Cykel: freeride, downhill!

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Tjenare alla!.
Funderar på att börja cykla, är det någon som har en freeride, downhill hoj hemma och har lust att sälja till en billig peng?
Vill helst ha skivbroms på! :)
// Rickard

Dropkick skrev:
Tjenare alla!.
Funderar på att börja cykla, är det någon som har en freeride, downhill hoj hemma och har lust att sälja till en billig peng?
Vill helst ha skivbroms på! :)
// Rickard

Halloj, har en freeride hoj, med lite mer landsvägs utrustning på, men dessvärre v-bromsar, liter bild nedanför. kan ju bygga om den lite om du -känner för det, har lite annan utrustning liggande!

Skicka mail om du är intresserad! :yoparty

Bifogat

• DSC00018.JPG
    DSC00018.JPG
    31.4 KB · Visningar: 242
Är oxå sugen på att börja.
Hitta en cykel som jag tyckte verkade vettig dock lite för dyr för mig...

Kan man få tag på en vettig cykel med skivor för 5k??

29689_ys_s.jpg

Jag cyklar mest Urban , men det är förjävla kul och göra downhill oxså :) , ta en titt inne på cykloteket någon dag , dom har några beggade cyklar , jag köpte min Kona hoss därifrån , gratis service fick jag oxså :) klart godkänd affär att handla ifrån

Fixx skrev:

5000 är för lite för en begagnad freeridecykel.
Pröva med 8-9 kanske...

www.happymtb.org är ett bra forum.
Hör efter där, men luska runt lite först! :)

Om man köper en beg så kan man få broms skivor heldämp för 5000 spänn..
Måste bara hitta någon bra, som håller måtet som bra kvalite :)
Men om man är en brtskämd brat som finns de ju alltid

http://www.ironhorsebikes.com/

Där finns dom riktiga men alldels för dyra!

Fixx skrev:

Om din budget ligger på 5000 kr skulle jag nog istället sattsa på en hardtrail. Dvs. stel ram med dämpad framgaffel.

www.gride.net

eller kolla på doctor spoke...ligger ju i Tokholm.
men för 5k får du inget att hänga i gran. Men börja för fan! Kör själv DH. vansinnigt roligt!

#2 skrev:
Har du lagt ner 60K på en cykel?? :va

e ju inte direkt morsans trampcykel vi pratar om nu...
en värsting DH-cykel är (nästan) som en cross utan motor och kostar därefter :)

Om du ska köpa ska det vara xtr komponenter och gärna hydraliska bromsar. Fast XT funkar det med..

Fixx skrev:

29689_ys_s.jpg

Det är väll bara att åka till biltema :fakta
:D

#2 skrev:
Har du lagt ner 60K på en cykel?? :va

importerat lite, så nej, men inte allt för långt ifrån.
lösdelspriserna här i sverige ligger på ca 65 tuss för riggen på bilden. :tungan

kommer aldrig att förtjäna den hur bra jag än blir!

P-E skrev:
Om du ska köpa ska det vara xtr komponenter och gärna hydraliska bromsar. Fast XT funkar det med..

xtr is overrated!
visst de väger lite mindre, men det är absolut inte värt prisskillnaden för en amatöråkare. shimanos nya serier har dessutom alla reglagen integrerade med varandra. smäller du hojen och ha lite otur blir det mycket dyrt. Plus att nu diskuterar vi saker som aldrig kommar att hamna i en prisklass 5-10 K
en ny XTgrupp ensam ligger väl på ca 9 tusen, beroende på hur många klingor, etc man vill ha.

om du vill ha något enkelt att börja med skulle jag gissa på att du får räkna med ca 15 000 (nedåt 10 om du har tur) Köpte min första riktiga hoj för 4 år sedan en Hardtail med ok komponenter, hydrauliska (xc)bromsar (funkade ett tag för dh också) behövde bara byta vev och styrlager i princip på en gång.
gav 17000 ny. Ha sedan i åtanke att bara du inte går till typ cykelringen eller dylikt ställe så går det faktiskt att pruta. speciellt om du "bygger ihop" den av delar å inte pekar på en som står i affären...
annars finns ju som sagt begagnat marknaden.

Min kompis hade en Dirt hoj för kostade 19000, jävligt skön! Har cyklat skit mycket [har en BMX] man kan ha så jävla kul med en cykel! Speciellt med en större hoj, typ en dirt med kraftiga fälgar och bra framdämpare och skiva fram och bak[skiva är inget måste men bättre känsla och så kan få till skönare stoppies]. Hade mycket kul med min hoj som sagt, men ibland skulle det varit skönare med en större hoj BMX är ju bara 20".

Så jag tycker helt kart du ska köpa en cykel. Mycket nöje, slipper försäkringar och allt vad det heter!

Hade hellre köpt en dirt cykel. Men den här är fin och till ett bra pris.

http://www2.blocket.se/view/2984188.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0

Last edited:
Att bygga seriös hoj är dyrt! Bara en hyfsad enkelkronad framgaffel t.ex. marzocchi z1 ligger på 4000-5000:-

Jo jag har en sån gaffel och den är jag jävligt nöjd med! Har byggt ihop min hoj från lösa delar från grunden, från tom ram och press(banka) i lagerskålar
till att kapa hydraulskangar för bromsar.

Angående skivor...så tycker jag faktist inte att det är värt pengarna! Kör med magura hs33or(hydrauliska fälgbromsar) på mavicfälgar och dom bettar och har känsla som är nästintill polarens xt skivor, eller tillochmed bättre än en annan polares hope skivor!

Är det många som kör street/dirt/dh/trial på cyklar här eller?

Jag är iallafall en av dem :)

Nya XTR är ju ett jävla skämt med sina flippetifloppiga bromshandtag som man även växlar med...ungefär lika användbart som gripshift...eller sram om man nu vill säga så...

Grymt fin orange by the way!

ps. även cykelringen börjar få in lite schyssta prylar, iallafall i stockholm de är ju generalagenter för REX som har GT och Cyclepro samt mongoose, så nåt kan man nog hitta där och de brukar ligga rejält lågt i pris också på tillexempel växelreglage och sånt såvitt jag vet iallafall...

Last edited:
Om man har lust att prova på downhill så kan man åka upp till Åre på sommaren, där kan man hyra Downhill cyklar och sen åka i backarna :D
Kommer vara där nästa år, då kan väll nån komma upp och lära mej köra lite :banana

Superbee skrev:
Är det många som kör street/dirt/dh/trial på cyklar här eller?

Jag är iallafall en av dem :)

om man kan kalla en 16" Kona Explosif för dirthoj så är jag en...
har i brist på pengar till ny fet ram byggt på min gamla trotjänare lite med DroppOff II, Hope skiva fram och ett par 2.5" däck.
funkar än iaf, ramen är redan svetsad vid styrhuvet en gång :gnissla
fördelen är att den är lätt, polarens Norco Manik väger nästan 18kg...min vägde 13 :D
cykla är kul!

jävlar 13 kilo är lätt!!! 14 kg vägde min endå med ganska lätta grejjer:
hs33or
mavichjul iochförsig f519(ganska kralliga) med discnav
14" ram(HÖJD!mina vänner...)
xt reglage
bara 16 vxl(dessutom bara bakre växelföraren manuellväxlar storklingorna med handen)
2.3 gazza dual däck

när man bygger en hoj från grunden så märker man också att ramen väger ingenting är ju hjulen+däck+gaffel+vevparti som väger satan! ioförsig är ju gazzorna duktigt tunga för att vara 2.3or, är dessutom lika breda som maxxis hookworms 2.5" däcken...

Last edited:
Back