däcks byte

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -03
Hur jobbigt är det att kränga av och på däcken själv? Använder ni några apeciella verktyg? Behövs de balanseras? Är det någon som kränger av och på däcken själv eller lämnar ni in det till däckfirman? Vore tacksam för ett snabbt svar.

Det jag har sett så verkar det jobbigt att kränga själv, å lite verktyg behövs det ju. Det kostar mig 100:- att skifta 2 däck och få dom balanserade här i stan. Frågan är om det inte är värt det? :)

Det är skitlätt när man kan det, och omöjligt om man inte vet hur.

Du behöver en manick att trycka av däcket från "humparna" i fälgen med, och tre däckjärn. Andra saker som kan vara bra att ha är en kompis som vet hur däckkrängning går till och en stor portion tålamod.

okej tack för så snabba svar. Känns rätt onödigt att kränga av det själv när det ändå behövs balanseras efteråt!!

en enhandstving och två däcksärn räcker och lite såpa utblandat med vatten sen är det ju bra med en kompressor så att däcket trycks ut i fälgfoten ordentligt så att man slipper åka till macken.

Balanseringen löser du med ett stadigt skruvstäd/stycke där du sätter ett rör som du kan få hjulaxeln på, sätt detta i våg. Sen är det bara att snurra sakta framåt och se efter om hjulet stannar utan att backa sett från de håll du snurra det. Gör det inte det på ett helt varv så bör det inte vara några skillnader.

På mitt Dunlop som jag monterade idag så finns det en gul ring på ena sidan av däcket den ska var mitt för ventilen.

Last edited:
Gjorde det en gång på förra hojen och det var inte värt jobbet tycker jag.. dessutom blev det märken men det kanske man slipper om man har lite rutin.

someone skrev:
Gjorde det en gång på förra hojen och det var inte värt jobbet tycker jag.. dessutom blev det märken men det kanske man slipper om man har lite rutin.

Det finns ju fälgskydd så man inte skadar fälgen. Själv tycker jag det är busenkelt att kränga däck men det beror väl på att jag vet hur man gör. Drygt 30 min tar det per däck och jag är inte så snabb.

En klar fördel är ju att man kan vända på däcken om de börjar ta slut på bara den ena sidan. Och om däcket är slut på båda sidorna och inte på mitten så kan man ta av det och kränga på det vid ett senare tillfälle, när man bara är ute på landsväg.

Jag provade igår och det va faktiskt väldigt lätt! Nu var ju mitt däck spräckt (hehe undrar varför) så det kan ju gjort det lite enklare. Vi tog en planka och satte änden mot däcket intill fälgen och bankade på lite med en slägga så lossnade det fint. Av gick bra och på var busenkelt!! En hel del vatten med lite diskmedel i så va det nästan bara att kasta på däcket. Att få i luft var inget problem heller.

Personlig åsikt så går det relativt lätt när man fått in det i fingrarna, men man kan bli ordentligt irriterad innan man lyckats. Kan vara väldigt behändigt att ha sett nån gjort det innan man ger sig på det själv.

Sen kränger man inte däck så ofta om man inte tävlar, eller seriöst tränar, eller gillar att lägga lakritsremmar, så de 100kr per gång det kostar kan vara värt det :)

Det enda som är tråkigt när man gör det själv, är att det blir repor på fälgarna.

Jag bytte däck på 2 hojar idag, fram o tillbaka o tvärtemot o upp o ner osv... svettig blev jag.

Mattias skrev:
manick att trycka av däcket från "humparna" i fälgen med,

= en kompis och en 3meter lång bräda. Lägg den på däcket, kompis sitter på däcket och du hoppar på brädan. Vips så är däcket löst från fälgen. eller om du lagt brädan fel så fick kompisen åka karusell gratis Rotera däcket och gör samma sak på fler ställen. Billigt och roligt söndagsnöje.

3 däckjärn på Biltema
60cm trädgårdsslang som du delar i 3 delar och använder som fälgskydd om du är poser.
Nån droppe YES utspätt med vatten

OBS detta var ekonomivarianten!
Det funkar. Sen kan man dividera i år om man behöver speciell däckpasta för däcket vrider sig på fälgen osv. Aldrig hänt mig iaf. Framdäck kan man balansera om man är kinkig. Bak behövs inte. Går ju ändå slut så fort :tungan

I början höll jag på att bli vansinnig, men efter några gånger kom tekniken. Busenkelt!
Köpte en manick av en här på forumet som får däcket att släppa från fälgen, så det blir ännu enklare. Högst 10min per däckbyte tar det.
Med en öl i näven och däckbyte i solen blir det riktigt trevligt :rolleyes:

Jag har tillgång till en däckmaskin, så det är ju inte så jobbigt...
fast jag har inte testat den med mc däck än :gnissla

Behöver man inte hålla koll på statisk/dynamisk balansering? Den dynamiska lär väl vara svår att fixa själv? :va

Raul skrev:
Behöver man inte hålla koll på statisk/dynamisk balansering? Den dynamiska lär väl vara svår att fixa själv? :va

Trodde det bara fanns en typ av balansering.

Kan du förklara vad statisk och dynamisk balansering är? För jag har inte en susning vad det är.

LameViffer skrev:
Trodde det bara fanns en typ av balansering.

Kan du förklara vad statisk och dynamisk balansering är? För jag har inte en susning vad det är.

Tyvärr inte, har tummen mitt i näven. En sökning här på forumet gav inte heller någon träff. Jag skulle kunna gissa på att om ett hjul har en tyngre punkt ut från mitten av fälgcentrum och man balanserar det genom att lägga en vikt på motsatt sida/på andra sidan fälgens centrumlinje så lär det märkas i hastigheter över 100.... kanske.

På min xr650r märks det inte varken på SM eller crossdäcken, men på touringhojen vill jag nog ha det professionellt gjort. Jobbigt med små vibrationer som inte härstammar ur motorn.

Finns det någon annan som kan det här bättre? Jag vill också veta.

Raul skrev:

Behövs inte på MC-däck eftersom tyngdpunkten sitter i mitten.

Vad gäller känsligheten så är framdäcket bra att balansera, men bakdäcket är inte lika nödvändigt. En del som tävlar skipper att balansera bakdäcket....

Statisk balansering, man kollar vilken del av hjulet som lägger sig "lägst", dvs är tyngst, i jämviktsläget då hjulet stannat.
Dynamisk balansering, hjulet snurrar och man mäter krafterna som uppstår
Tror det är så...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!