Däcklagning på resan

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Vänner, inser att det finns 100,000-tals mil på forumet så frågar här. Jag ska köra utomlands med hojen. Ca 300 mil blir det. Vad brukar ni ha med er för att laga eventuell punktering? Om det spelar någon roll kommer jag rulla på ett touringlok, en 1000SX. Tänker mig mest snabb fix så jag slipper bärgare i obygden, sen byta däck i civilisationen igen när sådan dyker upp. Kanske blir lite banjospel också.
 
Har Touratech-kitet, räddat ett par punkteringar med det. Lättanvänt, funkar för spik, skruv o liknande vassa grejer. Sällsynt att man får längre revor när man tourar runt.
Sedan en pump alt. några engångspatroner tryckluft + ventiladapter
 
Även jag har lagnings kittet från biltema och en liten mini kompressor med mig. Tar ingen plats och känns skönt att iallafall kunna göra ett försök att laga på plats. Har även en liten kombitång så kan dra åt någon skruv/bult om det behövs (även dra ut tex en spik ur däcket).

Brukar ha en rulle eltape bra om man upptäcker något som ligger emot och skaver. Några buntband är inte fel att ha med.

Något par med tunna typ plasthandskar är bra att ha tex när är på färja och slippa bli smutsig av spännbanden
 
Var packar ni ner en kompressor?? Jag får knappt ner plånkan under cutsen…
Typ i kåpan, precis bakom bakljuset har jag haft den på en hoj. Gick inte att få ut den utan att ta loss kåpan. Hade med mig en länge luftslang om det skulle behövas och tänkte att behöver jag den är avlägsnandet av kåpan mitt minsta problem. Den sitter ju bara med 2 skruvar och 4 clips.
Fick aldrig punka och den blev aldrig använd.
Annars är ju några extra kolsyrepatroner smidigare att ha med sig
 
Var packar ni ner en kompressor?? Jag får knappt ner plånkan under cutsen…
En relevant fråga i ett sporthojsforum helt klart, personligen får jag typ också plats knappt med plånkan innanför skinnstället när jag ska brassa sporthoj. Däremot vid långresor är det annan hoj, för mig i alla fall, med packmöjligheter och som TS skrev, han avser att göra långresa på en Z1000SX så man kan gissa att han har sidoväskor i alla fall.
 
Ett lagningskit inkl kompressor kan man linda in i plast och strappa fast utanpå hojen någonstans. På en sporthoj finns tex plats på fästet till bakre fotpinnarna. Beroende på avstånd till däcket rentav på insidan så påverkar det inte ens funktionen.


Med vänlig hälsning,
 
Var packar ni ner en kompressor?? Jag får knappt ner plånkan under cutsen…

Jag brukar smasha, eller "montera av" utanpåverket till en billig 12v-kompressor. Där finns mycket utrymme att tjäna, eftersom en sann "minikompressor" upplevs som "tung" av dumt folk om den är optimalt packad.

Dom väljer hellre att köpa en större, och därmed "lättare" hyllgranne eftersom den "ger mer för pengarna" - trots att det verkligen var en minikompressor dom var ute efter.

Ja! Den nu strippade minikompressorn uppvisar strömförande delar man kan komma i kontakt med. Undvik att slicka på dessa.

Det finns även blottlagda, rörliga delar på denna nya mikrokompressor. Där skall man inte stoppa in snoppen.

Kan man bara hålla tungan rätt i mun och kläderna någorlunda kvar på kroppen under däcksjobbet så är detta inget större problem, och man har tjänat påtagligt med plats i sin packning.

Imponatoreffekten skall vi inte glömma!
Åtskilliga medresenärer drabbade av sitas pollex utropar: "Wow! Har du byggt den själv?" när dom ser det nakna chassiet med dess rörliga delar in action - medans man lagar deras punktering.

Självklart vänder jag mig bort när jag svarar "ja". Man vill ju gärna framstå som blygsam och modest.

Hittar man en minikompressor med inbyggd manometer är denna ofta ett bra val att slakta ner i storlek.
Steam-punk vibbarna slår hårt.
 
Last edited:
Nu kör jag inte en SportHoj så jag har inga problem att få med mig saker antingen i tankväskan eller i en väska bak. Kortare resor klarar jag mig utan då det brukar vara tusentals mil mellan punkteringarna. Fotot nedan är inte från en av de kortaste resorna, Rv 955 ligger en bit bort för mig. :fakta

1747473839073.jpeg

Senaste, inte sista, punkteringen förra året använde jag varken kompressor eller punkagrejer. Jag körde på en fågel och när jag stannade satt det en gul näbb i bakdäcket. Pyspunka bara när jag fått ut den så jag tänkte snika och köra till närmsta mack och låna luft där. Inga mackar med luft men en däcksfirma. Finland och killen pratar varken engelska eller svenska men förstår att jag har punka. Försöker förklara att jag bara behöver luft men killen lagar och försvinner. Kunde nog dragit men gick in, letade efter en kassa och betalade €15. Lagningen höll däckets hela livslängd.
 
Även jag har lagnings kittet från biltema och en liten mini kompressor med mig. Tar ingen plats och känns skönt att iallafall kunna göra ett försök att laga på plats. Har även en liten kombitång så kan dra åt någon skruv/bult om det behövs (även dra ut tex en spik ur däcket).

Brukar ha en rulle eltape bra om man upptäcker något som ligger emot och skaver. Några buntband är inte fel att ha med.

Något par med tunna typ plasthandskar är bra att ha tex när är på färja och slippa bli smutsig av spännbanden
Vi tänker lika alla sakerna du nämner finns i min toppbox. Vid kraftigt regn kan nog plasthandskar vara bra att ha under ordinarie handskarna.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top