Däck till banhoj utan värmare

Kör du ändå dit hojen på släp eller i skåpbil är det inte mycket extrajobb med värmare och du syr bra fäste från start och däcken håller längre.
 
Vissa lyssnar på erfarenhet, vissa lär sig den dyra o smärtsamma vägen..
 
Någon annan som har erfarenhet?

Är som sagt inte intresserad av värmare. Handlar inte om kostnad.
Jag körde flera år utan värmare men fick då hålla tillgodo med gatdäck som inte behöver så höga temperaturer innan jag fick fäste. Men även gatdäcken fick så mycket kallrivining så de slets ut ganska fort. (Jävligt dyrt) Jag testade några gånger med racedäck, utan värmare, både intermediate och slicks men däcken slets mycket snabbare än gatdäcken (ännu dyrare) och fästet var betydligt sämre i flera varv innan tempen nådde upp till 70-80 grader som racedäcken kräver.

Till slut så föll jag till föga och köpte värmare. Det funkade kanon både på gatdäck och racedäck. (Japp, även sportdäck för gata funkade kanon med värmare)
Efter att ha använt värmare några gånger så tänkte jag inte ens på dem, de åkte bara på med automatik så fort jag kom in i depån.

De senaste åren kör jag enbart på bandagsdäck som är ungefär som gatdäck i stommen men saknar mönster. Typ Metzeler TD slicks.
Den typen av däck har inte lika bra fäste som rena racedäck men håller för mig ca sex bandagar, på en 1000-kubikare, med värmare såklart.

Fördelen med att använda värmare hela dagarna är att även fälgen värms upp och då blir temperaturen jämnare och däcken slipper värmecykler. Cyklerna sliter ganska mycket på däcken, speciellt om det är kallt i backen.

Med värmare blir det stabilare, mindre fluktuationer, vilket ger fördelar som att det blir mycket lättare att hantera lufttrycket också, och att läsa av slitaget, och justera fjädringen... ja allt blir faktiskt bättre med värmare så jag kan inte nog rekommendera att använda dem. :)
 
Jag körde flera år utan värmare men fick då hålla tillgodo med gatdäck som inte behöver så höga temperaturer innan jag fick fäste. Men även gatdäcken fick så mycket kallrivining så de slets ut ganska fort. (Jävligt dyrt) Jag testade några gånger med racedäck, utan värmare, både intermediate och slicks men däcken slets mycket snabbare än gatdäcken (ännu dyrare) och fästet var betydligt sämre i flera varv innan tempen nådde upp till 70-80 grader som racedäcken kräver.

Till slut så föll jag till föga och köpte värmare. Det funkade kanon både på gatdäck och racedäck. (Japp, även sportdäck för gata funkade kanon med värmare)
Efter att ha använt värmare några gånger så tänkte jag inte ens på dem, de åkte bara på med automatik så fort jag kom in i depån.

De senaste åren kör jag enbart på bandagsdäck som är ungefär som gatdäck i stommen men saknar mönster. Typ Metzeler TD slicks.
Den typen av däck har inte lika bra fäste som rena racedäck men håller för mig ca sex bandagar, på en 1000-kubikare, med värmare såklart.

Fördelen med att använda värmare hela dagarna är att även fälgen värms upp och då blir temperaturen jämnare och däcken slipper värmecykler. Cyklerna sliter ganska mycket på däcken, speciellt om det är kallt i backen.

Med värmare blir det stabilare, mindre fluktuationer, vilket ger fördelar som att det blir mycket lättare att hantera lufttrycket också, och att läsa av slitaget, och justera fjädringen... ja allt blir faktiskt bättre med värmare så jag kan inte nog rekommendera att använda dem. :)
Tack för ett utförligt svar.

Jag ska nog köpa DOT trackday däck och köra utan värmare nu till en början. Väldigt sugen på power cup 2, kört med Supercorsa sp v2 innan som varit grymma.
 
Dunlop gp racer och Supercorsa har jag kört utan värmare men precis som alla andra sagt så är det värdelöst jämfört med. Visst slitaget blir mindre osv men för mig är det även ovissheten med att åka runt de första varven och undra om däcken är tillräckligt varma.
 
Det blir värmare, ångrade mig! Tror att kombinationen däckslitage och stelheten i början av passen kommer vara jobbigare än att värma däck.

Efter research hade jag nog inte gått på värre däck än tex Supercorsa SP utan värmare. Går man ett steg ned så är det ännu mer förlåtande däck, typ hypersport. Det hade varit mitt val utan värmare!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top