Däckpriser

Självklart, men om du testat att kränga en NTEC-stomme för hand så vet du hur hårda och svåra de är att trycka ihop/ner i fälgen även om man står på knä på dem när man jobbar :3freak Du gillar ju dem så jag antar att du också märkt hur mkt hårdare de är i stommen.

Man förstår varför det går att köra med däckstryck ända ner till ett kilo i såna...

Kan hända att man tog en lite 'för stor och bred tugga' just här.
 
Last edited:
Självklart, men om du testat att kränga en NTEC-stomme för hand så vet du hur hårda och svåra de är att trycka ihop/ner i fälgen även om man står på knä på dem när man jobbar :3freak Du gillar ju dem så jag antar att du också märkt hur mkt hårdare de är i stommen.

Man förstår varför det går att köra med däckstryck ända ner till ett kilo i såna...

Kan hända att man tog en lite 'för stor och bred tugga' just här.

Ja, lite underligt, har krängt en del sportsmart i garaget (180/55 och 120/70), tycker de är hur smidiga som helst?

Har aldrig behövt bruka våld faktiskt, kör du med någon form av glid på gummit (ahem...) även vid avmonteringen? Det brukar göra rätt stor skillnad hur samarbetsvilligt däcket är....det och att det inte är -15 i garaget.

Den som tycker gatdäck är jävliga skall prova ett par torra gamla endurodubbade trelleborg winter friction, med korv istället för slang...den dagen behövde jag inte gå till gymmet. :näsblod
 
Jodå, nog har jag såpvatten på bädden allt. Många däck går nästan att trycka på första varvet enbart med händerna men med dessa gick det knappt ens med järnen eftersom bakdäckets bredd inte gick att klämma ihop och jag då inte fick svängrum för järnet.
Jag har krängt alla mina egna däck (gata, cross, dubb...) i flera år så jag vet hur man gör, tro mig. Det här setet var överjävligt. De bästa är ju beggade racedäck :)

Jag la på ett par Power Pure dagarna efter och de gick på en pisskvart i jämförelse. De hade iof rullat några få mil och masserats lite.

Sorry TS för skruv-och-mutter snack utan däckspriser... Lägger ner krängsnacket nu :hej
 
Föresten mitt i allt annat tänker jag ställa en fråga. Har aldrig bytt däck på min hojj men tänkt göra det nu. Och undrar då om det stämmer att däcken kan va hala till en början när dom e nya? O i sånna fall finns det nåt man kan göra åt det?
 
Föresten mitt i allt annat tänker jag ställa en fråga. Har aldrig bytt däck på min hojj men tänkt göra det nu. Och undrar då om det stämmer att däcken kan va hala till en början när dom e nya? O i sånna fall finns det nåt man kan göra åt det?

Japp garanterat .. vissa säger att det går att rugga upp dem med sandpapper,, men jag brukar bara köra lungt de första milen samt att inte vrål gasa under nerlägg förens man ser att "silikon" randen har försvunnit
 
Japp garanterat .. vissa säger att det går att rugga upp dem med sandpapper,, men jag brukar bara köra lungt de första milen samt att inte vrål gasa under nerlägg förens man ser att "silikon" randen har försvunnit

Ok kan ju va bra att veta:) tack för svaret!
 
Hej igen!! Har slaktat på 190 däcket nu och balanserat det och monterat det på mopeden. Tog en 11 mila sväng i grådis väder 5+C*. hade skjuts på hojen oxå. Fäste och uppförande KLOCKRENT!!! utrymmes mässigt vid montering INGA problem. Jag är supernöjd!!!
:yoparty :tummenupp

Finns en risk med att sätta ett bredare däck på en smal mc-fälg och det är att det blir 'kantigt'. Har sett det förr i tiden när folk satte 180-däck på 600'or anpassade för 160. Kan ju ge 'spännande' köregenskaper.

Jag förstår ärligt talat inte varför man vill gå upp i bredd annat än att det ska SE fett ut. Jag gick ner i bredd på min gamla 750 från 190 till 180 för att det skulle svänga bättre. Bredden är ju för att få mer gummi i backen vid nedlägg och pådrag om man har mycket effekt i hojen. Ett modernt 180-däck har ju greppförmåga för att skrapa fotpinnarna på de allra flesta hojar.

CMA: Om du har 180 original och upplever otillräckligt fäste/sladdar trots vettiga däck så är det klart att du kan testa ett bredare. Personligen hade jag letat annat däck som uppfyllde mina krav bättre, alternativt jobbat lite med min gaskontroll.
Att byta dimension enbart för utseendets skull kan ge oönskade effekter så var på din vakt isf.

Kom ihåg: Det är klart coolare med ett hårdkört 180-däck med krulliga kanter än ett 190 med fegisränder :fakta :krama
 
De flesta däcktillverkare har faktiskt slutat använda medel som gör nya däck hala. Dock är det alltid en bra idé att ta det lugnt i början!
Gör såhär:
1. Kör på motorvägen i 5-10km i lagom fart, sig-zagga lätt från sida till sida.
2. En annan grej är att köra på en grusväg. Gruset funkar ungefär som sandpapper och ser till att det skyddande lagret försvinner snabbt.
Dock är det lättast och säkrast att hissa upp hojen med hjälp av depåstöd och sanda däcken lite, behövs inte mycket faktiskt. Då kan man passa på att sanda hela slitytan så man inte behöver vara orolig när man ligger och knäskrapar!
Good luck buddy :yoparty
 
Hej igen!! Har slaktat på 190 däcket nu och balanserat det och monterat det på mopeden. Tog en 11 mila sväng i grådis väder 5+C*. hade skjuts på hojen oxå. Fäste och uppförande KLOCKRENT!!! utrymmes mässigt vid montering INGA problem. Jag är supernöjd!!!
:yoparty :tummenupp
Så bra då. Kör med insidan :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top