Cykel: freeride, downhill!

funderar på att dra på 17" och sliks på min...ha å byta med när man vill köra i stan. En SM-DH hoj. låter nästan som någon slags pervers avvikelse. :hihi
 
En polare sa det till mig igår... Mer gatdäck imitten och nabbarna satt på sidan.. För att det skulle funka på både asfalt och grus.
 
Fixx skrev:
En polare sa det till mig igår... Mer gatdäck imitten och nabbarna satt på sidan.. För att det skulle funka på både asfalt och grus.

typ sådant här däck jag menade...

Någon som testat?

37-423.jpg
 
Fixx skrev:
typ sådant här däck jag menade...

Någon som testat?

37-423.jpg

Min polare kör med såna när han cyklar runt inne i stan, vet inte om det är så stor skilland mellan såna och vanliga men ja skulle inte användt dom till dh iaf :näsblod
 
Fixx skrev:
Men funkar dom till Lite XC?

Har inte provat eller sett dem i verkligheten, men det funkar väl att "rulla i skogen med lite med" (om det är på den nivån det är) Men vettifan om du inte skulle ledsna väldigt fort om du kör xc mer på "allvar". ytterringarna med mönster når väl i o f s ner lite grand, men om du inte svänger kör du ju näst intill på en slät yta. så fort det blir lite tjockare med sand eller det är blött i marken ute kommer du nog inte att få mycket fäste. Men som sagt, det är ju bättre än inget, om du kör mer på gata än i skogen, och mer på grusvägar/"lerder" än på mindre stigar i skogen.

jag har kört omkring lite i ett ganska sandigt endurospår med motarden, med gatdäck på (pirelli mt60)http://www.pirellimoto.com/tires/catalogo/dettaglio.asp?id=11


Det var helt hopplöst
 
Fixx skrev:
typ sådant här däck jag menade...

Någon som testat?

37-423.jpg

Jag kan ärligt säga att semi-slicks suger något otroligt hårt!

relativt Trögt rullmotstånd (+luftmotstånd)
Inge bra grepp i terräng

kort sagt de är en dålig kompromiss suger på allt!

cyklade väl en sommar med semislicks och det var INTE kul att cykla i skogen med dom, halka på varje rot, skitläskigt o svänga i grusade nerförsbackar m.m.m.m

Köp continental twister istället, lågt rullmotstånd för sitt mönster och bra genomslagsskydd! Har bara hört bra om dessa däck och kan hålla med själv då brorsan har det på sin scott.

Annars så kan man ju alltid slå till på ett par maxxis hookworms 2.5or slicks, men då är det inge vidare grepp i skogen endå men jävlarns bra rullmotstånd på asfallt för sin bredd och genomslagsskydd i downhillklass finns även några andra varianter med lite mera mönster Schwalbe Big Apple och Schwalbe Moto verkar grymma har inte testat någon av dessa själv men bara hört bra om dom!
 
Last edited:
nån som kör fixie här då?!?!

eller är det bara jag som tycker att bromsar och frihjul är onödigt om man kan hatera cykeln ?!?!
 
Mcbudet skrev:
nån som kör fixie här då?!?!

eller är det bara jag som tycker att bromsar och frihjul är onödigt om man kan hatera cykeln ?!?!

I princip varje cykelbud här i gbg har byggt om sina hojar till singelklingor, och en kör med fixerat nav...men så e han lite sjuk också :brinnerup

ser riktigt coolt ut, om det är nån som kan...
annars ser det bara livsfarligt ut.

gick en dokumentär för ett tag sedan om cykelbuden i new york. Dom kunde!! :skrämd
 
Mcbudet skrev:
nån som kör fixie här då?!?!

eller är det bara jag som tycker att bromsar och frihjul är onödigt om man kan hatera cykeln ?!?!

You mad boy! You mad!

Går nog att köra fort utav helvete med fixerat nav iochförsig :yoparty :yoparty :yoparty

men inte så lätt att köra trial och lattja med en hoj som har det va?! :fatta!
 
skulle vilja plocka ihop nått liknande denna o hoppa omkring i stan med.
PlanetX är coola!
 

Bifogat

  • planet-x.jpg
    planet-x.jpg
    71.4 KB · Visningar: 76
Vi som har lite skönare hojar kan ju posta några bilder?

här e min lille lekhoj dock utan hs33orna som sitter på nu, annan styrstam nu, annat växelsystem ja men men rolig är den!
hpim0007.jpg


kanske lite mycket med 130mm i slag på en hardtail men funkar faktist fram för mig, går ju att sänka till 110mm iallafall
 
klart det går att leka med en fixie! bunny hoppa får man planerra lite mer så man hamnar rätt med pedalerna innan du hoppar, trackstand är cykeln svårslagen på! och backvard circle är värdsklass oxå!

men fixien är den cykel jag haft roligast på!!
då har jag tävlat i XC och även haft DH cyklar och Dual cyklar oxå!
det går att åka sjukt fort på en fixie och har man koll på bitarna så får du stopp snabbare än man tror oxå!

och det bästa av allt är att man med lätt skadeglädje i tankarna kan lämna den olåst inne istan! rycker nån pundare den så är det bara gå till första korsningen och plocka upp den!!


Superbee skrev:
You mad boy! You mad!

Går nog att köra fort utav helvete med fixerat nav iochförsig :yoparty :yoparty :yoparty

men inte så lätt att köra trial och lattja med en hoj som har det va?! :fatta!
 
Ni som cyklar mycket och behöver transportera er själva och cykeln med bil, vilken sorts bil har ni eller föredrar ni?

Tänkt börja med downhill och inser att jag skulle behöva byta bil för att få med mig cykel (gärna två) och tillbehör och kanske en vän :)

SUV? Pickis? Cyklarna på dragkroken? På flaket? I skåpbilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
En hoj släng in i vilken bil som helst med fällbart ryggstöd och hyfsad baklucka, två likaså om man tar av hjulen. Typ Renult Clio.
För lite enklare transport, eller fler cyklar, takräcke med lämplig cykelhållare från ex. Thule. Har inte krok på mina bilar men såna hållare är ju enklar att lasta än taket.
 
Taket ger mest humor för andra.

Krokus skulle jag satsa på, körde min dåvarande Specialized Epic Brain fs liggandes/skåp till CV. På startplatån upptäcker jag att bakbromsen is no more.. så det var väl en bedrift med 9 mil lite buller & stök med enbart frambroms. Blue blood i dom där, alltså inte vanlig bromsvätska och därav kunde inte depåerna hjälpa till.

Året innan pedalade jag en CX noll suspension, fan vad min rygg hatade mig men snabbt gick det bitvis.
 
Ni som cyklar mycket och behöver transportera er själva och cykeln med bil, vilken sorts bil har ni eller föredrar ni?

Tänkt börja med downhill och inser att jag skulle behöva byta bil för att få med mig cykel (gärna två) och tillbehör och kanske en vän :)

SUV? Pickis? Cyklarna på dragkroken? På flaket? I skåpbilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
XC40 - men spelar mindre roll vilken bil - huvudsaken är att den har drag.
Thule EasyFold för två cyklar (fy f-n vad den har blivit dyr). Fälls ihop o tar liten plats i garaget, kan läggas in i bagaget när man är på cykeltur. Lättlastad - skulle inte vilja svinga upp frugans el-hoj på taket. Cyklarna sitter bergfast. Kan fällas ner 45 grader så att bakluckan kan öppnas
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top