Däck till banhoj utan värmare

Kör du ändå dit hojen på släp eller i skåpbil är det inte mycket extrajobb med värmare och du syr bra fäste från start och däcken håller längre.
 
Vissa lyssnar på erfarenhet, vissa lär sig den dyra o smärtsamma vägen..
 
Någon annan som har erfarenhet?

Är som sagt inte intresserad av värmare. Handlar inte om kostnad.
Jag körde flera år utan värmare men fick då hålla tillgodo med gatdäck som inte behöver så höga temperaturer innan jag fick fäste. Men även gatdäcken fick så mycket kallrivining så de slets ut ganska fort. (Jävligt dyrt) Jag testade några gånger med racedäck, utan värmare, både intermediate och slicks men däcken slets mycket snabbare än gatdäcken (ännu dyrare) och fästet var betydligt sämre i flera varv innan tempen nådde upp till 70-80 grader som racedäcken kräver.

Till slut så föll jag till föga och köpte värmare. Det funkade kanon både på gatdäck och racedäck. (Japp, även sportdäck för gata funkade kanon med värmare)
Efter att ha använt värmare några gånger så tänkte jag inte ens på dem, de åkte bara på med automatik så fort jag kom in i depån.

De senaste åren kör jag enbart på bandagsdäck som är ungefär som gatdäck i stommen men saknar mönster. Typ Metzeler TD slicks.
Den typen av däck har inte lika bra fäste som rena racedäck men håller för mig ca sex bandagar, på en 1000-kubikare, med värmare såklart.

Fördelen med att använda värmare hela dagarna är att även fälgen värms upp och då blir temperaturen jämnare och däcken slipper värmecykler. Cyklerna sliter ganska mycket på däcken, speciellt om det är kallt i backen.

Med värmare blir det stabilare, mindre fluktuationer, vilket ger fördelar som att det blir mycket lättare att hantera lufttrycket också, och att läsa av slitaget, och justera fjädringen... ja allt blir faktiskt bättre med värmare så jag kan inte nog rekommendera att använda dem. :)
 
Jag körde flera år utan värmare men fick då hålla tillgodo med gatdäck som inte behöver så höga temperaturer innan jag fick fäste. Men även gatdäcken fick så mycket kallrivining så de slets ut ganska fort. (Jävligt dyrt) Jag testade några gånger med racedäck, utan värmare, både intermediate och slicks men däcken slets mycket snabbare än gatdäcken (ännu dyrare) och fästet var betydligt sämre i flera varv innan tempen nådde upp till 70-80 grader som racedäcken kräver.

Till slut så föll jag till föga och köpte värmare. Det funkade kanon både på gatdäck och racedäck. (Japp, även sportdäck för gata funkade kanon med värmare)
Efter att ha använt värmare några gånger så tänkte jag inte ens på dem, de åkte bara på med automatik så fort jag kom in i depån.

De senaste åren kör jag enbart på bandagsdäck som är ungefär som gatdäck i stommen men saknar mönster. Typ Metzeler TD slicks.
Den typen av däck har inte lika bra fäste som rena racedäck men håller för mig ca sex bandagar, på en 1000-kubikare, med värmare såklart.

Fördelen med att använda värmare hela dagarna är att även fälgen värms upp och då blir temperaturen jämnare och däcken slipper värmecykler. Cyklerna sliter ganska mycket på däcken, speciellt om det är kallt i backen.

Med värmare blir det stabilare, mindre fluktuationer, vilket ger fördelar som att det blir mycket lättare att hantera lufttrycket också, och att läsa av slitaget, och justera fjädringen... ja allt blir faktiskt bättre med värmare så jag kan inte nog rekommendera att använda dem. :)
Tack för ett utförligt svar.

Jag ska nog köpa DOT trackday däck och köra utan värmare nu till en början. Väldigt sugen på power cup 2, kört med Supercorsa sp v2 innan som varit grymma.
 
Dunlop gp racer och Supercorsa har jag kört utan värmare men precis som alla andra sagt så är det värdelöst jämfört med. Visst slitaget blir mindre osv men för mig är det även ovissheten med att åka runt de första varven och undra om däcken är tillräckligt varma.
 
Det blir värmare, ångrade mig! Tror att kombinationen däckslitage och stelheten i början av passen kommer vara jobbigare än att värma däck.

Efter research hade jag nog inte gått på värre däck än tex Supercorsa SP utan värmare. Går man ett steg ned så är det ännu mer förlåtande däck, typ hypersport. Det hade varit mitt val utan värmare!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top