Custom Caféracer bygge

Hubbla hebbla..

Jag och Le Puck spånade som fasiken igår kväll på ny dragning av avknassystem.
Vi kom tyvärr inte på någon vettig lösning på grenrören, det är helt enkelt fullt med skit överallt som förhindrar en annan dragning.. Vi koncentrerade istället oss på att försöka spåna ihop en vettig ljuddämpare. Har skissat lite i Autocad, men kommer fasiken inte på något vettigt. Tanken är att ta ett 100 rör, lägga det i en hydraulisk press för att få 2 plattare sidor. En ändplatta tillverkas sedan med 2 st. anslutningar för grenrören. Tanken lät god, men ritningen ser ut som skit. Vafalls!

Tips mottages!

Den "riktiga" bilden visare nuvarande slutrör

Bidde väl enna finer ritning.

Photoshoppa nu upp lacken vi spånade på !:tummenupp
 
med lite modifierad dragning av grenrören kanske det går att få till ett 2-1 system?

Det är det som är tanken med min ritning, detta kan göras utan att modda grenrören alls. Satt ju ett 2-1 system på från början, men detta sköts av och hamnade på en åker utanför Enköping :tungan

Gillade dock aldrig designen på den dämparen
 

Bifogat

  • baa090412_0167.jpg
    baa090412_0167.jpg
    146.1 KB · Visningar: 221
Du ska inte bara köra på två stycken raka rör med slashcut eller som du hade tidigare? Jag tycker att en regelrätt "ljuddämpare" skulle se konstigt ut. :va
 
Vill helst ha 2-1 med tanke på de positiva aspekterna med avgaspulserna.
Ett alternativ är ju att bygga en brygga mellan de 2 rören, således 2-1-2.
Ett utjämningsrör helt enkelt. Måste hur som haver ändock bygga några formet av insatser till dämparna, brötar utav bara helvete! Sen krävs 90* turnouts om det blir dragracing, min fot bränns ju sönder som det är idag av avknaserna :)

Blir det klumpigt med en stor burk på sidan?
Det går ju att bygga 2 st. större "raka" rör med 90* turnouts.
 
Vill helst ha 2-1 med tanke på de positiva aspekterna med avgaspulserna.
Ett alternativ är ju att bygga en brygga mellan de 2 rören, således 2-1-2.
Ett utjämningsrör helt enkelt. Måste hur som haver ändock bygga några formet av insatser till dämparna, brötar utav bara helvete! Sen krävs 90* turnouts om det blir dragracing, min fot bränns ju sönder som det är idag av avknaserna :)

Blir det klumpigt med en stor burk på sidan?
Det går ju att bygga 2 st. större "raka" rör med 90* turnouts.

Ja, det är ju sant. Ett utjämningsrör skulle ju kunna lösa problemet, dessvärre är jag ju ingen avgas-guru så jag har väl inga konkreta förslag kring detta.

Men vad gäller en ljuddämpare: visst går det att få till någon smutt historia men det är ju en fråga om att hitta något som passar in. Att du har moderna reglage, bromsar, fälgar, osv. är en sak men att sätta på en modern ljuddämpare tycker jag vore hädelse på hög nivå.

Sen har du ju en del begränsningar på hojen i form av sadelhöjd, fotpinnarnas placering med mera som.

Jag tycker ju personligen att det gamla avgassystemet såg riktigt bra ut och passade hojens lite runda former och stubbiga utseende. Kanske skulle gå att "tweaka" dom gamla krökarna lite?
 
Tack för engagemanget!

Att dunka på en helt modern dämpare är precis som du säger inte aktuellt!
Får fundera vidare gällande mina bef pipor!

Här kommer en liten bildorgie efter min och Puckens spånande..
Fomen på kolfibern på sidan vette fasen om den blev rätt, men själv idén tror jag kan funka. Checkersen kommer ev. att läggas som en grå/silverfärgad Candy, halvtransparent.
Ett till förslag med checkers i Guld-Candy
 

Bifogat

  • bettyIII copy.jpg
    bettyIII copy.jpg
    227 KB · Visningar: 206
  • bettyIIII copy.jpg
    bettyIIII copy.jpg
    158.6 KB · Visningar: 176
  • bettyIIII copy2.jpg
    bettyIIII copy2.jpg
    159.1 KB · Visningar: 175
Last edited:
Tack för engagemanget!

Att dunka på en helt modern dämpare är precis som du säger inte aktuellt!
Får fundera vidare gällande mina bef pipor!

Här kommer en liten bildorgie efter min och Puckens spånande..
Fomen på kolfibern på sidan vette fasen om den blev rätt, men själv idén tror jag kan funka. Checkersen kommer ev. att läggas som en grå/silverfärgad Candy, halvtransparent.
Ett till förslag med checkers i Guld-Candy

checkers i guldcandy var RIKTIGT snyggt!
 
Tack för engagemanget!

Att dunka på en helt modern dämpare är precis som du säger inte aktuellt!
Får fundera vidare gällande mina bef pipor!

Här kommer en liten bildorgie efter min och Puckens spånande..
Fomen på kolfibern på sidan vette fasen om den blev rätt, men själv idén tror jag kan funka. Checkersen kommer ev. att läggas som en grå/silverfärgad Candy, halvtransparent.
Ett till förslag med checkers i Guld-Candy

Blev bra som fan med fem rader rutor.
Tror du ska minska storleken på kolfibret så det blir en ordentlig ram svart kvar runt om.
 
Taget!

Vad såg bäst ut, grafitgrå eller som Zard föreslog guld?
 
Med risken att bli flockoförklarad så presenterar jag 3 bilder.
Har gått och funderat hela dagen efter en smäckrare lösning för skärmen.

Varför inte göra 2 sköldar i polerat alu och sätta dessa framför benen.
Dessa kan ev. hålborras och förses med finmaskigt nät på insidan för att skydda mot stenskott. Tanken är sedan att knäcka till ett stag som går tvärs över däcket till andra fästet. En liten smäck skärm kan sedan placeras ovanpå. Skall tilläggas att "sköldarna" är på tok för breda på bilderna, de kan kapas ned med nästan 2 cm, blir mycket smäckrare då.
Lägger upp en bild på den kapade skölden.

A. Ser det hela ut som skit?
B. Är jag galen?
C. Har jag sniffat för mycket lim?
D. Finns påskharen?
 

Bifogat

  • Panzaa_betty79.JPG
    Panzaa_betty79.JPG
    51 KB · Visningar: 85
  • Panzaa_betty80.JPG
    Panzaa_betty80.JPG
    51.2 KB · Visningar: 78
  • Panzaa_betty81.JPG
    Panzaa_betty81.JPG
    54.5 KB · Visningar: 79
  • Panzaa_betty82.JPG
    Panzaa_betty82.JPG
    43.7 KB · Visningar: 71
Last edited:
Med risken att bli flockoförklarad så presenterar jag 3 bilder.
Har gått och funderat hela dagen efter en smäckrare lösning för skärmen.

Varför inte göra 2 sköldar i polerat alu och sätta dessa framför benen.
Dessa kan ev. hålborras och förses med finmaskigt nät på insidan för att skydda mot stenskott. Tanken är sedan att knäcka till ett stag som går tvärs över däcket till andra fästet. En liten smäck skärm kan sedan placeras ovanpå. Skall tilläggas att "sköldarna" är på tok för breda på bilderna, de kan kapas ned med nästan 2 cm, blir mycket smäckrare då.
Lägger upp en bild på den kapade skölden.

A. Ser det hela ut som skit?
B. Är jag galen?
C. Har jag sniffat för mycket lim?
D. Finns påskharen?

Måste nog helgardera... A, B, C & D! :D

Nä'rå, tror det blir bra! Tror det blir schysst att ha sköldarna polerade och skärmen lackad som jag antar att du redan tänkt. Om möjligt så dra staget längs med och mellan stötdämparna. Och så smäckra sköldar som möjligt... Keep it up! :tummenupp
 
Måste nog helgardera... A, B, C & D! :D

Nä'rå, tror det blir bra! Tror det blir schysst att ha sköldarna polerade och skärmen lackad som jag antar att du redan tänkt. Om möjligt så dra staget längs med och mellan stötdämparna. Och så smäckra sköldar som möjligt... Keep it up! :tummenupp

:D
Yesbox sköldarna är tänkta att poleras.
Skulle egentligen vilja ha dem mycket närmare däparna, men armarna från axelinfästningen går så jäkla långt fram. De är ju egentligen tänkta för infästning av originalskärmen. Precis på insidan av stötdämparna finns ingen infästningspunkt för ett stag tyvärr. Blir ev 2 st stag, ett fram och ett bak vid den bakre infästning för org skärmen.

Skall försöka göra skärmen så smäcker som möjligt. Har kvar den gamla originalskärmen från Draggen som jag tror kan passa ett 120 däck. Gjuter jag av den i kolfiber och kapar ned en till hälften tror jag det kan funka.

Tänkte helt fel....

Luuugnt :)

Ngt vobbelstag på R1-gaffeln tror jag inte jag behöver, men tack för tipset!
 
Last edited:
Tänkte först att man kunde fäst skärmen på ett wobbelstag..... men det funkar ju inte riktigt med upside down....
 
Skulle egentligen vilja ha dem mycket närmare däparna, men armarna från axelinfästningen går så jäkla långt fram. De är ju egentligen tänkta för infästning av originalskärmen. Precis på insidan av stötdämparna finns ingen infästningspunkt för ett stag tyvärr...

Hmm... men du kan väl göra ett "L" i början på infästning av staget? Detta "L" göms bakom sköldarna och staget syns först när det dyker upp ovanför skölden jämns med gaffeln? Vet inte om detta var en vettig förklaring men du kanske förstår vad jag menar...
 
Tänkte först att man kunde fäst skärmen på ett wobbelstag..... men det funkar ju inte riktigt med upside down....

Förstår tanken, men det faller lite precis som du säger med USD-gaffel.

Hmm... men du kan väl göra ett "L" i början på infästning av staget? Detta "L" göms bakom sköldarna och staget syns först när det dyker upp ovanför skölden jämns med gaffeln? Vet inte om detta var en vettig förklaring men du kanske förstår vad jag menar...

Saknar ju tyvärr möjlighet att svetsa alu, skall jag göra den i 1-stycke så krävs en megaplåt, det går ju iofs med ett litet skruvförband med 2 bult på varje sida. Skall kika ikväll, tack för tipset!
 
Last edited:
Förstår tanken, men det faller lite precis som du säger med USD-gaffel.



Saknar ju tyvärr möjlighet att svetsa alu, skall jag göra den i 1-stycke så krävs en megaplåt, det går ju iofs med ett litet skruvförband med 2 bult på varje sida. Skall kika ikväll, tack för tipset!
Du har inte funderat på popnit...som på flyplan, ungefär (istället för att svetsa)
 
Nitat kan absolut funka, har ju prylar för det hemma.
 
Du har inte funderat på popnit...som på flyplan, ungefär (istället för att svetsa)
Popnit är fult och fungerar halvdant på aluminimums.
Riktiga nitar skall det vara.
Finns i smidbar aluminiumlegering i välsorterade järnhandlar eller båttillbehörsaffärer.
Blir starkt och snyggt.
 
Smidbar såsom handbearbetningsbar?
Skulle absolut kunna funka.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top