå vara några av de bästa i världen..

Så jag e´ beredd att instämma i Di Levas refräng.. :va

Det är inte utan att man blir lite förbyllad:va :confused:

En bidragande orsak till PS dåliga betyg på RR kan ju vara att dom
skrotade en gixxer k8 under testet (kalla däck hävdar dom).
Kan ju kanske tänkas att man hellre skyller på ett kallt bakdäck än
erkänner att man arslat till det :fattartil ...men det är bara spekulation.:tummenupp

Se'n tycker dom att man ska köra med 2.1 bak. Testet inleddes med 2.3 bak i alla däck.
En skillnad på 0,4 bar (till dina 2,5) är ju rätt mycket och tyskarna hävdar att
sänkningen från 2,3 till 2,1 ändrade däcket fullständigt....

Tänker på Dileva...vem ska man tro på, tro på, tro på nu.....:tummenupp

2,5 sa han till mig då jag kör gata.
Kör dom gata eller bana i testet?

BTW! Dilevas låt gör sig rätt..... :)

Last edited:
Fast man ska ju knappast såga Fürstenhoffs uttalanden om detta däck, som de skriver har detta däck fått toppresultat vid tidigare tester och jag tror knappast att Patrik är spågumma och kunde förutse vad detta test skulle ge för resultat, han har ju talat om hans egen erfarenhet + tidigare testresultat och där har det inte varit några klagomål på detta däck utan snarare tvärtom.

Man får väl kolla lite fler tester och se vad de säger om däcket, kan vara så att andra har sprungit om, det har varit en dålig batch av däck eller dunlop har fuskat lite i år för att tjäna pengar och gjutit om gamla trabantdäck ;)

Dunlop Qualifier RR körs alltså bäst med 2,5 bak för gata & 2,1 bak för bana:tummenupp
Fram 2,3 gata & fram 2,2 bana, eller??

Last edited:
Däck är verkligen en djungel - Är själv på väg att skaffa en uppsättning nya däck och har siktat in mig på Dunlop Q RR, men blev naturligtvis lite fundersam när den här tråden kom upp.

MEN jag känner mig ganska lugn igen - av allt att döma funkar dom ju uppenbarligen att smiska omkring på Ringen i hyfsat tempo med, så då borde dom ju hålla i mitt höga tempo också :tungan

Last edited:
Som jag skrev tidigare & enl. CSS-instruktörerna så rekomenderade dom 2,20 fram vid bankörning i inte alldeles för långsamt tempo.

Såhär då: Dunlop Qualifier RR körs alltså bäst med 2,5 bak för gata & 2,1 bak för bana:tummenupp
Fram 2,3 gata & fram 2,2 bana, eller??

Jag är ju helt klart mer benägen att tro på nån som verkligen kör hoj och testat däcken än någon som mest sitter framför tangentbordet och påstår saker...
Du tror alltså inte att PS provkört däcken innan dom betygsatt dom?

MEN jag känner mig ganska lugn igen - av allt att döma funkar dom ju uppenbarligen att smiska omkring på Ringen i hyfsat tempo med, så då borde dom ju hålla i mitt höga tempo också :tungan

Jag är ju helt klart mer benägen att tro på nån som verkligen kör hoj och testat däcken än någon som mest sitter framför tangentbordet och påstår saker...

Tack Furstis - det blir en uppsättning Dunlop Q RR och jag tror jag kommer bli hel nöjd...

...annars hör jag av mig till dig så får du "repa" min hoj :D

Jo men det är väll det dom säger i testet, att dom funkar vid aggresiv körning som säkerligen Fursten utövar när han kör på ringen. Men när dom är kalla så är dom lite lurigare, vilket ofta inträffar på gata då det är svårare att hålla tempen i däcken.

Menar du att motortidningarna inte har kvalificerade förare för sina tester ? :confused:

Jo men det är väll det dom säger i testet, att dom funkar vid aggresiv körning som säkerligen Fursten utövar när han kör på ringen. Men när dom är kalla så är dom lite lurigare, vilket ofta inträffar på gata då det är svårare att hålla tempen i däcken.

jag ska bara använda mina däck på bana så det borde passa bra

Menar du att motortidningarna inte har kvalificerade förare för sina tester ? :confused:

som sagt jag hoppas det - men jag skulle inte bli förvånad om dom är klåpare som har spons och bara vill säga fina saker om ett märke dom är sponsrade av :näsblod

Sånt ser man ju hela tiden överallt, bloggar, tidningar...

Last edited:
Fast man ska ju knappast såga Fürstenhoffs uttalanden om detta däck, trabantdäck ;)

Sammantaget med hans personliga negativa tyckande och nedlåtande åsikter om konkurrenter och andra däcktillverkare för att kunna kränga mer däck.
Detta gör att jag inte kan ta han på allvar.

Ärligt tror jag att de flesta större däcktillverkare erbjuder mycket bra däck till allmänheten för gata och bandagar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT