Däckpriser

hittar inte ett enda 180 däck:huvet
Se det positivt; Milkostnaden Skövde-Arninge hade ätit upp mellanskillnaden ändå ;)

edit: Det är inga Sportsmart utan Roadsmart ser det ut som. Inget för mig då. Bra tips annars!

Tänk på att köpa däck efter behov! :mattias

Förvånansvärt många köper värsta mjukaste Power Puré/D211GP/Racetec bara för att de vinner tester och cruisar sen bara i stan och är besvikna över att de har så kort livslängd. Köp inte såna om du inte kör bana - ofta eller bor på slingerbulten.

Last edited:
Lämnade in hojen på MC-Huset i Malmö för däcksbyte och balansering.Köpte Michelin Pilot Power fram och bak 3400:00 inkl.allt.(däckspriserna hos handlarna har gått ner) Hoj:ZX10-r
Du betalade alltså cirkus 1000 spänn för "arbetet" att byta två däck.
Hyffsad timpenning....

Se det positivt; Milkostnaden Skövde-Arninge hade ätit upp mellanskillnaden ändå ;)

edit: Det är inga Sportsmart utan Roadsmart ser det ut som. Inget för mig då. Bra tips annars!

Tänk på att köpa däck efter behov! :mattias

Förvånansvärt många köper värsta mjukaste Power Puré/D211GP/Racetec bara för att de vinner tester och cruisar sen bara i stan och är besvikna över att de har så kort livslängd. Köp inte såna om du inte kör bana - ofta eller bor på slingerbulten.

TJO

jo så är det jag köpte Power pure till motarden och dom verkar hålla över förväntan !! har kört ca 200 mil och kan inte säga att dom slits speciellt mycket trots frekvent åka bakhjul och mycket riviga starter, väggreppet är i min mening enormt trevligt då man kan bromsa ut bakändan genom böjarna med mycket bra kontroll, Sedan har dom visat att det fungerar jäkligt bra på grus vägar med det går att åka med vilt viftande bakända genom böjarna:D

pris i tyskland 1050 med frakt 160 55 17

Nja,hojen skall upp på arbetsbänk.hängas i luften,hjul skall av,däck skall krängas av,däck skall krängas på,hjul skall balanceras,hjul skall på igen,hoj skall ned och ut igen.Dom smörjde även min kedja på samma gång.Jag gör numera inget på varken mina hojar eller bil,dessa jobb tråkar ut mig,gillar dock att putsa.

Nja,hojen skall upp på arbetsbänk.hängas i luften,hjul skall av,däck skall krängas av,däck skall krängas på,hjul skall balanceras,hjul skall på igen,hoj skall ned och ut igen.Dom smörjde även min kedja på samma gång.Jag gör numera inget på varken mina hojar eller bil,dessa jobb tråkar ut mig,gillar dock att putsa.

HMMM

då måste jag vara dum!!!! jag bryter till och med av bil däcken och byter skälv tar ca en timme för 4 fälgar att få nytt gummi, med skruvstycke att pressa loss däcken med, och hand brytjärn.

visserligen kör jag inte speciellt fort men detta med obalans?? hittills har jag bara råkat ut för ETT däck som har haft/fått obalans och det var i hastigheter ÖVER 110KM på motorväg.

enda gången jag möjligen kan tänka maj att gå till en verkstad är med full dubbade cross däck för dom tycker jag är lite jobbiga:3freak.

mvh

Du betalade alltså cirkus 1000 spänn för "arbetet" att byta två däck.
Hyffsad timpenning....

du vet, det gamla vanliga säljtugget att gubbarna ska ha lön, lokalerna är svindyra, elen skall betalas, verktyg (som förövrigt är betalade för evigheter sedan osv bla bla bla), lager osv bla bla bla

Tycker 3400:- för att byta både fram och bakdäck på mc är ett OK pris!
Har man varken bil att transportera bort gamla däck med eller plats med verktyg för att utföra jobbet så är 1000:- för arbetet inte mycket att bråka om.
Största fördelen att skifta själv är att man inte behöver passa någon tid tycker jag.

HMMM

då måste jag vara dum!!!! jag bryter till och med av bil däcken och byter skälv tar ca en timme för 4 fälgar att få nytt gummi, med skruvstycke att pressa loss däcken med, och hand brytjärn.

visserligen kör jag inte speciellt fort men detta med obalans?? hittills har jag bara råkat ut för ETT däck som har haft/fått obalans och det var i hastigheter ÖVER 110KM på motorväg.

enda gången jag möjligen kan tänka maj att gå till en verkstad är med full dubbade cross däck för dom tycker jag är lite jobbiga:3freak.

mvh

Vi är alla i olika fas i livet,jag är över 50 och har stor mage och dålig rygg,jag ligger jävlar inte och krälar på marken för någon tusenlapp.Samma sak med min trädgård,det finns trädgårdsmästare som fixar det,och då kan jag ta mig en virre och bara titta på.

Jag tycker skifta själv är kanon, man kan handla gummit där det är billigast (oftast får man det levererat till trappen), och kan lägga om när man själv har tid.

Det är varken svårt eller tar lång tid - däremot är det rätt kul, och ett ypperligt tillfälle att hålla lite närmare koll på hojen.

Så slipper man irritationen över att någon repat sönder fälgar eller krökt dyra bromsskivor...

Jag tycker skifta själv är kanon, man kan handla gummit där det är billigast (oftast får man det levererat till trappen), och kan lägga om när man själv har tid.

Det är varken svårt eller tar lång tid - däremot är det rätt kul, och ett ypperligt tillfälle att hålla lite närmare koll på hojen.

Så slipper man irritationen över att någon repat sönder fälgar eller krökt dyra bromsskivor...
Tips på vilken utrustning du då använder önskas.
Det är ju inte raketvetenskap att byta själv.

Tips på vilken utrustning du då använder önskas.
Det är ju inte raketvetenskap att byta själv.

Biltemas pryttlar rakt över. :)

Däck-avkrängar-apparaturen, tre lagom långa järn, deras monteringspasta, en pensel, och lite plastsjok att ha som mellanlägg (skydda fälgkanten, klipp ur sidorna av 5-liters plastdunkar, sådana goa' nylondunkar a'la spolarvätska är bäst).
Balanserar med biltemas jigg (lagren måste preppas lite dock, mina rullade trögt, fyllda med fett).

Kompressor är klart bra att ha med, nödlösning är väl att släpa med hjulen till en mack och pumpa där.

/J

Det jag änvänder är:
Däckjärn, fälgskydd av en avklippt gummislang, järnspett och träklots, sen ett ventilverktyg och diskmedel. Akta bromsskivorna bara! Har man en gammal bilfälg järnspett och träklots så har man i princip ett färdigt däckkrängar verktyg

Last edited:
Det jag änvänder är:
Däckjärn, fälgskydd av en avklippt gummislang, järnspett och träklots, sen ett ventilverktyg och diskmedel. Akta bromsskivorna bara! Har man en gammal bilfälg järnspett och träklots så har man i princip ett färdigt däckkrängar verktyg

Kan du utveckla järnspett-förfarandet lite? Frågar du jag ska kränga däck i eftermiddag eller morgon och kommit fram till att min trotjänare skruvstädet inte pallar 190-däck. Så jag sitter och grunnar på hur jag ska trycka loss det gamla däcket...

Kan du utveckla järnspett-förfarandet lite? Frågar du jag ska kränga däck i eftermiddag eller morgon och kommit fram till att min trotjänare skruvstädet inte pallar 190-däck. Så jag sitter och grunnar på hur jag ska trycka loss det gamla däcket...

Använd spettet som i filmen klotsen skall vara nära fälgkanten mothållet får man fixa själv. Jag har använt mig av ett betongfundament på tomten som jag kör spettet under.

Biltemas pryttlar rakt över. :) ....
Biltemas däckjärn vs Sportsmart med hård NTEC stomme: 0-1

inte imponerande. Inte förvånande heller :(
BiltemaIron.jpg

Däremot är Biltemas fälgkantsskydd mycket bättre än trädgårdsslang/klippta dunkar. De är ganska hårda och tål riktig krängning. Har likadana dyrare och mjukare men de blev det jack i :rolleyes:
Jag sätter fyra såna kantskydd i bredd på fälgen och jobbar med 4-5 däckjärn. Riktigt gott att de har snören ifall de lossnar och ramlar in i däcket. Lätta att fiska upp då men Biltemas sitter hårt på kanten

Lyckad krängning? Kompispass? Otrevlig kund? :D
FunnyTyre.jpg

Last edited:
Biltemas däckjärn vs Sportsmart med hård NTEC stomme: 0-1

inte imponerande. Inte förvånande heller :(

...är du noga med att få ned motsatt sida (mot där du försöker bryta däcker över fälgen) så mycket det går?
Gör man inte det, och bara bryter på så kommer det gå sönder saker...

Gör man rätt behöver man knappt ta i öht.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman