Däckets tyngsta punkt ?

Status
Ej öppen för fler svar.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
E22 skrev:
MMmm kanske de,sen finns det dom som inte märker någon skillnad på om däcken är fel påsatta, så att dom snurrar åt fel håll.. :3freak

Suck! Hur fan pallar man leta upp en sån här tråd för att sen göra bort sig!?
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Mattias skrev:
Och det gör du, menar du?
Har sagt till dig förr & säger det igen,spela inte Allan på min bekostnad, du hade inte gjort det irl så varför göra det här på nätet..tror dom flesta här på SH hade märkt skillnad på ena eller andra sättet ja...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
E22 skrev:
Har sagt till dig förr & säger det igen,spela inte Allan på min bekostnad, du hade inte gjort det irl så varför göra det här på nätet..tror dom flesta här på SH hade märkt skillnad på ena eller andra sättet ja...

En ny Mavve på g kanske...

Jag kör med däcken åt fel håll lika mycket som åt rätt och jag märker då ingen skillnad. Tror dessutom att fler personer håller med mig...
Vid ett ¨Pepsi-test¨ så hade inte du heller märkt någon skillnad! :fakta
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
oscar skrev:
Suck! Hur fan pallar man leta upp en sån här tråd för att sen göra bort sig!?
tyckte det krävde ett svar ,om du orkar scrolla upp.. frånsett från andra trådar som har mindre med hoj att göra överhuvod taget..men nu börgar det spåra ur här tycker jag,men så brukar det väll bli när folk ska försöker "spinna" vidare på saker & ting & försöka vara lustiga...
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
oscar skrev:
En ny Mavve på g kanske...

Jag kör med däcken åt fel håll lika mycket som åt rätt och jag märker då ingen skillnad. Tror dessutom att fler personer håller med mig...
Vid ett ¨Pepsi-test¨ så hade inte du heller märkt någon skillnad! :fakta
finns däck som går bra på vilket håll som ja, men bara för att vara dryg tillbaka så prova ett däck i vått underlag, en del däck är konstrerade så att dom skall fårsla undan vattnet..det gör dom inte om dom ruterar på fel håll då..OBS inte alla däck...
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag undrade bara om du kände skillnaden. Och det gör du uppenbarligen, däcken forslar ju inte bort vattnet lika bra. Då vet jag.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Jag har kört med felvänt däck och inte fan kände jag någon skillnad,
däremot kan det nog bli tokigt vid regn. ( vattnet pressas åt fel håll ).
Det är väll vanligt att banåkare vänder på däcken eller?
 

HanneZ

Guest
Med felvända regndäck bromsar man betydligt snabbare då vattnet håller emot när däcket försöker trycka sig mot asfalten.

(Eller så hittade jag bara på de där, oftast försöker jag undvika att skriva om saker som jag inte har nån aning om.)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
HanneZ skrev:
Med felvända regndäck bromsar man betydligt snabbare då vattnet håller emot när däcket försöker trycka sig mot asfalten.

(Eller så hittade jag bara på de där, oftast försöker jag undvika att skriva om saker som jag inte har nån aning om.)

:rofl
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
HanneZ skrev:
Med felvända regndäck bromsar man betydligt snabbare då vattnet håller emot när däcket försöker trycka sig mot asfalten.

(Eller så hittade jag bara på de där, oftast försöker jag undvika att skriva om saker som jag inte har nån aning om.)
Tycker du borde fortsätta med det då..
NÄääää vet ni vad, nu har jag inte tid med mer tramms här.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det måste till en viss mängd vatten för att möstret ska spela någon roll. Bara för att det regnar lite behöver man inte ha mönstret åt rätt håll, det har überguden Perra Johannesson bevisat. Han körde med däcken rättvända, bako och fram, upp och ner, in och ut, på sniskan, och ändå körde han ifrån alla. När det började dugga och vi andra tog fram verktygslådan för att börja vända på däcken torkade Perra visiret och gav sig ut. Sedan dess har jag kommit fram till samma sak. Det ska till vattnepölar eller i alla fall ett lager vatten på asfalt och ordentilg hastighet för att möstret ska spela roll. I somras när vi var på Gelleråsen och tourade var vi tre stycken som p g a det omväxlande vädret inte hann/orkade byta till regndäck till ett av passen utan gav oss ut med slicks på blöt asfalt och det fungerade utmärkt. Visserligen var hastigheten därefter men nog fanns det fäste trots avsaknaden av mönster.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det Teddy skriver kanske kan kopplas till vad jag hörde kommentatorerna säga under ett MotoGP. Att när det är fuktigt ute, ej helblött alltså, så kör man med skurna slicks och mönstret skärs inte för att transportera vattnet då mängderna är för små för att det ska behövas utan det är för att gummit ska röra på sig mer och behålla värmen trots den kylande fukten. Det är alltså inte för att ett slicks saknar mönster som det blir halt utan för att det kyls för mycket av vattnet. Lät vettigt tycker jag.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
E22 skrev:
tyckte det krävde ett svar ,om du orkar scrolla upp.. frånsett från andra trådar som har mindre med hoj att göra överhuvod taget..men nu börgar det spåra ur här tycker jag,men så brukar det väll bli när folk ska försöker "spinna" vidare på saker & ting & försöka vara lustiga...
Är det det som du gör just nu, isf är det en konstig typ av humor :va
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
jag känner ingen skillnad med felvänt bakdäck,
men med felvänt framdäck blir cykeln skitläskig.
(slicks alltså)
/m
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top