Cylinder 3 och 4 tänder inte. Vad göra?

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Som rubriken lyder. Hojen är Kawasaki zx6r/ zzr 600 från 91.

Var kan felet ligga, om tändningen är som den ska? :va

Har du gnista (bra gnista) så är förgasarna nästa felkälla. Hur ser stiften ut?

Inte för att vara dryg men "cylinder 3 och 4 står stilla", måste innebära att deras vevstakar är "av" eller att vevaxeln är av.

Last edited:
Inte för att vara dryg men "cylinder 3 och 4 står stilla", måste innebära att deras vevtakar är "av" eller att vevaxeln är av.

Hoppas det inte är det som är felet då... Men rören från just cylinder 3 och 4 är kalla medan de andra 2 kokar. Dessutom låter lite som en galopperande häst på tomgången.

Till Viktor så ser stiften bra ut (eller gnistan är ju skitliten, men lika skitliten på alla stiften). Och jag har dessutom för mig att jag bytte alla stiften för runt en månad sedan. Men jag ska fortsätta utforska stiften lite till.

Be right back...

Hoppas det inte är det som är felet då... Men rören från just cylinder 3 och 4 är kalla medan de andra 2 kokar. Dessutom låter lite som en galopperande häst på tomgången.

Till Viktor så ser stiften bra ut (eller gnistan är ju skitliten, men lika skitliten på alla stiften). Och jag har dessutom för mig att jag bytte alla stiften för runt en månad sedan. Men jag ska fortsätta utforska stiften lite till.

Be right back...

Dom kan bli slitna på en månad. Köp nya stift. Rengör luftfiltret och testa lite startgas och se om dom hoppar igång.

Be right back...

Är stiften blöta ?

Kolla tändspolarna.

Jag bytte om tändstiften, alltså stoppade ner 1an och 2an till 3an och 4an för att eventuellt få den att gå på cylinder 3 och 4 istället. På så vis hade jag ju kunnat fastställa att det var fel på tändningen. Så var dock inte fallet. Det är fortfarande cylinder 1 och 2 som tänder.

Kanske så att det är fel på soppatillförseln iallafall då..

Hoppas detta inlägg hjälpte någon till att kunna hjälpa mig :-)

Jag bytte om tändstiften, alltså stoppade ner 1an och 2an till 3an och 4an för att eventuellt få den att gå på cylinder 3 och 4 istället. På så vis hade jag ju kunnat fastställa att det var fel på tändningen. Så var dock inte fallet. Det är fortfarande cylinder 1 och 2 som tänder.

Kanske så att det är fel på soppatillförseln iallafall då..

Hoppas detta inlägg hjälpte någon till att kunna hjälpa mig :-)

När vi ändå är dryga så är det väl ett större problem ifall cylle 1 o 2 rör på sig :näsblod

När vi ändå är dryga så är det väl ett större problem ifall cylle 1 o 2 rör på sig :näsblod

True-True:D

Om du jämför gnistan på 1&2 med den på 3&4 är det ungefär lika ?

Om det är det håller jag med VictorL. Kolla flottörerna/flottörnålarna. Är det vacuum förgasare kolla membranen.

Ur med alla stiften ner med en tumme om du når eller något annat du kan täppa för tändstiftshålet med och kör runt. Jämför om det pyser ungefär lika mycket på alla cyllar. Eller bättre, använd en kompressionsprovare om du har.

Jo men det är ju just för att vevaxeln är av... Mitt misstag, skulle ändra rubriken om det gick.

Vi fattar ändå :tummenupp

Last edited:
Jo men det är ju just för att vevaxeln är av... Mitt misstag, skulle ändra rubriken om det gick.

Alltså, kolvarna åker upp och ner, cylindrarna ska sitta still, relativt vevaxeln. Det var det jag menade :krama

Hoppas du hittar felet!

True-True:D

Om du jämför gnistan på 1&2 med den på 3&4 är det ungefär lika ?

Om det är det håller jag med VictorL. Kolla flottörerna/flottörnålarna. Är det vacuum förgasare kolla membranen.

Vi fattar ändå :tummenupp

Det är vakuum så jag tar och skruvar isär skiten nu. Hoppas det är ett uppenbart fel här innanför, för jag orkar helst inte plocka ur hela rasket för att felsöka. Strax tillbaka.

May the force be with me.

Alltså, kolvarna åker upp och ner, cylindrarna ska sitta still, relativt vevaxeln. Det var det jag menade :krama

Hoppas du hittar felet!

nu blev jag minsann överlistad.

Hade hoppats på att det satt en liten fågelunge eller en kotte i förgasarna som är dåliga. Men dom SER ju snygga ut. Ska prova med lufttryck och se om det kanske blåser ut något spännande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT