Däck: Pirelli Supercorsa på gatan

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hej,

Ska införskaffa ny hoj och det sitter Supercorsa på. Jättefint för bana när de blir varma har jag förstått men hur funkar de för gatan, speciellt nu när tempen kryper ner lite. Att de inte är nåt vidare på blött fattar jag men hur är de om de inte uppnåt "bantemperatur" vilket jag förutsätter att de inte gör på gatan.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Hej.

Är det SC däck eller DOT märkta ? Finns en gatversion av Supercorsa och en banversion..
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
de är livsfarliga. Jag ska hjälpa dig: skicka dom til mig så får du 1500 spänn.

Nej, allvarligt så är det inga problem. Det är väl dragon supercorsa som sitter på och dom är landsvägsanpassade. Har såna iaf på min Aprilia och det är inga problem varken på gata eller bana
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
de är livsfarliga. Jag ska hjälpa dig: skicka dom til mig så får du 1500 spänn.

Nej, allvarligt så är det inga problem. Det är väl dragon supercorsa som sitter på och dom är landsvägsanpassade. Har såna iaf på min Aprilia och det är inga problem varken på gata eller bana

Nej, det är Diablo Supercorsa, inte Dragon. Vad är skillnaden? Jag ska höra mig för om det är DOT eller SC.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Exakt. Är dom märkta med SC och en följande siffra så är dom anpassade för bankörning, och kan således bli lite hala om dom inte kommer upp i rätt temp.

BULLSHIT!

Jag kör bana och tävlar enbart på dessa däcken. Jag har även kört dom på gata och jämfört mot vanliga gatdäck.

Det är mycket bättre grepp i ett kallt supercorsa än i ett kallt "gatdäck"

Det räcker att man känner på gummit i ett racedäck och ett gatdäck så förstår man skillnaden.

Körde en sv650 med ett nästan nytt gatdäck fram och när man tryckte på i kurvor och inbromsningar så var fästet rätt taskigt fram, med ett kallt supercorsa sc2 var det inte antydan till släpp utan hojen gick funt upp på framhjulet.

Dock rekomenderar jag inte att köra på gammla superkorsadäck, (max 2 år) samt att man ska vara medveten om att dom slits mer, och således behöver bytas oftare.

Jag har drivor med däck till salu, om någon vill prova så kan jag lämna pengarna tillbaka om du inte är nöjd garanti.

MVH Oskar
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
BULLSHIT!

Jag kör bana och tävlar enbart på dessa däcken. Jag har även kört dom på gata och jämfört mot vanliga gatdäck.

Det är mycket bättre grepp i ett kallt supercorsa än i ett kallt "gatdäck"

Det räcker att man känner på gummit i ett racedäck och ett gatdäck så förstår man skillnaden.

Körde en sv650 med ett nästan nytt gatdäck fram och när man tryckte på i kurvor och inbromsningar så var fästet rätt taskigt fram, med ett kallt supercorsa sc2 var det inte antydan till släpp utan hojen gick funt upp på framhjulet.

Dock rekomenderar jag inte att köra på gammla superkorsadäck, (max 2 år) samt att man ska vara medveten om att dom slits mer, och således behöver bytas oftare.

Jag har drivor med däck till salu, om någon vill prova så kan jag lämna pengarna tillbaka om du inte är nöjd garanti.

MVH Oskar

Umm...det där är farliga ord, det enda racedäck jag testat på gatan (sitter Michelin Power One Comp bak på min 640) är hur lömskt som helst kallt, och det är svårt att få upp värmen i det, ens på kartbana...på gata går det kallt, och med den ringa effekten 640:n har, och trots det så släpper det friskt, så skulle jag inte vilja prova det på något med mer orra.

Att racedäck är lömska kalla, och svåra att få temp i är väl ingen nyhet?

/J - med vanliga Dragon SC Pro på duccen, funkar fint (hala i väta dock).
 
Last edited:

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Supercorsa fungerar kanon, jag har har sålt ca 10 set bara i sommar till gatåkare och alla är hur nöjda som helst och står på kö för att köpa fler.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Behövs nog inte, är det en 675 årsmodell 06-08 sitter det förmodligen ett Pirelli Diablo Supercorsa Pro på, det originaldäck som hojen levererades med.

Däcket behöver lite värme för att funka bra, det finns bättre gatdäck om man tänker toura med hojen i vått eller kallt väglag men wtf, trots alla debatter på detta forum om gatdäck hit och bandäck dit gäller ALLTID sunt förnuft - Gå ut väldigt lugnt, låt däcket få lite värme genom upprätt acceleration och öka påkänningarna successivt. Känner Du att det slirar till får Du tagga ned en aning.

Så - det är ett bra däck som sitter på, nu är det bara att handla och köra:tummenupp

Nej, det är Diablo Supercorsa, inte Dragon. Vad är skillnaden? Jag ska höra mig för om det är DOT eller SC.
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Måhända att supercorsa fungerar bra på gata, men man kan inte jämföra ett (1) bandäck mot "gatdäck".

Det finns hundratals modeller av gatdäck.

Vissa är säkert sämre än supercorsa vad gäller greppet vid kallt, men
att ett supercorsa har bättre "kallgrepp" än tex ett Michelin Pilot Power
tror jag inte ett jävla skit på.

BULLSHIT!

Det är mycket bättre grepp i ett kallt supercorsa än i ett kallt "gatdäck"

Det räcker att man känner på gummit i ett racedäck och ett gatdäck så förstår man skillnaden.

Vadå, bara för att det känns mjukare i gummit när man känner på det, så är det bättre kallgrepp? Där kan man snacka om BULLSHIT!
 
Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
jag kör med Diablo supercorsa på min hoj och kör bara gata, kan ju inte säga att detä är bra grepp i dom när de e kalla men vilka däck har det liksom?
Däremot är det ruskigt bra sug i dom när dom är varmkörda, då kan man ligga på bra i kurvorna.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag kör mest med dragon supercorsa SC2. Eftersom jag mest kör bana och är rejält
slö så orkar jag aldrig byta däck bara för att köra lite på gatan.
Har gjort det några år nu och har hittils inte haft några problem. Å andra sidan ger jag mig kanske inte ut om det ösregnar eller är nollgradigt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Umm...det där är farliga ord, det enda racedäck jag testat på gatan (sitter Michelin Power One Comp bak på min 640) är hur lömskt som helst kallt, och det är svårt att få upp värmen i det, ens på kartbana...på gata går det kallt, och med den ringa effekten 640:n har, och trots det så släpper det friskt, så skulle jag inte vilja prova det på något med mer orra.

Att racedäck är lömska kalla, och svåra att få temp i är väl ingen nyhet?

/J - med vanliga Dragon SC Pro på duccen, funkar fint (hala i väta dock).

Nu var det pirelli super corsa vi disuterade och inte något annat! har du inte kört det däcket så bör du inte utala dig om det däcket. Alla däck är olika. Skulle inte rekomendera något som jag inte testat själv.

Pirelli super corsa funkar enligt mig mycket bättre än ett gatdäck. dock slits det fortare och är därmed inte ekonomiskt om man inte köper ett beg racdäck Jag tar 3-600 för mina begagnade däck och då har dom åkt ca 40-60 min bana vilket bara tar bort dom bästa 10% av däcket livslängd och det är längst ut på kanterna där de flesta aldrig kör på gatan.

/Oskar

Vadå, bara för att det känns mjukare i gummit när man känner på det, så är det bättre kallgrepp? Där kan man snacka om BULLSHIT!

Ok du vet bäst..... :Bugar:Bugar:Bugar

Kan du berätta lite mer om din otroliga vetenska om däck.
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Ok du vet bäst..... :Bugar:Bugar:Bugar

Kan du berätta lite mer om din otroliga vetenska om däck.

Absolut!

Dom flesta gatdäcken innehåller ämnet silica, vilket binder värmen i däcket.
Detta har inte bandäck. Därför har gatdäck lätt för att bli överhettade på bana, och bandäck svårt att få upp/behålla värmen på gata.

Men jag säger inte att ett Supercorsa är ett dåligt däck på gata.
Dock inte optimalt. Men allt är ju subjektivt, eller hur?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bra grepp kalla och helt ok i väta för ett racedäck men värdelös livslängd om du inte får riktig temp i dom,greppmässigt tycker jag dom funkar riktigt bra på gata.
Körde 5 varma dagar på bana med mönster kvar sen försvann lika mycket mönster på en kall,när det var kallt i backen tog ett nytt bakdäck slut på 2,sc1 var det.

Dom greppar bra även utan rätt temp men då käkas dom upp och det går fort.

Finns bättre gatdäck för gatkörning och enstaka bandagar som har livslängd med.

Ska du ha racedäck på gatan och vill ha lite livslängd funkar dunlops GP Racer så länge det är torrt och inte för kallt(+12-13 har jag testat,längre uppvärmningstid ju kallare det blir)men dom vill gärna halka omkring innan man jobbat upp tempen i dom istället och kallnar(som alla racedäck)fort vilket inte är något vidare eftersom greppet försvinner utan värme.

Så det verkar som,bättre grepp kalla=stort slitage utan rätt temp i däcket och sämre grepp kalla=hala men bättre livslängd.

Detta är som jag uppfattat det genom att köra på dom och testa mig fram istället för att läsa och lyssna på andra,hade blitt billigare om man lyssnat på andra istället tror jag.

Henrik
 

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
BULLSHIT!

Jag kör bana och tävlar enbart på dessa däcken. Jag har även kört dom på gata och jämfört mot vanliga gatdäck.

Det är mycket bättre grepp i ett kallt supercorsa än i ett kallt "gatdäck"

Det räcker att man känner på gummit i ett racedäck och ett gatdäck så förstår man skillnaden.

Körde en sv650 med ett nästan nytt gatdäck fram och när man tryckte på i kurvor och inbromsningar så var fästet rätt taskigt fram, med ett kallt supercorsa sc2 var det inte antydan till släpp utan hojen gick funt upp på framhjulet.

Dock rekomenderar jag inte att köra på gammla superkorsadäck, (max 2 år) samt att man ska vara medveten om att dom slits mer, och således behöver bytas oftare.

Jag har drivor med däck till salu, om någon vill prova så kan jag lämna pengarna tillbaka om du inte är nöjd garanti.

MVH Oskar

Skrämmande att läsa ditt inlägg Oscar då okunskapen lyser igenom så hårt att det blir pinsamt, speciellt som du erbjuder gamla racedäck för gatan på prov, ett prov som kan bli öderstiget. Ett gatlegalt racedäck har en funktion och plats och det är just på banan och ingen annan stans då det absolut måste klassas som högst opålitligt att köras med på gatan med tanke på arbetstemperatur och vad som faktiskt krävs för att den skall nå sina rätta arbetstemperatur något som garanterat inte kan uppnås på gatan.

Och ja, jag arbetar med däck sedan flera år varför jag med säkerhet kan uttala mig i ämnet. :krama
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nej, det är Diablo Supercorsa, inte Dragon. Vad är skillnaden? Jag ska höra mig för om det är DOT eller SC.
Förmodligen samma som satt på min när jag köpte den, funkar kalas.

Kör på. :tummenupp
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Skrämmande att läsa ditt inlägg Oscar då okunskapen lyser igenom så hårt att det blir pinsamt, speciellt som du erbjuder gamla racedäck för gatan på prov, ett prov som kan bli öderstiget. Ett gatlegalt racedäck har en funktion och plats och det är just på banan och ingen annan stans då det absolut måste klassas som högst opålitligt att köras med på gatan med tanke på arbetstemperatur och vad som faktiskt krävs för att den skall nå sina rätta arbetstemperatur något som garanterat inte kan uppnås på gatan.

Och ja, jag arbetar med däck sedan flera år varför jag med säkerhet kan uttala mig i ämnet. :krama

Ja, ja.. och världen består ju bara av svart och vitt och rätt eller fel:rolleyes:

Det finns bra och dåliga gatdäck, det finns MASSOR med olika racedäck, och ja de är tänkta för att användas vid race..

Men det är så många faktorer som spelar in..

Allt ifrån körstil, om du är hård (okänslig) på gasen eller om du kör mjukt.. hur mycket du laddar på på gata (vem kör lika hårt på gata som eliten kör på bana) osv osv..

Vissa racedäck ger godtagbart fäste redan från 10% värme medans andra däck (främst de nyare) kan vara så smala i sitt arbetsområde att det är lögn i h-e att få rätt arbetstemp även för en rutinerad bandagsåkare med högt tempo :arsele

Uppskattar dessutom ditt sista påstående som är konkret och ger mig en god referens på vilka kunskaper som du besitter i ämnet :rolleyes:

/ Micke
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Skrämmande att läsa ditt inlägg Oscar då okunskapen lyser igenom så hårt att det blir pinsamt, speciellt som du erbjuder gamla racedäck för gatan på prov, ett prov som kan bli öderstiget. Ett gatlegalt racedäck har en funktion och plats och det är just på banan och ingen annan stans då det absolut måste klassas som högst opålitligt att köras med på gatan med tanke på arbetstemperatur och vad som faktiskt krävs för att den skall nå sina rätta arbetstemperatur något som garanterat inte kan uppnås på gatan.

Och ja, jag arbetar med däck sedan flera år varför jag med säkerhet kan uttala mig i ämnet. :krama

På vilket sätt är det okunskap att dela med sig av sina personliga erfarenheter?

Har själv åkt landsväg på beggade supercorsa fast av äldre årgång och även min uppfattnig är att dom fungerar bra även när dom inte uppnått sin rätta arbetstemp.

har även kört landsväg med racedäck av annat märke som var helt opålitligt när det var kallt, samt att jag hade ett sporttouring däck från metzler som jag tyckte var totalt livsfarligt då det saknade fäste helt oberoende av temp och det var det en "erfaren" däckverkstad som sålde till mig.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top