Cykeldator på hojen

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Edsbyn
Hoj
Ducati Monster
Är det nån som har lust att dela med sig av sina erfarenheter på detta område?
Jag ska köpa en nu till våren tänkte jag.
Funktionen jag vill åt är väl mest klocka och tripmätare.
Vilket märke tycker ni funkat bra eller inte ???
 
Jag körde förut med en Sigma 800 från Claes Ohlson för 139:-.
Funkade kanon... Den visar hastighet upp till 300 km/h.
Köpte neodymmagneter (10pack för 49:-) där också som jag satte på skivan istället för den magnet som följer med. Den är mycket starkare så du kan sätta givaren längre från skivan...
Neodummagneten är så stark att du inte ens behöver limma den men jag gjorde det ändå för att vara säker...
För att få snabbare uppdatering av hastighetsvisningen så satte jag två magneter på skivan (med ett halvvarvs mellanrum) och halverade omkretsen för hjulet som jag matade in i cykeldatorn...
 
Sigma 800 funkar utmärkt ja. Jag använder faktiskt originalmagneten, eftersom det funkar bra på min hoj. Magneten sitter bara med två buntband på skivans nav.

EDIT:
@Raukroland: Smart att sätta dit dubbla magneter. Har iofs inte upplevt att datorn är långsam, men om man nu tycker det så är det ju inte dumt alls.
 
Ska montera en cykeldator oxå, men den jag har verkar vara ganska känslig för stötat. Hur är det med "Sigman", verkar den hålla för offroad.
 
En varning!!!! En kille här i k-fors som monterat cyckeldator ångrar det bittert! mangneten lossnade och for in i bromsoket på någe underlgt vis? det slutade med en våldsam vurpa i en kurva ,och plåsterhuset! SÄTT FAST MAGNETEN ORDENTLIGT!! Eller sätt fast den i bakdrevet :tummenupp
Detta där med neodym- magnet lät bra :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
En varning!!!! En kille här i k-fors som monterat cyckeldator ångrar det bittert! mangneten lossnade och for in i bromsoket på någe underlgt vis? det slutade med en våldsam vurpa i en kurva ,och plåsterhuset! SÄTT FAST MAGNETEN ORDENTLIGT!! Eller sätt fast den i bakdrevet :tummenupp
Detta där med neodym- magnet lät bra :tummenupp
Ja, man lär ju sätta fast magneten ordentligt så att man inte kraschar pga att den lossnar...
För min del funkade det bra att lägga en klick med superlim på magneten och sedan "släppa" den på navet till skivan...:)
Däremot har jag sett här på SH att en hel del kört utan att limma magneten.
 
Marcin_go skrev:
Ska montera en cykeldator oxå, men den jag har verkar vara ganska känslig för stötat. Hur är det med "Sigman", verkar den hålla för offroad.
Jag hade ju min på en landsvägshoj så det där med hur stötsäker den är har jag ingen aning om...
Den håller ju när man cyklar i terrängen så den borde ju klara sig bra på en offroad tycker jag...
Du har ju ändå fjädring på hojen så riktigt hårda stötar borde du ju klara dig ifrån.
Skulle den gå sönder ändå så kostar den ju inte mer än 149:- så då är det ju bara att köpa en ny... :):):)
 
Jag satte min neodym magneten på bakdrevet, använde ett superattack lim för metall, sitter stenhårt..
 
Marcin_go skrev:
Ska montera en cykeldator oxå, men den jag har verkar vara ganska känslig för stötat. Hur är det med "Sigman", verkar den hålla för offroad.
Min sigma 700 har klarat en del duster, verkar inte vara några problem.. bara man sätter fast den bra.

edit: stavfel
 
Last edited:
BMW R90s skrev:
Hur är det, kan man förlänga kabeln från givaren?
Tänkte montera givaren på bakdrevet.
Inga problem att skarva, kan väl vara bra att hålla reda på vilken sladd som är vilken..
 
raukroland skrev:
...För att få snabbare uppdatering av hastighetsvisningen så satte jag två magneter på skivan (med ett halvvarvs mellanrum) och halverade omkretsen för hjulet som jag matade in i cykeldatorn...

Lysande ide, det skall jag också göra på min :tummenupp

Nån som provat trådlås cykeldator?

Tror inte det har nån betydels med kablarna när man förlänger. det kommer ju bara pulser ifrån magneten genom dom, men sätt ihop det likadant så slipper man fundera.
 
Psychobiker skrev:
Lysande ide, det skall jag också göra på min :tummenupp

Nån som provat trådlås cykeldator?

Tror inte det har nån betydels med kablarna när man förlänger. det kommer ju bara pulser ifrån magneten genom dom, men sätt ihop det likadant så slipper man fundera.
Trådlös funkar inte så bra, tror att det är tändsystemet på hojen som stör ut cykeldatorn...
Jag förlängde kablarna till cykeldatorn på min hoj... Lödkolv, lödtenn och lite krympslang löste problemet... :)
Det ska även finnas en kabelsats till Sigma som har längre kablar, är till för att montera givaren på bakhjulet på vanlig cykel...
 
raukroland skrev:
För att få snabbare uppdatering av hastighetsvisningen så satte jag två magneter på skivan (med ett halvvarvs mellanrum) och halverade omkretsen för hjulet som jag matade in i cykeldatorn...

Dubbel tankevurpa:
1. Med en magnet passerar magneten 14ggr/sek i hundra blås, hur jävla ofta tittar ni på hastighetsmätaren egentligen när ni vill ha dubbel uppdatering?? :rofl

2. Cykeldatorn har en inställd uppdateringsfrekvens som inte är beroende av hur ofta magneten passerar.
Om så inte vore fallet skulle man inte se mer än möjligtvis tiotalssiffrorna när man ökar/minskar hastighet, enkelsiffran skulle bläddra epilepsimässigt så det mest såg ut som en åtta :fakta
 
Psychobiker skrev:
Tror inte det har nån betydels med kablarna när man förlänger. det kommer ju bara pulser ifrån magneten genom dom, men sätt ihop det likadant så slipper man fundera.

Helt riktigt! Det har ingen betydelse. På Sigma 800 är det till och med så enkelt att en liten strömbrytare i givaren slår till med ett "klick" varje gång magneten far förbi. Tror det är så på de flesta, om inte på alla cykeldatorer.
 
säkert en dum fråga från en nybörjare, men om man monterar magneten på fälgen, skulle det kunna innebära någon obalans i däcket?

Jag har nämligen införskaffat en sigma och får den inte att funka riktigt mot originalmagneten och tänkte gå och införskaffa en starkare magnet som nämns ovan.
 
Jag kör med Sigma 800, har singelskiva och limmade fast en neodymmagnet på navet så blir det lägre periferihastighet/mindre påfrestning och på motsatt sida från skivan ifall nå't skulle släppa. 800an har ju inte dubbla trippmätare så jag kör två datorer för att hålla koll på hela dagsturen på ena datorn samt distans mellan tankningarna på den andra plus att man får dubbla display där man kan ha hastighet på den ena och leka med snitt och annat på den andra. Ja, det går alldeles utmärkt att köra med en magnetsensor för två datorer och parallellkoppla dom uppe under styret http://www.harley-fucking-davidson.com/speedos03.jpg Lite overkill men datorn sitter ju på plats så jag brukar använda maxhastighetsfunktionen på dragstrippen och direkt vid målgång har man en bra indikation på om det blev en vettig runda eller ej.

Cykeldatorer är bra till allt möjligt, jag har en annan som sitter som varvtalsräknare på svarven. Magneten på chucken och en liten aluminium-abrovink som håller sensorn, sätt däcksomkretsen i datorn till 1667 millimeter så visar datorn varvtalet i form av km/timmen delat med tio, alltså att 500 varv i minuten på chucken blir 50 km/timmen på mätaren. Och man får även gångtid på maskinen i fråga så man vet när oljekannan ska fram :tummenupp

MVH
PiPPi
http://HotRodHarley.com
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top