Cylinder 3 och 4 tänder inte. Vad göra?

Har nu testat att byta plats på tändstiften så att de två som inte fungerade hamnade där de två som fungerade var. Resultat är att samma cylindrar som förut inte tände. Alltså hänger inte felet med tändstiften. Kan det vara något glappt med tändkablarna e.d ?

Vill tillägga att det är 1:an och 3:an som tänder på min hoj.

Gissar att du har två varvtalsgivare och en är död, alt kabelbrott.

Om den inte tänder på startgas så är det ju antingen fel på tändningen eller så får den för mycke soppa (startgas funkar inte vid väldigt feta blandningar).
Om jag har rätt för mej så har den väl wastfire, dvs att både 1-3 tänder samtidigt och 2-4 tänder samtidigt. Isf så ska det inte vara nått fel med tändningen.

Har du kollat flotörer och nålventiler??

Har haft en intensiv tentapluggperiod men är nu hemma för sommarlov, och jag har precis testat kompet och det är finfint på alla cyllarna. Sen stoppade jag även ner tändspolarna från 3 och 4 ner i 1an och 2an, och då brummade den på precis som med tändspole 1 och 2.

nu blir det att riva förgasarna..... :gnissla

förgasarna är nu rengjorda. Jag hade hoppats på mycket kladd och skit för att få känslan av att jag inte rev dom i onödan. Dom var dock skitsnygga inuti, hade kunnat äta min lunch där.

MEN jag har kanske hittat felet ändå! hör och häpna, men förgasare 3 i ordningen hade ingen tomgångsnål (eller heter det så? iallafall den som ska fördela bränsle på tomgångskörning) och förgasare 4 hade tomgångsnål utan tätande o-ring! Det betyder att tidigare ägare (som sa att den hade surnat till över vintern) alltså har krypkört omkring på en hoj som knappt funkar på tomgång :mad:

Om det nu är det som är felet.. att dom här små skitsakerna för 138:- verkligen räcker tvivlar jag nästa själv på, men om inte annat så är det en bidragande faktor. Delarna kommer nog nästa vecka, så det ska bli spännande att se om en sån skitgrej kan rädda min ekonomi :)

...

MEN jag har kanske hittat felet ändå! hör och häpna, men förgasare 3 i ordningen hade ingen tomgångsnål (eller heter det så? iallafall den som ska fördela bränsle på tomgångskörning) och förgasare 4 hade tomgångsnål utan tätande o-ring!...

...Om det nu är det som är felet.. att dom här små skitsakerna för 138:- verkligen räcker tvivlar jag nästa själv på, men om inte annat så är det en bidragande faktor. Delarna kommer nog nästa vecka, så det ska bli spännande att se om en sån skitgrej kan rädda min ekonomi :)

Du kan ju flytta över "tomgångsnålarna" från 1 o 2:an för att testa ifall du får 3 o 4:an att börja fungera, så får du (vi) svar direkt.

Du kan ju flytta över "tomgångsnålarna" från 1 o 2:an för att testa ifall du får 3 o 4:an att börja fungera, så får du (vi) svar direkt.

Japp jag tänkte först göra det, men eftersom jag i vilket fall ska åtgärda det så väntar jag tills smågrejerna har kommit så slipper jag montera ihop för att sedan ta isär direkt igen.

Nu efter semester så är hela skiten fixad, provstartade innan jag gick in, och den lät fint och alla cylindrarna gick! :-)

Felen som var och som har åtgärdats var:
- cylinder 2 hade läckande packning.
- cylinder 3 saknade tomgångsnål och hade läckade packning.
- cylinder 4 hade tomgångsnål men ingen tätande o-ring.
- termostat saknades.
- kylsystemet läckte på två ställen och var dessutom felmonterat då expansionskärlet satt långt under "vattenytan".
- två stycken bensinslangar läckte.

Helvete vad skit jag har letat, hittat och åtgärdat. Även fast det låter som smågrejer har det tagit fruktansvärt lång tid för en rookiemeckare som mig att hitta allt det här. Det enda jag har gjort förut är att byta olja och slip-on. Så jag tackar Haynes mekbok för hjälpen denna gång!

Hoppas någon har hjälp av tråden nån gång i framtiden, även fast det verkar osannolikt.

Bra jobbat! Även om det varit surt och tagit lång tid så har du lärt dig en hel del iallafall. :tummenupp

Nu efter semester så är hela skiten fixad, provstartade innan jag gick in, och den lät fint och alla cylindrarna gick! :-)

Felen som var och som har åtgärdats var:
- cylinder 2 hade läckande packning.
- cylinder 3 saknade tomgångsnål och hade läckade packning.
- cylinder 4 hade tomgångsnål men ingen tätande o-ring.
- termostat saknades.
- kylsystemet läckte på två ställen och var dessutom felmonterat då expansionskärlet satt långt under "vattenytan".
- två stycken bensinslangar läckte.

Helvete vad skit jag har letat, hittat och åtgärdat. Även fast det låter som smågrejer har det tagit fruktansvärt lång tid för en rookiemeckare som mig att hitta allt det här. Det enda jag har gjort förut är att byta olja och slip-on. Så jag tackar Haynes mekbok för hjälpen denna gång!

Hoppas någon har hjälp av tråden nån gång i framtiden, även fast det verkar osannolikt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT